|
Sisilisko
12-11-2010, 10:27
Hej!
Nu har vi vintertädat trädgården och lagom till den stillsamma inomhussäsongen har ett problem uppdagats med vårt hus som vi köpte i januari 2010.
Det började med stopp i avloppet, något som IAL tog hand om och de har dessutom inspekterat rören med sin lilla filmkamera. De såg inget annat problem än en rotknöl som växer in ovanifrån i röret utanför huset. Ännu inga rotfibrer som skapar stopp alltså.
I somras tog vi ned ett plommonträd som var hårt angripet av grenknäckarsjuka. (Vi nådde frisk ved 50 cm ovanför marken). Nu undrar jag om jag måste göra mer för att ta trädet av daga. Jag vet ju att det kan börja skjuta vattenskott, alltså lever rötterna. Hur tar man livet av ett träd?
Dessutom växer en syrenhäck 9 meter från huset, vid trottoarkanten. Avloppsröret passerar under syrenhäcken till det komunala avloppsröret. Kan det vara en rotknöl från syrenen som tagit sig in i röret? Hur djupa är syrenrötter? Röret ligger ca 1,20-1,50 under mark.
Idag påbörjades dessutom installationen av en radonsug i vårt hus och då visade det sig att det står vatten under huset. Huset dränerades 2005. Inget läckage kan märkas på vår vattenmätare. Är det någon som kan tipsa om hur man går till väga/läser på om hur man löser dräneringsproblem så är info om det intressant.
Jag försöker behålla lugnet.
Hälsar, Kristina
Huggorm
12-11-2010, 11:01
Om plommonträdet är nedsågat, så kommer inte rötterna att fortsätta växa. Trädet eftersträvar balans mellan krona och rotsystem, och innan den har utvecklats en väldig massa ovan mark kommer inte rötterna att växa nämnvärt. Jag skulle till och med tro att rotmassa kommer dö bit för bit eftersom inga löv finns som kan ge fotosyntes. Ta bort alla skott som växer från stubben, så dör trädet medan rotsystemet i princip står still under tiden.
Syrener har relativt grunda rotsystem, men är det torrt kan dom skicka ner rötter på djupet. Hittar dom en sådan källa till vatten och näring som ett avloppsrör så kommer dom förmodligen utnyttja fyndet.
Sa inte rörläggaren hur långt bort roten var? Han borde ju veta ungefär hur många meter han stuckit in kameran när roten hittades, och i annat fall är det bara att räkna skarvarna mellan avloppsrören.
andersen
12-11-2010, 17:44
Jag tycker att ni skall titta om det inte växer någon björk i närheten, dom kan få bra långa rötter som med lätthet förstör avloppsrör, har hört att rötterna kan vara ungefär hälften av trädets längd.
vanjalarsa
13-11-2010, 08:07
Döda stubbar gör man effektivt genom att slå i Ecoplugg. Då kommer inga rotskott. mvh vanjalarsa
andersen
13-11-2010, 09:38
CITAT (vanjalarsa @ 13-11-2010, 08:07)  Döda stubbar gör man effektivt genom att slå i Ecoplugg. Då kommer inga rotskott. mvh vanjalarsa  Det gör man inte alls. Det är inte vad jag kan läsa mej till något problem med rotskott, och om det hadde varit det så rättfärdigar det inte till att använda gift,det är väl inga problem att knippsa av ev rotskott.
Huggorm
13-11-2010, 10:00
CITAT (andersen @ 13-11-2010, 09:38)  Det gör man inte alls. Det är inte vad jag kan läsa mej till något problem med rotskott, och om det hadde varit det så rättfärdigar det inte till att använda gift,det är väl inga problem att knippsa av ev rotskott. Visst hade man löst problemet med roundup, ett dött träd är ett dött träd oavsett om problemet är rötter i avlopp eller rotskott
andersen
13-11-2010, 11:11
CITAT (Huggorm @ 13-11-2010, 10:00)  Visst hade man löst problemet med roundup, ett dött träd är ett dött träd oavsett om problemet är rötter i avlopp eller rotskott Du menar att man skall lösa problem, med att skaffa flera problem? det är i mitt tycke inge bra problemlösning,men det kanske skapar ett mervärde för dej?
Huggorm
13-11-2010, 12:49
CITAT (andersen @ 13-11-2010, 11:11)  Du menar att man skall lösa problem, med att skaffa flera problem? det är i mitt tycke inge bra problemlösning,men det kanske skapar ett mervärde för dej? Ecoplug/roundup är ett sätt att lösa problemet, det kan inte förnekas. Att det finns andra sätt som är att föredra är en annan sak. Men vad är det för ytterligare problem du menar?
malcolm
13-11-2010, 13:21
Det bästa vore väl ändå att gräva upp den gamla stubben, en massa jobb men garanterat giftfritt. Rotknölen gör kanske ingen skada på avloppet idag men vad som händer i framtiden vet man inte. Tvivlar på att syrenhäcken skulle vara någon fara för avloppet då deras rötter inte går så djupt. Hur man dränerar en källare har jag ingen aning om men det låter dyrt.
Det finns en hel del forskning kring rötter och avloppssystem, som används när stadsträd planteras. Malmö stad är en föregångare som både stött forskning och organiserat metoder för VA- och parksektorerna att samarbeta både när rör ska grävas upp och störa trädrötter, och när träd planteras så att de inte ska störa VA-anläggningar.
Varken syrén eller plommon är vanliga som problemarter för VA-rör, men alla träd och buskar kan bli det. Med plommon är det vid fällning troligtvis Prunus cerasifera, dvs körsbärsplommon, som lever vidare, och de förökar sig villigt med rotskott. Dessa har dock oftast ett finfördelat rotsystem som åtminstone inte jag hört har kunnat skapa knölar 1,5 meter ned i rör, men det kan kanske ske. Syréner är inte heller vanliga som sagt.
I en trädgård på 500 kvm och träd i närheten är ofta hela marken fylld med trädrötter. De absolut flesta finns på 0-40 cm djup, men tröd som står torrt eller snabbväxande trädarter kan skicka ned rötter djupt också.
Vilket träd du ska ta ned eller hålla efter blir därför en svår fråga om du i trädgården elelr grannarna har träd. Kolla dock vilka arter dessa är och på vilka avstånd de står från ledningen (pil kan skapa problem 30-40 meter ifrån trädet t ex). Om inträngningen bara är på ett ställe skulle jag ha satsat på en renskrapning när det blir stopp... Firmorna med kameror brukar också kunna erbuda rotskärning i rör.
Under tiden, medan du har rör som det fortfarande forsar i, inventera och planera ringbarkning, som är det bästa och minst riskfyllda sättet att ta kål på träd.
Sisilisko
27-11-2010, 13:32
Hej! Tack för alla svar. Vi sågade som sagt ned plommonträdet i somras, innan problemet med avloppsstoppet började. Roten kommer vi tids nog gräva upp när kraften rinner till. Efter en mastodontspolning av röret gjorde firman en inspektion. En rotknota har gått ned i röret. Troligen har orsakades stoppet av att knotan har skjutit ut finmaskiga rötter som ett nät därinne. De tunna rötterna försvann med spolnngen, något som inte är helt ovanligt.
Nu önskar jag alla en trevlig advent. Hälsar, Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|