Christa
12-11-2010, 16:05
Jag känner flera som opererats för karpaltunnelsyndrom och jag har haft det själv också. Undrar hur vanligt det är egentligen. En del kanske har det utan att veta om det också. Det börjar med att tumme, pekfinger och långfinger domnar på nätterna.
Lillpluttan
12-11-2010, 18:33
Jag hade karpaltunnelsyndromet när jag var gravid. Mycket obehagligt! Fick en skena av arbetsterapeuten på vårdcentralen som jag skulle ha så mycket som möjligt. Det var ganska skönt, men jag hade den mest på natten (tyckte den var mycket i vägen på dagen). Jag hade ganska stora problem så läkaren var inte säker på om det skulle försvinna helt när barnet var fött, men som tur var försvann det sakta men säkert.
Efter vad jag har förstått så är det ganska vanligt bland gravida (när man samlar på sig vätska), i övrigt har jag inte hört så mycket om det.
Lillpluttan
Christa
12-11-2010, 19:01
CITAT (Lillpluttan @ 12-11-2010, 18:33)

Jag hade karpaltunnelsyndromet när jag var gravid. Mycket obehagligt! Fick en skena av arbetsterapeuten på vårdcentralen som jag skulle ha så mycket som möjligt. Det var ganska skönt, men jag hade den mest på natten (tyckte den var mycket i vägen på dagen). Jag hade ganska stora problem så läkaren var inte säker på om det skulle försvinna helt när barnet var fött, men som tur var försvann det sakta men säkert.
Efter vad jag har förstått så är det ganska vanligt bland gravida (när man samlar på sig vätska), i övrigt har jag inte hört så mycket om det.
Lillpluttan
Var det just de där tre fingrarna som domnade eller hur kändes det? Hur lång tid tog det innan det förvann efter att barnet var fött?
Anki på Öland
12-11-2010, 21:27
Har också haft problem med det. Hela båda händerna "somnade" på nätterna. Sov med skenor 3-4 månader så var det borta och har kommit tillbaka bara någon enstaka natt.
Jag opererades för karpaltunnelsyndrom för några år sedan, och det var just de tre fingrarna du beskriver som jag domnade i. Det strålade även ut i armbågen. Tillslut tappade jag pennor och hade svårt att skriva. Jag kände dock ingenting under mina två graviditeter som var efter operationen. Jag har fått tillbaka det nu tyvärr, har provat skena på jobbet, men handen domnar bara mer av den. Jag skulle nog gå till en ortoped om jag var du. Lycka till!
Skruttis
13-11-2010, 08:21
Har opererat båda händerna för carpaltunnelsyndrom.
Förutom att hela händerna domnade bort på nätterna så kunde jag inte hålla i saker ordentligt. Blev stel och klumpig och fick väldigt ont.
Onormalt kall om händerna.
Jag (tror) trodde att jag hade det. Pratade med företagssköterskan och även hon trodde att det var Karpateltunnelsyndrom fick en tid hos läkaren men han trodde det berodde på dålig blodcirkulation och hade en lång utläggning om rökning.Min mamma är opererad och har varit besvärsfri sedan .När jag disskuterade detta på jobbet visade det sej att det var flera st. som hade opererats så jag tror att det är ganska vanligt.Mina besvär kommer och går men jag ska ta kontakt med vårdcentralen så får vi se vad de säger där.Alla opererade som jag pratat med rekommenderar det.
Christa
13-11-2010, 12:40
CITAT (MissB @ 12-11-2010, 21:53)

Jag opererades för karpaltunnelsyndrom för några år sedan, och det var just de tre fingrarna du beskriver som jag domnade i. Det strålade även ut i armbågen. Tillslut tappade jag pennor och hade svårt att skriva. Jag kände dock ingenting under mina två graviditeter som var efter operationen. Jag har fått tillbaka det nu tyvärr, har provat skena på jobbet, men handen domnar bara mer av den. Jag skulle nog gå till en ortoped om jag var du. Lycka till!
Menar du att det kom tillbaka trots att du är opererad?
Monica M zon 4
14-11-2010, 07:51
Maken har opererat båda händerna. Han är bilmekaniker. Han var helt bra i ett par år men nu börjar ena handen somna lite ibland igen.
Maggan H
14-11-2010, 20:17
Jag blev op i hö handled för ca 8 år sen och blev av med domningarna. Jag hade även brännande smärtor inne i handen vilket också hör till diagnosen. Tyckte det var joxigt med skenan på nätterna, vaknade lika mycket av den som av domningarna. Har man domningar i ring o lillfinger så är det troligen en nerv i nacke el armbåge.
Nervtunneln kan läka ihop för mycket igen och ytterligare op kan krävas i vissa fall efter ett antal år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.