Klipp från länken jag visade tidigare:
CITAT
I Australien har en riktigt kletig härva avslöjats. Tusentals ton kinesisk honung har importerats från Kina, märkts om Down Under och sedan exporterats till USA. Blev honung från Australien, i början av 2000-talet när USA förbjudit importen från Kina. Personerna som avslöjade myglet blev hotade till livet. Och delar av honungen letade sig vidare från USA till tredje land.
Myglet finns inte bara där. En biodlare i Northumbria, Storbritannien, importerade argentinsk honung och sålde som skotsk rätt nyligen.
I USA har tullen sprängt en stor honungssmugglarliga så sent som i september. Billig kinesisk honung förorenad med antibiotika blandades upp med annan honung, märktes om med falsk ursprungsbeteckning och blev förstklassig honung från bland annat Filippinerna, Ryssland och Indien. Smugglingen gick från Kina via USA till Tyskland, där företaget Alfred L Wolff GmbH sålde den vidare.
Fallet är enligt myndigheterna den största matsmugglingen någonsin i USA.
Ni gör helt rätt som köper honung från någon liten odlare som ni känner. Jag tror att det värsta som kan hända med svenskodlad honung är att storbiodlare värmer upp den för mycket, men jag har aldrig hört något om att det ska vara något fusk med gifter eller utblandat med socker.
SBR är lite luriga. Det är ju den välkända etiketten som man känner igen som svensk bra honung. Etiketten i sig är en kvalitetsstämpel. Nu säljer Mantorp (som delvis är ägt av SBR) importhonung med SBRetikett som är förvillande lik den man har på svensk honung. Så glöm inte att läsa ordentligt på etiketten om ni köper honungen i affären.
Det sägs att honung från närområdet där man bor kan göra att man får mindre pollenallergi av de pollen som finns där man bor. Vet inte om det stämmer, tror att den än så länge bara är teorier som inte har prövats.