Ullet
Jag har satt upp fem pallkragar förra året, det är tre med två kragar o två med tre kragar. Tyvärr var orken inte den bästa men i år har jag planer för dom. biggrin.gif I den ena har jag samlar gräsklipp och tänkte lägga på brunnen hästgödsel resterande del (det som sjunkit ihop under vintern) och sedan vill jag se hur stor pumpa jag kan få på så pass näringsrikt underlag, men dom andra då?
Jag vill odla en del grönsaker, ex broccoli, palsternacka, kålrot, morötter o purjolök samt kryddväxter. Ska jag samla kryddväxterna i en krage, ska det vara en av de låga då? ( Kryddorna är timjan, gräslök, rosmarin, oregano o ev. nån till) Blir det lagom?

Vad jag undrar över är plantavståndet i en stor krage? Känns som om det inte ryms så mycket i en men när jag ser era bilder ser det så mycket ut, är jag för försiktigt i mitt tänkande? huh.gif
(bor i zon 5)
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi odlar inte i rader utan knör ner allting i plättar mera. Tänk på att det som kräver längre utvecklingstid kan kräva mer a i utrymme i slutet av sin livslängd jämfört med starten :-)

Av dem Du nämner så tar broccoli duktigt med plats .... kryddväxterna kan gärna bo i en egen fasts e upp så de inte skuggar varandra. Timjan å gräslök kan lätt bli skuggat av t ex oregano.

Plantavstånd? Det beror på oftast hälften till en tredjedel/fjärdedel av det somr ekommenderas på fröpåsar - beroende på sort med.

Hälsar Ingrid
Ullet
Jag satt o ritade ut lite o satte timjan längst fram o gräslöken likaså, det andra fick vara i mitten o bakåt. Broccolin satte jag längst fram kanske skulle flytta den bakåt så den inte tar för mycket plats?.

Jag har bra plats rent solmässigt, det är ljust o skuggas lite av växthuset så det borde vara optimalt där.

Så jag gräver bara ned det jag vill ha där o hoppas att det får plats alltså? biggrin.gif Utnyttjar man utrymmet bättre om man inte har dom i rader alltså? Får det plats mer i varje krage då?

I en tänkte jag ha en jättepumpa bara för skojs skull, det känns som en utmaning, Har hört att vissa använder komposten för sånt men jag har en krage, tre hög fn, den tänkte jag använda, få se hur stor den blir. Åtminstoneblir ungarna imponerade. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Man utnyttjat utrymmet så pass mkt bättre utan rader japp. Upp till 30-50% mindre för sådana växter som inte tar mkt plats. Quite frankly begriper jag itne vaffö hemodlare odlar i rader förutom att det ser snyggt ut då för ogräsmässigt är det bättre med plättar, ur plats mässig synvinkel ( om man grävr och bereder jorden, det krävs ju mindre fast mer gödsel), ur ohyresynpunkt ur uttorkning och vattningssynpunkt med.

Bata fördelar m a o. Broccoliplantan tror jag kan bli en bjässe - men detta blir ju Ditt första pallrkagsår så et ger nyttiga erfarenheter. Kom bara ihåg - tom plats i med en ny sallad ett nytt frö en ny kryddväxt etc etc.

Jättepumpa och andra pumor/squash blir mkt bra i pallkrage ett år hade jag ALL squash i pallkrage - et var innan den nya köksträdgårdens tillkomst.

Hälsar Ingrid
Cilla
Jag har också slutat med raderna, och jag har slutat med att ha barjord mellan grödorna i landet också. Jorden blir för torr och för solbelyst så att den lakar ur sig, tycker jag.

Mellan plättarna av lite kraftigare grödor sår jag ringblomma och invid de mindre sallaterna och annat sätter jag persilja och ruccola. De brukar sprida sig lite lagom i min lilla odlingslott så att de gör det svårare för ogräsen.

För att kunna gå i landet varierar jag år från år. Ibland korta plankbitar, ibland platta stenar - så få som möjligt så att grödorna får utrymmet. Ogräs får nästan inte plats i mitt land när allt börjar komma upp, men en rensning var 10e dag brukar jag göra.

Har man större odlingsland kan man lägga halm i gångarna. Det håller fuktigt och är användbart när man gräver om landet på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon