Full version: träskväxter?
Danne031
Hej! Jag är på jakt efter växter som klarar av att stå med rötterna konstant i vatten. Grejen är att ska växa i ett akvarium, eller alltså ovanför ett akvarium, fast med rötterna i vattnet om ni e med smile.gif

Kallor bör funka har jag förstått (hoppas jag i alla fall, de står där nu wink.gif), fler förslag?
batski
Bacopa är nog perfekt för det.
Alexander-VG-zon3
flesta stängel akvarieväxter funkar att låta växa ovanför ytan. likaså anubias och javaormbunke en del cryptocoryne kan man få dom till att vänja sig vid att växa ovanför vattenytan. i naturen är dom flesta akvarieväxter egentligen sumpväxter.

här är några andra kallaväxter som funkar
Syngonium podophyllum - Pilspetsranka
Philodendron - Filodendron
Epipremnum aureum - Gullranka
Scindapsus pictus - Silverranka

sparvuggla
CITAT (Danne031 @ 14-11-2010, 11:35) *
Hej! Jag är på jakt efter växter som klarar av att stå med rötterna konstant i vatten. Grejen är att ska växa i ett akvarium, eller alltså ovanför ett akvarium, fast med rötterna i vattnet om ni e med smile.gif

Kallor bör funka har jag förstått (hoppas jag i alla fall, de står där nu wink.gif), fler förslag?

Parasollsäv - Mose vass - cyperus
Finns i många olika sorter, å dom är vackra dessutom.
Danne031
Det var många förslag att titta på, tack smile.gif

Jag glömde nämna en grej bara, dagsljus i rummet är obefintligt, vad ska man ha för ljus för bästa resultat och är det några som redan nämnts som är mycket ljuskrävande?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon