Full version: Mobilt bredband
Sidor: 1, 2
Gunilla T
Datorer och bredband tillhör inte mina favoritämnen men hoppas någon annan har kunskap om vad man kan göra.

Vi bor ute på landet så den enda möjligheten här är mobilt bredband. Vi har ett tvåplanshus så när vi skaffade bredbandet för ett antal år sedan fungerade det ganska dåligt här ute. Nu fungerar det hyfsat men endast i undervåningen.

Har gjort i ordning en datorarbetsplats och köpt lite bekväma möbler i ett rum på övervåningen men se, det gick inte alls. Köpte en förlängningskabel och testade att dra ut den till fönstret men ingen signal help.gif

Vi har 3bredband plus som skall ha hyfsad täckning men vad är det som gör att man inte får någon signal på övervåningen? Är det plåttaket?

Kan man göra något, t.ex. installera en antenn på taket?..finns det öht sådan utrustning?
Huggorm
Jag har också Tre, och det var inte alls så bra täckning som deras karta visade sig. Vissa dagar är det väldigt bra mottagning, medan andra dagar är det knappt någon alls. Men det blev bättre när jag hängde upp modemet i fönstret med flatsidan mot där jag tror telemasten sitter. Jag har ett litet svart modem, ungefär stort som en tändare.

Det finns lösa antenner att köpa, men det fungerar olika bra till olika sorters modem. Till min sort skall det visst inte fungera något vidare.
malcolm
www.kjell.com

[attachment=56268:30850.jpeg]

"3G-antenn Huawei/Tre
E612/E620/E630
Extern antenn för Huawei E169/E230/E620/E630 (Används bl.a. av Tre). Magnetkontakt i botten. Rundstrålande. Levereras med 3 meter antennkabel. 399 kr"

Jag har ingen erfarenhet av denna antenn eftersom mitt eget bredband går via telefonjacket, Telia.

gnon49
är det inte intimt ihopkopplat med hyr bra mobiltäckning man har för telefonen. Alltså, hur bra fungerar mobiltelefonen. Har den dålig mottagning så har även det mobila bredbandet det. Så fick jag mig det förklarat när jag köpte just mobilt bredband som en "backup" till det fasta. En förlängningskabel var jag tvungen att ha eftersom det blev någon form av rundgång i datorhögtalarna. Kan nämna att jag måste ha telia för bästa täckning.
Carl
Har ni ingen fast telefon?
Gunilla T
Tack för att ni försöker hjälpa...

Mobilen fungerar bra härute och vi har också fast telefoni. I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.

Det jag inte förstår är varför det fungerar på nedre plan men ingen signal på övreplan, därav min fråga om man på något sätt kan förstärka signalen med antenn.
malcolm
Kolla på denna sida, kan kanske vara till hjälp.

http://www.battremobiltbredband.se/data/Ex...%20antenner.pdf
Alba
Kan du inte testa något annat. Ice net har satsat på glesbygd. Jag har testat det i stugan på en ö och det fungerade jättebra.
Jag hörde i ett IT program att man numera på de flesta ställen får testa en utrusning innan man köper den.
Carl

Gunilla T

Som ex kan jag nämna http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...et_byttilltelia

Kostar 229 i månaden så kan du surfa hur mycket du vill utan extra kostnader.

Förstår inte vad du menar med: I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.

Normalt är det säkrare och snabbare med fast bredband
caprifol
CITAT (gnon49 @ 13-11-2010, 14:08) *
är det inte intimt ihopkopplat med hyr bra mobiltäckning man har för telefonen. Alltså, hur bra fungerar mobiltelefonen. Har den dålig mottagning så har även det mobila bredbandet det. Så fick jag mig det förklarat när jag köpte just mobilt bredband som en "backup" till det fasta. En förlängningskabel var jag tvungen att ha eftersom det blev någon form av rundgång i datorhögtalarna. Kan nämna att jag måste ha telia för bästa täckning.

Ja, det är min erfarenhet också - till viss del i alla fall. När vi i somras köpte sommarstuga beställde jag 3:s mobila bredband som enl täckningskartorna skulle vara bäst. Det var så gott som värdelöst. Jag måste gå ut på berget eller ned till bryggan för att kunna koppla upp mig. Vi har väldigt dålig mottagning för mobiltelefonerna också, där vi har Telia som operatör. Så kom en kompis på besök och hon surfade problemfritt med sitt Telia-abonnemang, vilket alltså "stör" den teorin lite grann.
Jag har en ny och kraftfull dator så det beror inte på den utrustningen. Summan av kardemumman blir väl att man borde låta bli datorn när man är ledig, men jag har planer på att jobba en hel del från stugan under sommarhalvåret.
Gunilla T
CITAT (Carl @ 13-11-2010, 14:59) *
Gunilla T

Som ex kan jag nämna http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...et_byttilltelia

Kostar 229 i månaden så kan du surfa hur mycket du vill utan extra kostnader.

Förstår inte vad du menar med: I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.
Normalt är det säkrare och snabbare med fast bredband

Förstår att du inte förstår, gör det knappt själv wink.gif kan inte ens den vanliga terminologin inom ämnet....

Det var uppringd modemanslutning, minuttaxa -antik vid dethär laget antar jag.

Vi har ju inget fast bredband härute, inte ADSL heller så då är vi väl hänvisade till mobilt bredband eller...?

CITAT (Alba @ 13-11-2010, 14:52) *
Kan du inte testa något annat. Ice net har satsat på glesbygd. Jag har testat det i stugan på en ö och det fungerade jättebra.
Jag hörde i ett IT program att man numera på de flesta ställen får testa en utrusning innan man köper den.

Ja, det kan vara ett alternativ..
Carl

Du kan få FAST bredband via telefonjacket. Det har jag fungerar utmärkt, Jag har det via bredbandsbolaget. DU HAR INGEN MINUT TAXA. Bara en fast kostnad per månad oavsett hur mycket du surfar.
Gunilla T
CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:16) *
Du kan få FAST bredband via telefonjacket. Det har jag fungerar utmärkt, Jag har det via bredbandsbolaget. DU HAR INGEN MINUT TAXA. Bara en fast kostnad per månad oavsett hur mycket du surfar.

Men det är väl just ADSL då eller..? Vi bor för långt borta för det, finns inte här.
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 15:10) *
Det var uppringd modemanslutning, minuttaxa -antik vid dethär laget antar jag.

Vi har ju inget fast bredband härute, inte ADSL heller så då är vi väl hänvisade till mobilt bredband eller...?
Ja, det kan vara ett alternativ..

Uppringt internet... inte undra på om det upplevdes som dyrt. naughty.gif

ADSL är inget som finns framdraget utan det får man beställa och sedan får man ett modem hemlevererat som kopplas till tfn.-jacket, vet inte hur det är nu men förut fick man inte bo för långt ifrån närmaste telestation för att det skulle fungera men det där vet Telia om du kontaktar dem eller besöker deras hemsida.
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 13-11-2010, 15:23) *
Uppringt internet... inte undra på om det upplevdes som dyrt. naughty.gif

ADSL är inget som finns framdraget utan det får man beställa och sedan får man ett modem hemlevererat som kopplas till tfn.-jacket, vet inte hur det är nu men förut fick man inte bo för långt ifrån närmaste telestation för att det skulle fungera men det där vet Telia om du kontaktar dem eller besöker deras hemsida.

Ja, och det går inte att få här där vi bor, det har vi kollat upp.
Carl

Det räcker med ett vanligt telefonjack! Inga problem!
gnon49
Enligt en telegubbe jag frågade kan fönster i sig vara ett hinder för signalerna. Åtminstone nyare fönster med beläggning på glaset. Kan även tänka mig att plåttak kan hindra bra mottagning. Fungerar det utanför fönstret så måste det ju vara övervåningen som hindrar signalerna på något sätt. Det finns ju antenner för detta även om man då inte blir så mobil som man kanske tänkt. Men står datorn på en plats så är det ju en möjlighet.
malcolm
http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...ndviatelejacket

Här kan du kolla om det är möjligt med ADSL från Telia.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:26) *

Det gör det inte alls om man bor för långt ifrån telestationen!
malcolm

Man får inte bor för långt ifrån närmaste telestn, har för mig att det rör sig om ca. 3 km.
Aqvakul
Ice.net (NMT) brukar funka överallt.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 13-11-2010, 15:35) *
Ice.net (NMT) brukar funka överallt.

Hur snabbt går det då? NMT var ju det gamla mobilnätet före GSM, har dom gjort om det nu för att funka som internet i stället?
malcolm
De flesta lite nyare mobiler går att använda som modem men oj så lååååångsamt det går... sleeping.gif
titti49zon6
Jag tror att man ska be att få pröva på det mobila bredbander för att se om man har täckning, Jag har Telias och har helt suverän täckning här hemma, i stugan 3 mil bort vid havet har jag skaplig täckning( jag kan surfa, ladda hem tidningsartiklar, mönster till symaskinen, musik men inte filmer då hackar det).Var till sonen som bor i Midsommarkransen (Hägersten) och där var det otroligt segt , kunde nästan inte vänta på att emailen skulle ladda.
Vanliga mobilen funkade dock helt utan besvär. Därför kan det vara värt att få pröva på den plats som man mest kommer att vistas på. Hoppas att det löser sig för dig. sos.gif
gnon49
Nej, finns ingen utbyggd telestation inom rimligt avstånd så är det nog kört. Har själv 7 km till stationen och det begränsar min hastighet till max 5mbit. Men det räcker gott för mig. Det mobila ligger på 3 mbit, också det helt ok. 3g-masten ligger faktiskt bara en bit bort så egentligen kanske man skulle slopa det fasta bredbandet.
Gunilla T
Malcolm, testade Telias länk men "inga relevanta svar" så det går nog inte här.

Bra länk med antennerna, en takantenn kostar ca 1500 kr och så måste man ha en extra dosa till om det inte finns uttag i modemet, den kostar strax under femhundra men, om jag förstod rätt så kommer denna dosa även minska effekten naughty.gif sedan vet man ju inte om det fungerar.

Ice.net låter ju helt klart intressant om man får ta hem och testa innan köp.
andersen
.
malcolm
Går att få internet via parabol också men vad sådan utrustning kostar har jag ingen aning om men det lär vara dyrt, via vissa elbolag kan man tom. få internet via elnätet men vilka och hur det går till vet jag inget om, känner ingen som har det.
Huggorm
Problemet med internet genom parabol 'r att man bara kan ladda ner data den vägen, upp måste gå via teleledning. Internet via elnätet har jag hört pratas om i minst tio år, men det verkar aldrig komma igång. I alla fall på den tiden så var det för mycket brus och störningar på elnätet för att det skulle funka bra
malcolm
Från "Ny teknik":

Publicerad 4 april 2003 13:11
Nordiska internetleverantören Swepet Satellit AB har tecknat ett avtal med Villaägarnas Riksförbund om uppkoppling till internet via satelliten Sirius.

Siriusparabol

När inte kablar, fiber eller adsl räcker till kan en internetuppkoppling via satellit vara lösningen. Via sateliten Sirius kan hushåll och företag utanför tätorterna få tillgång till snabbt internet. För en tid sedan tecknade Föreningssparbanken och LRF ett avtal med Swepet Satellit AB om snabba bankuppkopplingar via satellit och nu är det Villaägarnas Riksförbunds tur.

- Många av våra medlemmar har ingen möjlighet att få bredbandsuppkoppling. Dels för att de bor utanför storstäderna, dels för att adsl-tekniken inte kommer att bygga ut i hela landet, säger Villaägarnas utvecklings ABs vice vd Kenneth Kanckos.

Den utrustning som krävs för att få en snabb internetuppkoppling via satellit är ett satellitmodem och en parabol, parabolen är av samma typ som används vid mottagning av satellitteve.
Myosotis
Har Tele2 och det funkar hyfsat, har just nu 2 prickar! I morse hade jag 3 för första gången någonsin, annars brukar det bara vara en. Vädret spelar också in, är det ösregn eller snöstorm t.ex. är signalen mycket sämre (dvs borta i mitt fall).
Ha tålamod och flytta det mobila modemet en millimeter i taget tills du hittar ett ställe med bra täckning, det verkar inte finnas någon logik i var signalen är bra. Du kan också testa att hänga ut den genom fönstret. Men sladden ska helst inte bli längre än ca. en meter har jag fått förklarat för mig för då försvagas signalen.

Det är väl klart det är problem!! angry.gif Det går helt enkelt inte om ledningen är för lång. Här är det nog 7 km till den där centralen vad de nu kallar den, vi ansökte och ansökte om bredband i flera år men skaffade till slut mobilt bredband för hastigheten med modem här ute var outhärdlig.

Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 13-11-2010, 15:40) *
Hur snabbt går det då? NMT var ju det gamla mobilnätet före GSM, har dom gjort om det nu för att funka som internet i stället?

Det verkar kunna gå väldigt snabbt om man är beredd att betala för det

Jag vet flera som har det i sina stugor o som är mkt nöjda
Christa
CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 12:50) *
Datorer och bredband tillhör inte mina favoritämnen men hoppas någon annan har kunskap om vad man kan göra.

Vi bor ute på landet så den enda möjligheten här är mobilt bredband. Vi har ett tvåplanshus så när vi skaffade bredbandet för ett antal år sedan fungerade det ganska dåligt här ute. Nu fungerar det hyfsat men endast i undervåningen.

Har gjort i ordning en datorarbetsplats och köpt lite bekväma möbler i ett rum på övervåningen men se, det gick inte alls. Köpte en förlängningskabel och testade att dra ut den till fönstret men ingen signal help.gif

Vi har 3bredband plus som skall ha hyfsad täckning men vad är det som gör att man inte får någon signal på övervåningen? Är det plåttaket?

Kan man göra något, t.ex. installera en antenn på taket?..finns det öht sådan utrustning?

Hur många Mb får du på undervåningen? Huggorm skrev ju också att den leverantören gav olika bra signal olika dagar så det är väl bra att kolla hastigheten flera olika dagar. Om du kopplar upp dig på bredbandskollen.se kan du kolla hur många Mb du verkligen får. Det är ju konstigt att du inte få någon signal på andra våningen men om signalen är väldigt svag på första så kanske det kan ha med det att göra.
Huggorm
Ja som sagt, det varierar väldigt. Under snöstormen för några veckor sedan gick det ner på GPRS, vilket går fruktansvärt långsamt. Där har jag alltid full mottagning dock. 3G varierar med vädret, men det verkar även vara andra faktorer som påverkar och jag har inte riktigt lyckats reda ut vad ännu. Hur som helst är det flatsidan på modemet man skall rikta med, inte änden som man annars lätt kan tro.
Pirum
CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 12:50) *

Jag undrar om det inte är en 3G-router ni ska ha, som gör om 3G-uppkopplingen till ett "vanligt" trådlöst nätverk som man kan ansluta sig till med en bärbar dator eller en stationär dator med trådlöst nätverkskort (exv via USB).

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/3...00/136456.5259/

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/t...00/136968.4069/ (den här kan man gärna ha en liten (billigaste möjliga) förlängningssladd till så man kan röra runt den lite - precis bakom ett plåtigt datorskal kan mottagningen försämras).

Exempelvis. Om ni inte har väldigt massivt hus så borde det nog funka bra att få täckning i hela huset på det här sättet, genom att ställa 3G-routern på bottenvåningen där det är som bäst täckning.

Det är möjligt att Tre har någon sådan här lösning, så man kan köpa allt via dem. Bäst är nog om det finns en någorlunda lokal handlare så man kan lämna tillbaks sakerna enkelt om det inte skulle fungera.

Alternativt kan man prova andra operatörer. På landsbygden delar Tre och Telenor på ett nät, och Telia och Tele2 på ett annat. Att byta från Tre till Telenor är därför kanske inte mycket vits med, men Telia/Tele2 kan ju ha bättre täckning. Kan variera väldigt mycket från plats till plats. I ena änden av mina föräldrars hus har Telia bättre täckning än Telenor, i andra änden är det tvärtom...antar att det har med masternas placering att göra såklart.
I riktigt svåra mottagningsförhållanden har Telia, Telenor och Tele2 dessutom sina gamla 2G-nät att gå över till. Telia har, för datatrafik, det överlägset bästa 2G-nätet då det stödjer EDGE-standarden på de flesta ställen. Ger väl typ 4-10x snabbare internet än vanlig GPRS (2G) kanske, har inte riktig koll längre.
Carl
Borde inte närmaste radio handlare känna till vilken operatör som har bäst teckning i ditt område
Gunilla T
Oj, här rasslar det in förslag , tack !

Nu har jag testat på länken som Christa skickade (visste inte ens om att sådant fanns)

Antar att dethär inte är speciellt bra;

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb
Christa
CITAT (Gunilla T @ 14-11-2010, 09:35) *

Nu har jag testat på länken som Christa skickade (visste inte ens om att sådant fanns)

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Vad står det i ditt avtal att du skall ha? (Det brukar aldrig vara så mycket som de lovar).

Vi har upp till 8 i avtalet och nu på söndagsmorgon har vi 6,2 ta emot och 0,7 skicka.

Skicka är alltid lägre än ta emot.

Under statistik kan du se statistik över de mätningar som användarna har gjort och jämföra olika leverantörer i olika län. Ju fler som mäter ju mer tillförlitlig är statistiken.
*Stintan*

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Låter väl ganska normalt för mobilt bredband.
Anki på Öland

Ta emot filer - 2,16 Mb

Skicka filer - 0,34 Mb

Har också mobilt och testade just, hade ung. hälften av dina siffror..... lite längre ner på sidan finns pilar som du kan öppna och klicka i vad du surfar på och så talar dom om ifall det är dåligt, bra eller medelmåttigt resultat.
Carl

Mobila bredband är bedrövligt dåliga!
Anki på Öland
CITAT (Carl @ 14-11-2010, 11:41) *

Har absolut inget att klaga över! Går så fort som jag behöver och jag har alltid täckning, så för mig räcker det absolut!!
*Stintan*
CITAT (Carl @ 14-11-2010, 11:41) *

Varför tycker du det?
kerstin z5-6
De motsvarar på intet sätt mina behov och täckningen är usel..
Christa
Nu har min sambo och jag gått i skogen ett par timmar och då har jag hans fulla uppmärksamhet smile.gif
Han sa att det mycket väl kan vara plåttaket som gör att det inte blir någon signal på andra våningen.

Om man skall koppla på en utomhusantenn så måste modemet vara förberett för en extern antenn.

Ett annat sätt att lösa det är att dra ner sladden med modemet till första våning men eftersom förlängningssladden mellan datorn och modemet inte får vara längre än 5 meter så vet jag ju inte om det funkar för dig.

Om den där pluppen kallas modem eller något annat visste han inte säkert men jag menar den där stickan eller pluppen som står för själva mottagningen.

Hoppas detta blev rätt nu.
Gunilla T
Tack Christa - vi har köpte en förlängningssladd i veckan och testade men det fungerade inte.

Nu har vi testat både Ice.net och Telia, inget av dem fungerar vare sig på övre våningen eller på nedre våningen.

Ice.net har ett trådlöst modem och router? som man kan testa på olika ställen i huset men den visar rött överallt vilket betyder att det finns en signal men mycket svag.

Christa
CITAT (Gunilla T @ 14-11-2010, 16:58) *
Tack Christa - vi har köpte en förlängningssladd i veckan och testade men det fungerade inte.

Nu har vi testat både Ice.net och Telia, inget av dem fungerar vare sig på övre våningen eller på nedre våningen.

Ice.net har ett trådlöst modem och router? som man kan testa på olika ställen i huset men den visar rött överallt vilket betyder att det finns en signal men mycket svag.

Nu förstod jag inte riktigt. Menar du att det funkade på undervåningen när du hade modemet direkt i datorn men inte när du hade datorn på andra vångingen och modemet på första med hjälp av en förlängningssladd?
Gunilla T
Oj, vad svårt att förklara när jag inte kan terminologin..

Den dator jag har idag, en laptop, har ett modem med sladd , ca 1.5 m, det fungerar på nedre plan. Vi köpte en förlängningssladd och testade på övre plan genom att flytta runt modemet till olika platser för att hitta en signal men hittade ingen signal däruppe.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 14-11-2010, 17:31) *
Oj, vad svårt att förklara när jag inte kan terminologin..

Den dator jag har idag, en laptop, har ett modem med sladd , ca 1.5 m, det fungerar på nedre plan. Vi köpte en förlängningssladd och testade på övre plan genom att flytta runt modemet till olika platser för att hitta en signal men hittade ingen signal däruppe.

Ok, då har du i alla fall inte testat utomhusantenn. Det kan ju fortfarande vara plåttaket som hindrar signalen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon