Jimbo79
Hej på er!

Jag har kört fast lite i mina tankar och känner inget stöd från nära och kära i frågan.
Jag håller på och bygger om och till och planerar att göra en singelrabatt närmast sockeln, i vilken en dräneringsslang ligger.
Utanför den, dvs. mot gräsmattan till har jag sedan tänkt ha en rabatt på ca 50 cm för att ha bl.a. hallon och rabarber i.
Nu är kruxet vilket material jag ska ha emellan singlet och jordrabatten. På framsidan har jag tidigare gjort samma sak och då avgränsat med betongplattor (50x50 cm) som jag halverat och målat svarta med sockelfärg. Det blev riktigt bra. Problemet är bara att på den här sidan har jag lite platsbrist då jag måste kunna komma förbi med gräsklipparen och det är trångt redan innan. Mitt förslag är då istället att ev. använda eternitplattor som jag tidigare hade på mitt garage, som nu rivits. Jag har dock egentligen ingen större lust att såga i materialet och vet också om att det är ganska bräckligt och kanske inte passar jättebra till ändamålet men jag har heller ingen lust att betala 1300 kr + moms för att deponera skivorna, så det vore ju skönt att slippa och samtidigt få nytta av dem.

Annars då... tror ni att plåt kan funka? Har ni andra idéer. Jag är tacksam för alla tips och tankar jag kan få ta del av.

Mvh, Jimmy
Bassam
Hej

Med plåt fungerar bra på grund att sniglar kan inte gå på dem .

H:Bassam
Solstorm
Eternit släpper ju lite bös även när man inte sågar i dem. Jag skulle inte vilja ha dem jämte hallon och rabarber som ska ätas.
Gunilla T
Eternit är klassat som farligt avfall och måste deponeras. Om du hanterar det själv bör du använda skyddsmask och skyddskläder.

Var rädd om dig och din familj.

Här kan du läsa om hanteringen;

http://www.orebro.se/1540.html
Jimbo79
Hej igen!

Nu är jag tillbaka igen och puffar upp den här tråden med nya fakta.
Eterniten är deponerad och jag är 7500 kr fattigare. Nu återstår bara frågan jag inte blir klok på:

Hur gör jag bäst för att skilja på grusrabatt och jordrabatt?
Se bild 1 för en del av fasaden jag ska anlägga en hallonrabatt emot. Bild 2 visar den rabatt jag gjort vid entrén och som jag är skapligt nöjd med.

Har ni några idéer? Alla förslag är välkomna. Ska man använda korrugerad plast som skiljevägg och sedan lägga marsten på ytan, mellan grus och jord eller vad tror ni? Bättre förslag?

Tack på förhand!

Mvh, Jimmy

[attachment=70091:bild.JPG] [attachment=70092:bild2.JPG]
Robbanp
Du råkade inte få några meter platonmatta över från dräneringen? Lägg den i så fall mellan de två rabattyperna så blandar sig inte jorden med singeln (kanske lite sent påtänkt för att göra med fulldjup men gör det i alla fall så djupt som du gräver till hallonrabatten). Sen kan du till exempel lägga en rad av samma sorts sten som du har på andra bilden för att göra en enkel avgränsning för ögats skull så du slipper se platonmattan (eller motsvarande material) sticka upp.
Jimbo79
Nej, jag har tyvärr ingen platonmatta över. Det bästa vore kanske att få tag på nåt gammalt altantak i plast, som kan agera vägg. Precis som du skriver Robbanp har jag tänkt lägga någon marksten (eller kanske ställa på högkant) för att få en snygg sarg mellan grus och jord. Dvs. inte låta skiljeväggen gå upp i dager.

Hur bred rabatt behöver förresten rabarber och hallon?

Mvh, Jimmy
aloa
Har använt takpapp som skurits ilagom breda strimlor. Fick tipset av någon trädgårdsmänniska för ganska länge sen och det funkar utmärkt hos oss.
Jimbo79
Jättebra tips, tack för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon