Full version: rosbuskar
muskett
Jag tänker anlägga ett "rosbuskage" till våren.
Det skall stå mitt i gräsmattan framför det faluröda huset. Rosorna bör vara ca 1,5 m höga och blomma länge.
Varierande färger som aprikos, gult, rosa, vitt o rött.
De får gärna dofta.
Har spanat runt lite.

Fråga: hurdan är White Blush och Royal Blush?
Aloha?
Crown Princess Margareta?
Heritage?

Jag satte Bonica82 framför huset i våras. Rött gick ju inte så bra. Men de blev jag lite besviken på: klena grenar.

Alla råd och rön mottages tacksamt.
Hälsningar Gunilla
svennis
White Blush o Rojal Blush har jag ingen erfarehet av men är nog fin men de ju blir höga 2-3 m
http://www.country-flowers.de/html/alba-hybrid-rosen.html
Aloha är väldigt fin ( Båstadsrosen) men de blir också STOR bör nog stå mot en väg, har bilder..
Crown Princess Margareta är en ögondragare, plantera 3 st.. bravo.gif
White Cover är visst väldigt säker, borde odlas mycket..

http://www.rosenposten.dk/roser.asp?vis=71&cb=711

http://www.country-flowers.de/html/alba-hybrid-rosen.html
Kajsa
Vilken zon bor du i och hur många rosor hade du tänkt ha ?
muskett
Hej!
Jag bor 2 mil sydväst om Västervik. På en del kartor anses det vara zon 2, en del zon 3.
Men zon 2 överväger tydligen.

Jag tänkte mig en 5 stycken, så får vi se sedan. Det viktigaste är att det inte blir en stel rabatt, utan
där rosorna kan ge blomning juni-okt. Och att det blir en fin pastell med ett rött inslag.
Jorden är dålig så den får bytas ut. Det ska bli kul att börja med det här till våren.

Spaningsarbetet med att hitta bra rosor är nu det första.

Må gott!/Gunilla
octachoron
Stanwell Perpetual börjar ganska tidigt med blomningen och blommar länge.
Den har lätt rosa doftande blommor som övergår i vit färg.
Väldig lättskött och härdig men är tyvärr lågväxande de första åren.
Stanwell Perpetual

Kajsa
Finns en massa som remonterar, här några förslag. Titta annars runt i mina olika Rosalbum för mera förslag. Många Austin rosor är finast om man sätter ihop 2 - 3 st för mera fylligt.

Mary Rose, Austinros som är ovanligt fyllig, blir 1.5 m och fryser aldrig bort, zon 5.
Denna räcker med ett ex.

Wild Edric, Austinros med stark parfymdoft blir 1.5 eller högre, denna räcker med en buske, det är en tuff Rugosa med blanka blad, en av mina favorit rosor.

Crown Princess Margareta, Austinros, pinnig så här får man nog sätta ihop två st
stark doft, blommar om. Haft länge och den fryser inte bort i zon 3 - 4

Rose de Rescht, gammaldags ros med stark doft, ca 1.5 m och blommar flera ggr på sommaren.

Mme Boll, gammaldags Portlandsros som blommar långt in på hösten, stark doft och blir ca 1.5 m

Honorine de Brabant, Bourbonros strimmig lila/rosa med stark doft, 1.5 m zon 4 och blommar länge.
muskett
Mary Rose verkar intressant. Hur länge blommar den?
Crown Princess Margareta, som även Svennis tipsade om skall jag absolut ha.
Svennis rådde att plantera 3 st. Jag hade själv tänkt 1. Så nu får det bli 2 i alla fall.
Mme Boll har jag varit inne på - den verkar också intressant.

Nu har jag stött på bourbonrosor, austinrosor o jag vet inte allt. Floribunda vet jag, men jag behöver sätta mig mer in i de olika sorterna.

I våras satte jag 9 st Bonica82 i rabatt framför huset. Blomman är väldigt liten och stänglarna klena.
Jag tänkte "peta" in några andra rosor emellan så det blir lite styrsel på den rabatten.
Som kantväxt där har jag Kantnepeta till alla katters förtjusning (Inkl mina 3 egna)

Vet någon vad som kan vara bra i samband med Bonican?

OCH : Sådana enormt vackra bilder du visar. Man blir minst sagt hänförd och bara njuter!
Kajsa
Mary Rose blommar flera ggr på sommaren, långt fram på hösten, den rosen klarar zon 5.
Översta bilden av den är en buske.
Här några andra lite mindre du kan " peta in " framför de högre rosorna

Diamond Border, en modern buskros som blir mycket tät och ca 1.20 blommar hela sommaren, med mörka blad, den har jag petat in lite varstans här.

Katharina Zeimet, en gammal Polyantha ros från 1901 blir dryga metern, doftar, frisk och blommar 2 ggr på en sommar, denna har jag nog 25 st av, mycket bra ros.

Linnaeus, ny ros från 2007 och väldigt tät och frisk, blir ca 1.20 den bara sprakar i gult/rosa/orage, en riktigt pärla.

The Fairy, en ros jag alltid gillat, en del rynkar på näsan åt den men det ska man inte göra. Den är tät, frisk, blommar alltid och fryser aldrig bort, bred och ljuvlig, ca 1 m och billig.
Varför inte denna framför Bonica ? Bonica blir lätt 1.20 - 1.5 m.
muskett

Linnaeus planterade jag i våras (1 st) den blev ca 30 cm hög. Väldigt vacker trots det. Blir nog bättre nästa sommar när den "stått till sig".
Katharina Zeimet verkar vara en goding, faktiskt något att ta till sig.

Ja, nu har jag fått så många bra o fina tips.
Skall också ta mig till stadens bibliotek o se vad som finns där.

Det viktiga är att "paletten" inte blir dramatisk, utan lättsam o förförisk m mycket doft.
Trevlig Helg allesammans o tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon