Om man skulle göra egna talgbollar, vad ska man använda för typ av fett?
Kokosfett?
Baconfett?
Annat?
Det är ju alltid bra om man kan använda det man har eller som blir en restprodukt (typ fett efter att man stekt bacon) men jag vill ju inte att fåglarna ska bli sjuka...
Jag hade alltså tänkt att blanda fettet med solrosfrön och annat sedan.
Huggorm
13-11-2010, 18:42
Är inte baconfett ganska salt, eller har jag missförstått igen? Salt i stor mängd är i alla fall inte bra för småfåglar
Ingela i Segersberg
13-11-2010, 18:52
Ister eller kokosfett kan du använda. Baconfett tror jag också blir för salt.
*Stintan*
13-11-2010, 18:52
Kokosfett går bra.
OK, då får jag skriva upp det på listan till nästa veckoinköp.
Brukar man inte skära av svålen på julskinkan och ge till fåglarna? Den är väl allt bra salt den med?
OK, de äter den säkert med glädje, men är det bra för de små fåglarna (eller munsbitarna i mina katters ögon

)?
Gunilla T
14-11-2010, 18:21
Nej, ingen julskinka till fåglarna pga saltet. Vatten är en stor brist på vintern.
Monarda
14-11-2010, 19:16
I boken "Mata fåglar" som är utgiven av Sveriges Ornitologiska Förening står det att det är en fördom att man inte ska lägga ut salt mat.
"Fåglar behöver, som alla djur, salt. Du kan tryggt lägga ut julskinkan och låta fåglarna kalasa på den"
I så fall borde ju flottet från när man steker bacon också funka - det är ju lika salt.
hattstugan
16-11-2010, 14:05
Gör som så att du blanda baconfettet med smält ister eller koksfett och ha sedan i det du tänkt dig i fröväg! Så skulle jag göra om jag matade fåglarna!
theseraphim
16-11-2010, 16:42
Smält fettet och...
1. ta en 1.5 liters petflaska och stick några blompinnar rakt igenom den så man får några sittpinnar, fyll den med fett och fröer plus russin, torkade äpplebitar o dylikt. Skär sedan små ät-hål vid pinnarna så ahr du en billig foderstation som står emot vädret bra plus att när den är tom kan man fylla på den igen.
2. gjut foderklumpar i gamla mjölkkartonger.
En äldre fd granne brukade använda en tom smör/margarinbytta (den mindre varianten, 250 gram ?) som hon först gjorde hål i botten på, sen trädde ett rejält snöre i och avslutade med en stor knut (på insidan).
Sen hällde hon smält fett (oklart vilken sort) blandat med lite olika sorters frön och bär, tror jag (typ svarta vinbär / rönnbär ?). In i kylen nån dag eller så och sen band hon upp den på en gren i trädgården.
Kan inte alls komma ihåg om det fanns någon form av "sittpinne", förmodligen klängde sig fåglarna fast på kanten av byttan.
Trevligt var det iallafall, att sitta i hennes kök, dricka kok-kaffe med riktig grädde och kolla på alla dessa "kulörta" smörbyttor som dinglade omkring lite överallt ...
Fåglarna gillade dem skarpt, kommer jag ihåg. De verkligen "vimlade" kring byttorna ...
Har faktiskt inte testat själv, men det kanske är dags ?
Förra året var det någon som gjorde en fiffig historia av ett Pringles-rör.
Hon hade fyllt det med frön och nötter med fett, skurit ut några små mathål och petat in blompinnar som pipplisarna kunde sitta på.
Här, hittade länken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.