Full version: Honung
Solstorm
Det är mycket fusk med honung. Läser ni det finstilta? Honung ska innehålla honung gjord på nektar och inget annat, men mycket fusk förekommer. Importerad honung kan vara lika bra som svensk men det är där fusket förekommer. Innehåller gifter ibland och nu också kloramfenikol, antibiotika som kan vara blodcancerframkallande.

Kinesisk honung har blivit stoppad men sålts vidare runt om i världen under annat land. Det finns en del intressant att läsa om det på biodlarens blogg från 9, 10 och 13 november.

http://blogg.aftonbladet.se/archive/biodlaren/2010/11
malcolm
Jag köper aldrig honung, tycker inte om det.
skånepåg
Rätt bra att ha föräldrar som är bönder, min farfar har honungsbin ^^
theseraphim
Tur att kinesisk honung är ovanligt i Sverige, har faktiskt inte sett det någonstans än.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 13-11-2010, 15:11) *
Tur att kinesisk honung är ovanligt i Sverige, har faktiskt inte sett det någonstans än.

På billig honung brukar det stå "råvara från länder utanför EU" eller något sådant. Det händer att honung med olika ursprung blandas och tappas på burk.
evelina
Då är man glad för att man kan köpa äkta honung av grannen. wub.gif
Solstorm
Klipp från länken jag visade tidigare:
CITAT
I Australien har en riktigt kletig härva avslöjats. Tusentals ton kinesisk honung har importerats från Kina, märkts om Down Under och sedan exporterats till USA. Blev honung från Australien, i början av 2000-talet när USA förbjudit importen från Kina. Personerna som avslöjade myglet blev hotade till livet. Och delar av honungen letade sig vidare från USA till tredje land.

Myglet finns inte bara där. En biodlare i Northumbria, Storbritannien, importerade argentinsk honung och sålde som skotsk rätt nyligen.

I USA har tullen sprängt en stor honungssmugglarliga så sent som i september. Billig kinesisk honung förorenad med antibiotika blandades upp med annan honung, märktes om med falsk ursprungsbeteckning och blev förstklassig honung från bland annat Filippinerna, Ryssland och Indien. Smugglingen gick från Kina via USA till Tyskland, där företaget Alfred L Wolff GmbH sålde den vidare.

Fallet är enligt myndigheterna den största matsmugglingen någonsin i USA.

Ni gör helt rätt som köper honung från någon liten odlare som ni känner. Jag tror att det värsta som kan hända med svenskodlad honung är att storbiodlare värmer upp den för mycket, men jag har aldrig hört något om att det ska vara något fusk med gifter eller utblandat med socker.

SBR är lite luriga. Det är ju den välkända etiketten som man känner igen som svensk bra honung. Etiketten i sig är en kvalitetsstämpel. Nu säljer Mantorp (som delvis är ägt av SBR) importhonung med SBRetikett som är förvillande lik den man har på svensk honung. Så glöm inte att läsa ordentligt på etiketten om ni köper honungen i affären.

Det sägs att honung från närområdet där man bor kan göra att man får mindre pollenallergi av de pollen som finns där man bor. Vet inte om det stämmer, tror att den än så länge bara är teorier som inte har prövats.

Peztis
Vi andvänder en del honung, mestadels från Sverige (enligt märkningen i alla fall).

Sedan även en del från Serbien. de har varje höst honungsmarknad med massor av saker de gör av houngen. Bl a gör de där en rakija av honung som är suuupergod (och jag som inte gillar starksprit!) som man mer än gärna tar en klunk av om man känner en annalkande förkylning. Det är alltså ungefär hembränt med honung.
niggle
Om man vill ha honung, anser jag det nästan som en medborgerlig plikt att köpa lokalt producerad d:o.
Gynna gärna hobbyodlare som finns i närheten av där du bor, så får du mer frukt på dina träd.
Honung som hettats upp över 37 grader, har förlorat all sin näring.
Det finns inte för många bisamhällen i vårt land, tvärtom. Även om importerad honung (eller s.k. honung) är en tia billigare, gör det inte så stor skillnad i slutänden. Även för en "Nalle Puh" som jag, varar burken ganska länge.
Ett ljummet hembakat bröd med honung på är en upplevelse.
När man är ute och reser, kan man med fördel köpa lokalt producerad honung. Själv har jag besökt lokala biodlare på Rügen, som gör jättegod honung.

Fram för lokalt producerad föda!

Snöiga hälsningar,
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon