Hej!
Jag skulle vilja flytta på ett par bambus: Simba och Jumbo. Kan man göra det i november? Jag skulle vilja flytta en magmoliabuske också. Är det försent?
Tack för hjälpen![font="Franklin Gothic Medium"][/font]
Hej
OM finns inte tjäle i marken, du kan flytta dem.
H:Bassam
Det går för den delen bra att flytta dom även om det är tjäle i marken, jag skulle t o m säga att det är bättre, för det är lättare att få med sig en stor jordklump då.
Hej
Tjäle i marken skadar nya flyttande rötter.
H:Bassam
Som vanligt har jag stora problem med att förstå vad du menar. Kan du utveckla ditt resonemang lite?
Fågelvägen
14-11-2010, 19:28
Bambu ska helst flyttas/planteras/delas på våren. Eller på sensommaren i landets mest gynnsamma delar.
Källa: Marie & Björn Hansson: Gräs och bambu. Inspiration, skötsel, lexikon
Ärligt talat så är det nog bäst att flytta växter på vintern, men av praktiska skäl kan det vara bättre att göra det andra årstider.
Fågelvägen
15-11-2010, 11:11
jegi, menar du alla sorters växter?
Hej Jegi
Vi behöver ge rötter tid för etablera sig före frost kommer ,
Obs
Hösten är bra tid för att flyttar växter på grund att växter forlorar många sug rötter under flyttning så om vi flyttar dem under våren eller sommar behöver vi ge dem mycket vatten annars de lever inte.
H:bassam
CITAT (Fågelvägen @ 15-11-2010, 11:11)

jegi, menar du alla sorters växter?
Åtminstone menar jag vedartat. Och vad gäller bambu så har det funkar för mig (har testat med Phyllostachys bissetti och det gick bra). Växterna inkl rötterna är ju i vila el åtminstone låg aktivitet och så mycket händer inte före våren. Så etableringen sker på samma sätt som vid vårplantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.