Anders zon III
27-12-2002, 18:58
Just att ormbunksblad tar tid att brytas ner är bra ibland.
Jag täcker gångarna i grönsakslanden i juni varje sommar med färskt örnbräken när blåbären ska mogna i skogen. (Gillar att göra grejer som har två skäl!)
Täckningen håller ogräset borta. Men jag försäkrar att bladen brutits ner till sommaren därpå, tror att kontakten med jord är effektivare än i kompost för just dem.
(Oj, blev egen rubrik, var tänkt bli ett inlägg under ´Ormbunksblad i komposten´.)
fluffis
08-07-2008, 01:04
Friskar upp denna ur-gamla tråd här:
Har ett antal funderingar kring örnbräken:
Allt örnbräken jag inte rensade bort förra hösten ligger fortfarande kvar, onedbrutet, träigt, bara uttorkat, på plats. Visserligen fällt som fjorårets stänglar men ändå... Vidare: Går här nu och plockar grön örnbräken, varannan vecka har nya skjutit fart igen. Har inte vågat lägga dem på komposten, de hamnar i svackan med stora trädgårdsavfallet.
Nu undrar jag: Såg att högar med örnbräken jag plockat häromdagen brutits ned oerhört fort. Är det skillnad på örnbräkens nedbrytnngstid beroende på när man plockar dem? Verkar ju som om de som plockats bruna på hösten vägrar brytas ner, medans de gröna bryts ner relativt fort, åtminstone i kontakt med marken...
Törs man lägga det gröna i trädgårdskomposten; eller blir det som med bananskal; vissa delar tar en evighet att bryta ner?
Nya rön; någon? Hur är det med färsk grön örnbräken i komposten? Funkar utan att sprida sig sen med kompost-jorden?
Skulle örnbräken kunna fungera som täckning över vintern, som nämndes här ovan, någon fler som testat?
Skulle ju vara ypperligt det isåfall...