Full version: Dubbelkompost
Miljoval
Har fyllt min dubbelkompost med höstlöv och annat trädgårdsavfall. Vänster utrymme har jag efterlagring av varmkompostavfall, högerutrymmet för vanligt trädgårsavfall. Stor och rymlïg kompost för mindre trädgård. 45x45 reglar spikade med vinkelfästen samt överblivet trallvirke för väggar. Inget golv. Framsida väggar kan matas med trallvirke till lämplig/passande höjd samt tas bort på ett enkelt sätt vid arbete (tömning).

Kommentarer, synpunkter, förslag på förbättringar på konstruktionen emottages tacksamt.

Kompostbygge Skiss kompostkonstruktion.
Solstorm
Snyggt!
malcolm
Överblivet trallvirke säger du, det är väl inte tryckimpregnerat (giftigt)?
Gunilla T
Jättesnyggt! Om du får mycket avfall så blir en avdelning fylld ganska snabbt så en låda till i konstruktionen vore väl inte helt fel. Då kan du lyfta över det halvfärdiga materialet till nästa sektion på våren och då gör du samtidigt en välbehövlig luftning av kompostmaterialet. Annars får du hela tiden blanda nytt och halvförmultnat material.
Peztis
Håller med Gunilla, du bör överväga ytterligare ett fack.
Jag har tre fack i min kompost och det fylls på fort!

Men det var en fasligt snygg skiss! Vad har du gjort den i för program?
Miljoval
Kan alltid bygga till ett fack till, blir lite väl stor för min trädgård men jag köper att det är mer praktiskt.

Tack!

kompost_3fack.jpg
BigDaddy
Det där såg ju skitfint ut. Jag har också en massa virke liggandes på landet jag säkert kan använda till kompostbygge till nyköpta huset.
Hade just tänkt gå in & kika lite hur jag ska bygga & detta såg ju väldigt bra ut.
Lite frågor, om det är ok att jag lånar tråden lite?

3 fack verkar det som är det bästa så det satsar jag på också.

1. Vilken storlek kan bli lagom, bredd/djup/höjd?

2. Ska sidorna vara täppta hela vägen upp & bör jag ha lock till alla 3?

3. För att bena ut lite för mig som är totalt nollställd när det gäller detta; Fack 1 är för kvistar, löv & dylikt(?)
Fack 2 för matavfall från hushållet(?)
Fack 3 för matavfall från hushållet som legat i Fack 2 tidigare men fyllts upp(?)

4. Vad kan jag lägga i matavfall från hushållet?

5. Hur ska avfall från tomten vara? Ska jag klippa grenar osv i små bitar för att det bäst ska brytas ner?

6. Hur lång tid bör det ligga i varje enskilt fack 1,2,3 ?
Vill ha jord som resultat.

7. Ngt mer jag ska göra? Blanda runt då & då, lägga i maskar smile.gif, ja, jag har ingen susning hur jag ska göra.

8. Kan jag även nu under vintern lägga i matavfall mm. i komposten?

9. Fack 1 med grenar & liknande från tomten, bryts det verkligen ner till jord? Ska det blandas i de övriga facken på ngt sätt när det brytits ner ett tag? Känner det kommer bara fyllas på mer & mer & sedan bara bli liggande där & svårt att komma åt det understa.

10. Ska komposten stå under tak.....beror lite på om de ska ha lock. Jaja, ös på med råd tack. smile.gif

11. Bottenplatta behövs alltså inte?

12. Hur blir det med isolering? Behövs inte det om den står ute?

13. Är det bra att ha en kompost inomhus kanske för matavfall under vintern som vid vårtider läggs ut bland den riktiga komposten? Typ i garaget el förrådet el liknande?

14. Bör jag impregnera träet på ngt sätt & då med vad? Tänker det inte bör vara vissa medel osv...
Ska det vara helt obehandlade brädor jag ska använda till bygget?

Jag kommer direkt vid inflytt börja snickra på komposten iaf. smile.gif
Tacksam för råd då ni ser jag är helt ovetande om allt.
Gunilla T
Oj, så mycket frågor men några skall jag svara på iaf;

Tre fack är lagom - jag har två sådana komposter som blir välfyllda varje säsong.

År ett börjar man i det första facket och fyller det med en lagom blandning av kvistar, gräs, klipp, löv ja allt organiskt avfall från trädgården. Kvistar tillför kol och förmultnar snabbare om man klipper dom.

År två flyttar du allt som finns i fack ett till nästa fack. Då får materialet en luftning som är nödvändigt, tillför syre som behövs för nedbrytningen. Nytt avfall år två sätter du i fack ett.

År tre flyttar du igen kompostmaterialet till fack två och tre. Då börjar det bli fin jord i det sista facket. Inget golv och inget tak behövs och maskar och andra småkryp kommer av sig själv dit där det finns mat. Var bara försiktig på våren så det inte ligger grodor och igelkottar som övervintrat i komposten. Vänta tills de vaknat.

Du behöver inte röra om materialet om du inte blandar för tjockt av något t.ex. gräsklipp.

I denhär typen av öppna komposter skall man inte slänga matrester eftersom det drar till sig råttor och möss.

För matavfall krävs en annan typ av kompost, det kan säkert någon annan berätta om.
BigDaddy
Ok tack för utförlig information. Det ska jag fundera på.

Dock skulle jag nog gärna vilja ha kompost(er) som tar även matavfall. Alternativ både en med matanfall & en vanlig om det inte går att kombinera.
Om det krävs av kommunen att den godkänns får jag försöka bygga den så, om det inte blir för svårt är klart. Det är drömmen/tanken iaf.
Att ha en kompost som tar allt.

Om jag nu redan i december vill börja ta hand om matavfall, finns ngt bra sätt då om komposten inte står klar?
Peztis
Svarar här på dina frågor så gott jag kan:

1. Vilken storlek kan bli lagom, bredd/djup/höjd?
Jag byggde en trefackskompost för trädgårdsavfall och vardera fack är på 100x100x100 cm = 1 kubikmeter

2. Ska sidorna vara täppta hela vägen upp & bör jag ha lock till alla 3?
Varken lock eller botten och det är bra om det är lite mellanrum i "väggarna".

3. För att bena ut lite för mig som är totalt nollställd när det gäller detta; Fack 1 är för kvistar, löv & dylikt(?)
Fack 2 för matavfall från hushållet(?)
Fack 3 för matavfall från hushållet som legat i Fack 2 tidigare men fyllts upp(?)
Du blandar allt avfall i ett fack i taget så som Gunilla skrev.

4. Vad kan jag lägga i matavfall från hushållet?
Du kan lägga grönsaker och frukter.

5. Hur ska avfall från tomten vara? Ska jag klippa grenar osv i små bitar för att det bäst ska brytas ner?
Så smått som möjligt, då går det fortare. Kör t ex över löv och äpplen med gräsklipparen, grenar med kompostkvarn till flis.

6. Hur lång tid bör det ligga i varje enskilt fack 1,2,3 ?
Vill ha jord som resultat.
Det beror ju på hur fort det går, hur fint det är fördelat och vad som lagts i. Har du tur så kan du fylla fack 1 under sommaren. Nästkommande vår gräver du om den och fyller den då i fack 2, har du tur kan det ha brytits ned så pass att du kan ha relativt färdig kompost att ösa över i fack tre på hösten sedan.

7. Ngt mer jag ska göra? Blanda runt då & då, lägga i maskar smile.gif, ja, jag har ingen susning hur jag ska göra.
Blanda gör du när du gräver om i alla fall en gång om året (fast jag slarvar med det) och maskarna hittar dit själv.

8. Kan jag även nu under vintern lägga i matavfall mm. i komposten?
Inte om du menar kött. Det måste du ha en speciell kompost för.

9. Fack 1 med grenar & liknande från tomten, bryts det verkligen ner till jord? Ska det blandas i de övriga facken på ngt sätt när det brytits ner ett tag? Känner det kommer bara fyllas på mer & mer & sedan bara bli liggande där & svårt att komma åt det understa.
Se punkt 3.

10. Ska komposten stå under tak.....beror lite på om de ska ha lock. Jaja, ös på med råd tack. smile.gif
Inte tak, komposter blir lätt torra och då kommer myrorna. WOW en färdig myrstack, liksom! Tvärtom så brukar man behöva vattna. Däremot så bör den stå i skugga. Men tänk efter var du placerar den, det ska ju vara lättåtkomligt och du behöver lite arbetsyta runtomkring den så att det blir lätt att gräva om och fylla på osv.

11. Bottenplatta behövs alltså inte?
Nej. Jag har dock fått problem med att nässlor och snöbärsbuskar tycker att jorden där är jättemumsig så nu när jag håller på att gräva ur hela komposten så tror jag faktikskt att jag ska lägga markduk i botten och ev på sidorna också.

12. Hur blir det med isolering? Behövs inte det om den står ute?
En trädgårdskompost isoleras inte men en hushållskompost brukar isoleras för att det ska fungera någorlunda under vinterhalvåret.

13. Är det bra att ha en kompost inomhus kanske för matavfall under vintern som vid vårtider läggs ut bland den riktiga komposten? Typ i garaget el förrådet el liknande?
Då bör du ha en liten speciell kompost för det med maskar osv för annars kommer det bara att ruttna. Har du möjlighet så bör du snarast starta en kompost och be gärna någon om kompostmask för att det ska komma igång fortare. Under vintern händer det dock inte lika mycket som under den varmare perioden.

14. Bör jag impregnera träet på ngt sätt & då med vad? Tänker det inte bör vara vissa medel osv...
Ska det vara helt obehandlade brädor jag ska använda till bygget?
Jag har faktiskt använt mig av impregnerat virke. Om du inte gör det så bör du behandla på något sätt (grundolja åtminstone).
Bassam
Hej

Det är bra att göra 1 fack för hushållavfall och gör lock på den från metal sil
och botten från också metal sil för att råttor och möss kan inte går inne till komposten men syre och luft kan går bra .

Obs
Jag menar att du ska undvika råttor och möss att kommer till hushållavfall kompost.

H:bassam
BigDaddy
"4. Vad kan jag lägga i matavfall från hushållet?
Du kan lägga grönsaker och frukter."

Ok men matrester i övrigt om man räknare bort kött då, fungerar det?
Typ pastasås, knäckebröd etc etc

Varför går det inte med kött i samma kompost?

Vad ska jag tänka på om jag vill få en godkänd kompost av kommunen?

Tusen tack för all hjälp!!!!
Har börjat få lite klarhet nu. smile.gif

CITAT (Bassam @ 15-11-2010, 21:34) *
Hej

Det är bra att göra 1 fack för hushållavfall och gör lock på den från metal sil
och botten från också metal sil för att råttor och möss kan inte går inne till komposten men syre och luft kan går bra .

H:bassam

Hushållsavfall = Alltså endast frukt/grönsaker el kött också? smile.gif
Kan man även ha kaffesump i sin kompost, den komposten som innehåller grenar, frukt mm?

Ursäkta mig Bassam, jag förstod inte riktigt 'metal sil'. Ledsen men troligtvis för jag inte riktigt har koll på detta tema.
Bengalow
Matavfall typ kött o.dyl. FÅR DU INTE lägga i en öppen kompost!! Det är endast avfall av rotfrukter, grönt och liknande som är tillåtet.
BigDaddy
CITAT (Bengalow @ 15-11-2010, 22:19) *
Matavfall typ kött o.dyl. FÅR DU INTE lägga i en öppen kompost!! Det är endast avfall av rotfrukter, grönt och liknande som är tillåtet.

Ok men finns ngn typ av kompost som är för bägge två saker?

Kaffe, tepåsar, äggskal - Hör det till den öppna komposten?
Scout
När jag tittar på skissen så ser jag att inget håller ihop väggarna mellan facken i framkant. Om de främre pålarna inte är djupt nerpålade i marken finns risk att de yttersta väggarna på de yttre facken riskerar att börja luta utåt om man fyller facket med material. Detta kan avhjälpas med snedställda stagpålar mot utsidan eller en tvärslå längsmed den främre överkanten som håller ihop väggarna.

Jag har faktiskt sett precis detta problem i verkligheten på en i det närmaste identisk konstruktion, som såg jättefin ut till den var full med material. Sen började ytterväggarna bågna utåt.

Lycka till med komposterandet. Själv tänkte jag satsa på begagnade pallkragar som jag tänkte stapla på varandra till lagom höjd vartefter komposten växter.
Taraxacum
Till hushållskompost med även animaliskt matavfall, matrester o.dyl. måste man ha en skadedjurssäker kompost. Den får inte ha öppningar som är större än 5 mm (tror jag), för att råttor och möss ska stängas ute.

Själv har jag, förutom mina trädgårdskomposter, en färdigköpt behållare i plast. Där lägger jag sedan kvistar i botten och fyller på med flis som jag varvar med hushållsavfall, både animaliskt och vegetabiliskt. Rekommendationen är 2/3 hushållsavfall och 1/3 strö (flis, spån, löv eller annat kolrikt material. Jag använder flis, eftersom jag kör mina grenar i kompostkvarn. Den behöver vattnas ibland och jag rör om minst fyra gånger i veckan med en grep. På sommaren passar jag ibland på att kasta ner lite ogräsrens också. Inte för mycket fröogräs, men maskrosrötter t.ex sätter fart på processen. På hösten tömmer jag behållaren. Det översta lagret (ca 25 cm?! )lägger jag åt sidan och använder som grund i nästa hushållskompost. Resten öser jag över i begagnade jordsäckar som jag ställer i ett undanskymmt hörn i trädgården för eftermognad. Sedan är det dags att starta på nytt med ris /grenar i botten, kanske lite löv och varva tunna lager med den sparade halvfärdiga komposten, flis och hushållsavfall. Se till att det är tillräckligt fuktigt. I stället för flis kan man använda spån (finns på t ex Granngården).

Reglerna för kompostering av hushållsavfall varierar mellan olika kommuner. På sina håll måste man ansöka om tillstånd. På andra håll räcker det att man anmäler till kommunen att man gör så och att man använder en skadedjurssäker behållare för ändamålet.

Kompostering är roligt! Läs på och testa dig fram.
BigDaddy
Till hushållskompost med även animaliskt matavfall, matrester o.dyl. måste man ha en skadedjurssäker kompost.

Ok coolt. Tack
Men denna kompost du skrev här ovan allt det är en & samma el?
3st men att det är ihop alltså undrar jag?
Så man kan lägga både grenar, matrester & allt i en & samma, det vore skönt.?

Om man då ordnar en skadedjurssäker alltså.
Peztis
Oftast så producerar trädgården mer avfall än vad hushållet gör.

Du bör nog ha en separat behållare för hushållsavfallet. Det finns bra sådana att köpa kring tusenlappen, finns även begagnade på Blocket...
Sedan hade jag gjort en trefackskompost för trädgårdsavfallet.
Om du tycker att plastkomposten inte ser så fin ut så kan du - om du har plats - bygga ytterligare ett fjärde fack som du ställer plastkomposten i. Då hänger allt ihop estetiskt sett.
Har för mig du skrev att du inte hade så stor trädgård. Kanske du då inte behöver göra varje fack 1x1 m utan kanske göra dem 1x0,7 cm eller så. men jag rekommenderar dig att göra tre fack även om det så klart inte är ett måste.

Det Scout skriver bör du ta i beaktande. Min trädgårdskompost ser ut ungefär som din skiss. Jag har dock i framkant en planka fastskruvad i nederkant som håller ihop den och min har efter välfyllda 7-8 år ännu inte bågnat i sidorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon