Monique
r novis men lskar att pta i jorden och har brjat jobba med vr innergrd som ligger mitt i Stockholm (flerfamiljshus)

Undrar drfr om nngon kan hjlpa mig. Har ett par buskar ca 180 cm hga, ganska yviga med skira smala blad som i maj-brjan av juli blommar med gula blommor som ser ut som pminner om Rudbeckia, dvs ganska fylliga.

Men vad kan det vara fr sort? Har sett den i parker och p andra offentliga platser.

Undrar Monique
nilla
Lter som om det skulle kunna vara Kerria

Gunilla
Monique
Stort tack! Som sagt, du har helt rtt Nilla! Det kan med strsta sannorlikhet vara just Kerria Japonica "Peniflora". Jag hittade den i mitt botaniska lexikon "Botanica" nu nr jag visste vad det ev kunde vara!

Tnk! Idag blev jag medlem och stllde min frsta frga och fick svar!!
Kommer nog att behva mer hjlp vad det lider!

Vrliga hlsningar trots sn men med takdropp och lite solsken ute.

Monique
nilla
Kul att jag gissade rtt. Lter som ett intressant projekt att fixa till en innergrd - lycka till med det.

CITAT
Tnk! Idag blev jag medlem och stllde min frsta frga och fick svar!!

Jo, det hr r ett toppenstlle - ibland hinner man inte ens frga innan man fr svar smile.gif

Takdropp r nstan en underdrift fr Stockholm idag - tog en svng i Tanto i morse och hll p att spolas bort av vrfloderna!

Gunilla
Cilla
Kerria tycker jag r en sdan hrlig buske! Jag tog rotskott frn en granne och fick p ngra r en livligt vxande buske versllad av blom. P vintern r grenverket hrligt illgrnt som lyser som glada spret upp ur snn.

Denna har vi glmt att rekommendera nr vi talat om buskar hr p senare tid!
Monique
Dessa buskar med Kerria vxer och frodas mitt p Sder i Stockholm, den tidigare fastighetsgaren har inte brytt sig om utemiljn alls men trots sin milj vxer den s det knakar och som du sger Cilla, har hrligt grna grenar ven p vintern! Denna blommar vldigt mycket under vren - frsommaren och r till gldje fr alla som ser dem. (vi har vl en 4-5 st)

S du menar att man kan ta rotskott frn den och drmed f den att sprida sina gracer ven inne p grden (nu finns de ute i vr "grsmatta" mot gatan). Hmmm vrt att testa fr framtiden.

Tack fr tipset, hlsar Monique
Cilla
Hej Monique (och tack fr mailet!),
Kerria r ltt att frka med rotskott och genom att dela plantor. Det tar tid innan de blir stora och tta, men redan andra sommaren som sm kan de blomma ymnigt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon