Mårbacka
Hej!
Jag köpte en miniamaryllis från Hadeco. Vid närmare ansåg såg jag smååååååååååååååååååååååååååå kryp som rörde på sig. Påminde lite om spinn, men dessa var ännu mindre och inget nät och sådant. De fanns på knopp och stjälk, vad är de för rackare? Färg? Tja, ljusbeige.
Lökkvalster? Eller kan det vara så att, som jag har läst, att krypen har lagts på amaryllisen för att fungera som predatorer mot lökkvalster, vilket jag hoppas på?
Någon som vet? Vill inte att de ska vara farliga och smitta andra översomrade amaryllisar thumbdown.gif
Bassam
[attachment=56280:larv.jpg]

Hej

De ser ut som trps larvar.

Obs

Vuxna kan suga växter näring och har vingar som kan flytta mellan växter och orsak till flytta sjukdom och Svamp mellan växter.

H:Bassam
Mårbacka
Men gud nej nej nej nej det är inte trips!!

Det är ett kvalster, ett spindeldjur. Men kan någon hjälpa mig? Vill veta om det är växthusspinnkvalster, dvs spinn, eller är det rovkvalster? Eller är det kanske narcisskvalster? Frågan är om spinn kommer på amaryllisar, och går narcisskvalstret på knoppar och stjälk? Vill gärna veta innan jag lämnar tillbaka löken eller något.

Jag vill ju gärna att det är rovkvalster, det vill säga sådana som ger sig på narcisskvalster och spinn då. Jag har hört att vissa användare använder sådant.
Men saken är den att jag inte vet och vågar inte riskera och ställa den bredvid andra lökar som håller på och vaknar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon