linds
Hej!

Jag skulle vilja flytta p ett par bambus: Simba och Jumbo. Kan man gra det i november? Jag skulle vilja flytta en magmoliabuske ocks. r det frsent?

Tack fr hjlpen!
[font="Franklin Gothic Medium"][/font]
Bassam
Hej

OM finns inte tjle i marken, du kan flytta dem.

H:Bassam
jegi
Det gr fr den delen bra att flytta dom ven om det r tjle i marken, jag skulle t o m sga att det r bttre, fr det r lttare att f med sig en stor jordklump d.
Bassam
Hej

Tjle i marken skadar nya flyttande rtter.

H:Bassam

jegi
Som vanligt har jag stora problem med att frst vad du menar. Kan du utveckla ditt resonemang lite?
Fgelvgen
Bambu ska helst flyttas/planteras/delas p vren. Eller p sensommaren i landets mest gynnsamma delar.
Klla: Marie & Bjrn Hansson: Grs och bambu. Inspiration, sktsel, lexikon
jegi
rligt talat s r det nog bst att flytta vxter p vintern, men av praktiska skl kan det vara bttre att gra det andra rstider.
Fgelvgen
jegi, menar du alla sorters vxter?
Bassam
Hej Jegi

Vi behver ge rtter tid fr etablera sig fre frost kommer ,

Obs
Hsten r bra tid fr att flyttar vxter p grund att vxter forlorar mnga sug rtter under flyttning s om vi flyttar dem under vren eller sommar behver vi ge dem mycket vatten annars de lever inte.

H:bassam
jegi
CITAT (Fgelvgen @ 15-11-2010, 11:11) *
jegi, menar du alla sorters vxter?

tminstone menar jag vedartat. Och vad gller bambu s har det funkar fr mig (har testat med Phyllostachys bissetti och det gick bra). Vxterna inkl rtterna r ju i vila el tminstone lg aktivitet och s mycket hnder inte fre vren. S etableringen sker p samma stt som vid vrplantering.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon