Kali69
Jag och min familj äger ett egnahemshus färdigbyggt år 1961. Trädgården domineras av två enooorma tujor, två lika enooorma schersminer, en midsommarros och en stor ek. Härtill finns en rabatt med bondpioner och en med doftpioner. Några egentliga övriga rabatter med perenner finns inte, endast en gammal oduglig kaprifol vid verandan och en ickefungerande springbrunn med oskött rabatt där det växer bl.a. iris, ormöga och olika liljor. Tidigare har det funnits en rosenrabatt och en klematis av någon sort vid ena husknuten.

Jag skulle gärna återskapa, eller rättare sagt vidareutveckla, trädgården i tidstypisk anda, men känner inte riktigt till vilka perenner, främst blommande sådana, som var populära på 50-60-talen. Jag har försökt leta tips på internet, men det är skralt om dem, eller så är jag bara dålig på att söka. Jag önskar mer blomsterprakt blomma.gif ! Det jag vet är att barrväxter var i ropet, men dessa undviker jag gärna till varje pris. Tomten är relativt skuggig, men vi ska försöka råda bot på det genom att snarast ta ner en stor lönn. Det borde öppna upp en del för solen nästa sommar.

Kan någon av er mer vetande än mig komma med fina blommande tips i retro-anda? Tack på förhand!
Paeonia Lactiflora
Det man först tänker på är ju alla dessa barrväxter. Jag växte upp i en 60-talsträdgård och minns speciellt kryptallarna som blev helt enorma. Min far högg ner dem precis innan vi höll på att kvävas.

Annars minns jag kaprifol, peace-rosor, vinbärs- och krusbärsbuskar. Inte många perenner alls -cry-.gif. Finast var nog en stödmur av kalksten och gången från gatan till entrén som bestod av kalkstensplattor, samt en liten vild del av tomten där det växte körsbärsträd.

Hittade två intressanta länkar:

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/...al-med-kvalitet

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

/Helen
Solstorm
Jag tror att det såg rätt olika ut i olika landsdelar då. Min pappa flyttade från Skåne till Bohuslän på 50-talet. I Skåne fanns många fina trädgårdar och väldigt mycket rosor. När han kom hit förvånades han över hur lite blommor det fanns och knappt inga trädgårdar alls. Här gick korna och betade helt in på husknuten.

Vad jag minns från vår trädgård på 60-talet är gammal sorts pingstlilja, de vanliga vårlökarna, brandgula liljor, daglilja, astrar, pioner, rosor, hornviol, silverarv mm. Jag tror inte att det var typiskt för 60-talet, de var nog vanliga växter innan också.

Mamma frösådde många ettåringar bl a ringblomma och atlasblomma, balsamin mm.

Det byggdes ett nytt villaområde inte så långt från oss. Mycket små tomter där en del tog dit trädgårdsmästare för att planera och plantera. 10 000 kr kostade det och var hutlösa summor på 60-talet. Minns resultatet, en platt liten gräsmatta med något litet spretigt träd i mitten och någon ros. Absolut inte lummigt, och jag har inte något minne av perenner där heller.

Förmodligen får du olika svar beroende på var i landet man kommer ifrån.
Fågelvägen
Försök hitta boken Bevara & sköta en gammal trädgård
av Christina Ilminge. I den finns säkert allt du behöver veta.
En nackdel med de typiska 60-talsträdgårdarna: de dominerande barrväxterna gör att allt ser ganska lika ut oberoende av årstid. Jag tror perenner verkligen behövs för att skapa variation.

Så hoppas jag att du tänker några gånger till på lönnen du vill fälla. Stora vackra träd kan man inte återställa när man väl gjort sig av med dem! Lönnar ger så vacker skugga, speciellt om man kan ha sin hängmatta under dem.
kerstin z5-6
De trädgårdarna var ärligt talat ganska trista..smile.gif och du säjer att du vill ha blomsterprakt.
Kanske du ska göra din egen önsketrädgård i stället?.Man kan göra som man vill i sin egen:)
Huset går ju bra att involvera genom att matcha husfärgen med färger i perennrabatter på ett fint sätt.Stomme har du ju redan i de stora träden o barrväxterna
Kali69
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 13-11-2010, 21:29) *
Det man först tänker på är ju alla dessa barrväxter. Jag växte upp i en 60-talsträdgård och minns speciellt kryptallarna som blev helt enorma. Min far högg ner dem precis innan vi höll på att kvävas.

Annars minns jag kaprifol, peace-rosor, vinbärs- och krusbärsbuskar. Inte många perenner alls -cry-.gif. Finast var nog en stödmur av kalksten och gången från gatan till entrén som bestod av kalkstensplattor, samt en liten vild del av tomten där det växte körsbärsträd.

Hittade två intressanta länkar:

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/...al-med-kvalitet

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

/Helen

Tusen tack för dina tips och länkarna! De sistnämnda var faktiskt intressanta och beskrev nästan precis växterna som finns på vår gård. Jag glömde nämligen att nämna våra rhododendron (2 st) och syrenerna vi också har. Vi har också ett par skraltiga gamla vinbärsbuskar som inte duger mycket till och en lika skraltig rabarber.
Kali69
CITAT (Fågelvägen @ 14-11-2010, 12:53) *
Försök hitta boken Bevara & sköta en gammal trädgård
av Christina Ilminge. I den finns säkert allt du behöver veta.
En nackdel med de typiska 60-talsträdgårdarna: de dominerande barrväxterna gör att allt ser ganska lika ut oberoende av årstid. Jag tror perenner verkligen behövs för att skapa variation.

Så hoppas jag att du tänker några gånger till på lönnen du vill fälla. Stora vackra träd kan man inte återställa när man väl gjort sig av med dem! Lönnar ger så vacker skugga, speciellt om man kan ha sin hängmatta under dem.

Okej, den boken ska jag försöka få tag på, tack för tipset. Och vad lönnen anbelangar så måste den obönhörligen bort. Vi har haft en forstmästare och kollat in den och han var absolut av den åsikten också. Den har nämligen gjort så att en stor ek växer alldeles sned eftersom den "flyr" lönnen. Det har också gjort så att eken nästan helt saknar grenar på den sidan som vätter mot lönnen. En annan orsak är också att lönnen skuggar för mycket. Skugga i all ära, men det gör att inte mycket kan odlas på gården eftersom solen inte räcker till. Det har också förstört gräsmattan under trädet, och det är ingen liten yta. Tyvärr. Eken vill vi spara, mer p.g.a. känslovärde (min morfar planterade den) än estetiskt värde. Vi är nog medvetna om att det tar länge förrän eken, om ens någonsin, börjar utveckla nya grenar mot lönnens sida.
malcolm
Det jag minns från min uppväxt från 60-talet är pärlhyacint, tigerlilja, ringblommor och löjtnantshjärtan.
kerstin z5-6
Det finns massor av trevliga skuggväxter cool.gif
Maggan H
I mormors trädgård fanns, och finns ff Flox,stormhatt, liljor, rosor, hässleklocka samt de obligatoriska pärlhyacintherna och snödropparna.
ingrid fuxwall
Min trädgård anlades på 60 talet och här finns ganska mycket buskar, dels de Ni nämnt samt hortensia... helt plötsligt tog det slut men forsytia och så buskar vars namn jag kommer ihåg en annan dag.

Här finns en massa dagliljor, flox, aklejor, tulpaner och påsk och pingstliljor i alla varianter.

Kommer säkert på mer när allt vaknar igen
Klint
Här http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/...al-med-kvalitet finns boken Bevara & sköta en gammal trädgård
av Christina Ilminge. bravo.gif

EKLO
Jag tänker också (som många ovan här) på tjocka "kanter" av dag- och krolliljor i rabatter längs husväggarna. Jag tänker också på kaprifol vid husknutarna, och flox. Det är bilder från sommarstugorna nära familjens jag får i skallen - alla byggda tidigt sextiotal. Trädgårdsintresserade hade ofta solur och pumpar och murade naturstensrundlar i trädgården, och trätunnor med sommarblommor stående på gräsmattorna. Men vilka sommarblommor de hade i dem minns jag inte, bara att de var skarpa i färgen, rosa, eller starkt orange eller rött.
Eva-Helene
60-talsträdgård...ja det beror mycket på dels i vilken del av landet, dels på i vilken typ av område trädgården var.

I min barndom på 60-talet i en liten by i mellersta Norrland var det följande växter som dominerade i trädgårdarna:
Toppklocka, brandgul lilja, borstnejlika, stockrosor, lupiner, bärbuskar (sv.vinbär, r.vinbär, krusbär), bondsyrén, silverregn, bondpion. Bland sommarblommorna var det: blåklint, anemoner, penséer, tagetes, eterneller, Prins Gustavs öga, ringblommor, buskkrasse. Sommarblommorna har jag rätt bra koll på, eftersom jag for runt i byarna och sålde Bröderna Nelsons fröer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon