sarhe1
Håller på att fundera över vad jag vill plantera i torpets rabatt. Förutsättningarna är: 1,5 * 4 m, österläge. Vi är där helger året om och mer på sommaren. Zon 4.

Jag har tittat runt och försökt läsa på och kommit fram till att jag tycker om (blomtsermånad samt höjd efter vad jag har förstått):

akleja 6+7
riddarsporre 7+8 80-150
stockros
fingerborgsblomma 80-100
löjtnantshjärta 5+6 70-100
hässleklocka 6+7 60-70
prästkrage 6+8 70-100
trädgårdsiris 6 50-100
myskmalva 7 50-
rosenmalva
kornvallmo 7+8
indiankrasse
blomstertobak
stäppsalvia

Har ni några åsikter om vad jag bör tänka på när jag planterar? För att få rabatten så långblomstrande som möjligt? Hade tänkt att så direkt i rabatten. Sår man alla blommor samtidigt?

Jag undrar också om det är bra att ha täckbark i en torprabatt? (För att minska ogräs och kanske hålla kvar fukten längre.) Kan man lägga täckbark på frön, eller gör man det när växterna har etablerat sig? Eller struntar man helt i det... ?

Och har ni förslag på någon grå/silvrig/vit låg växt man kan ha i framkant?

Många frågor från en novis...
theseraphim
Vad ska man tänka på...

Tja först för att få allt att blomma så länge som möjligt så bör man se till att i redan planeringsskedet välja in blommor som avlöser varandra i blommningstid dvs alllt från maj till september-oktober. Lökar är alltid först med att blomma och ska man ha det lite gammaldags så tycker jag nog att snödroppar, scilla, muscar, påsk/pingstliljor gör sig bra. Sedan är det viktigt att planera in höjderna bra dvs att man går från lågt/krypande längst fram och sedan stiga i höjderna så att de inte skymmer varandra plus att man ger de större perennerna bra med utrymme att växa på så de inte behöver konkurrera med varandra.
Att så direkt i landet vet jag kanske inte om jag gjort utan jag hade föredragit att driva upp plantor i kruka till en bra o kraftig storlek för att försäkra mig om en bättre överlevnad plus att sniglar o dylikt inte hinner mumsa upp grejerna lika snabbt o enkelt. Täckbark går bra att ha men att så och sedan täcka vet jag inte omd et är så bra, tror det kan bli lite segväxt men det kanske bara är ren inbillning.
Gunilla T
Jag skulle nog inte välja så många olika sorter, även om du bara planterar en av varje sort kommer det att bli en brokig och "plottrig" rabatt. En del av växterna t.ex. fingerborgsblomman bildar en rosett det första året för att sedan blomma år två. Den är två-årig men frösår sig enormt så om några år kan fingerborgarna täcka hela rabatten.

Välj i stället några växter du tycker om och plantera dem i grupper om tre eller fem - på så sätt blir planteringen mera harmonisk.

Nej, så inte direkt i rabatten - du har ingen aning om vad som kommer upp, svårt att veta vad som är ogräs eller små fröplantor.
kerstin z5-6
Håller med Gunilla och övriga, försök gruppera , minimera och strukturera ,annars blir det lätt sillsallad..jag skulle ha valt bort alla ettåringar till förmån för krukodling av dessa-, samt satt uteslutande perenner i rabatten.Du har valt trevliga torp perenner-Riddarsporrar, stockros, digitalis och akleja och salvia gifter sig fint med varandra,löjtnandshjärtat är tidig blomfröjd som avlöser lökväxter,Tänk på blad former också- något gråbladigt är fint och binder ihop rabatten
Sådd är så mycket lättare i krukor, omskola-plantera ut
Lycka till
sarhe1
Hej och tack för svar!

Jag förstår tanken om att minska ner antalet sorter, så långt hade jag tänkt själv ;-) Dock undrar jag, varför föreslår du Kerstin en perennrabatt? Är det enklare att sköta eller? Har förstått att somliga har speciell rabatt för ettåriga växter, men inte riktigt varför? Ni menar alltså att man driver upp alla perenner i krukor för att sedan plantera ut? Eller är det en fördel att köpa somliga redan uppväxta?

Kan ni rekommendera någon fin grå/silvrig "bindaihop"växt?

@Kerstin: tittade i ditt album - vilken fantastisk blå bergsvallmo du har! Färgen känns nästan overklig!
theseraphim
CITAT (sarhe1 @ 13-11-2010, 08:29) *
Hej och tack för svar!

Jag förstår tanken om att minska ner antalet sorter, så långt hade jag tänkt själv ;-) Dock undrar jag, varför föreslår du Kerstin en perennrabatt? Är det enklare att sköta eller? Har förstått att somliga har speciell rabatt för ettåriga växter, men inte riktigt varför? Ni menar alltså att man driver upp alla perenner i krukor för att sedan plantera ut? Eller är det en fördel att köpa somliga redan uppväxta?

Kan ni rekommendera någon fin grå/silvrig "bindaihop"växt?

@Kerstin: tittade i ditt album - vilken fantastisk blå bergsvallmo du har! Färgen känns nästan overklig!

Är man inte van vid att driva upp perenner från fröer och vill ha ett snabbare och garanterat bra resultat så bör man överväga att köpa från plantskola och fokusera frösådden i början på lättare ettåriga plantor om inte annat i undervisningsyfte.
Silverarv är en bra o tålig gammal marktäckare,Cerástium tomentósum heter den på latin och den växer snabbt och går utmärkt att dela på eftersom.
Man kan driva upp perenner från fröer eller sticklingar i krukor och låta de bli lite kraftigare innan utplantering och detta är för att garantera ett bättre slutresultat då många fröer kräver en hel del för att växa bra från fröstadiet.
Glöm inte heller bort färgkordinationen när du planterar då allt för många färger kan göra att man tappar fokus.
kerstin z5-6
lammöra Big ears har inga eller få blommor/Vissa gillar blommorna, jag är bara ute efter bladen),sandmalört är en fin marktäckare.
Fördelen med en perennrabatt är förstås att de återkommer år från år, växer samman så ogräsrensningen minskar.kan blomma från maj till oktober med bra sammansättning av perenner
I början kan man köpa en del innan man kommit på hur man sår dem själv.Många perenner kan delas efter några år så man får många plantor av enTre plantor planterade i en triangel ger ett bättre intryck på lite avstånd än bara en enda.(eller 5 eller 7)
Anueller ettåringar måste sås vart år förstås,de har ofta starka färger medan perennerna ofta har en mildare färgskala.Allt är förstås en smaksak och i din trädgård ska du göra som DU vill:)
En anuell rabatt är också lättskött, man sår i byttor planterar ut och låter allt växa ihop och blomma .På hösten vändar man ner alla plantor i jorden o börjar om igen nästa vår.

Bergvallmon -meconopsis tillhör kanske inte de allra enklaste att så men är på intet sätt omöjliga heller.
Frö till ett försök finns här, påminn mej i jan-feb då jag ska så mina egna.
sarhe1
Tack Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon