Full version: Pleiospilos
batski
Någon som har erfarenhet av Pleiospilos? Kan dessa växter vara ett mer lättodlat alternativ till lithops?
Erland
Jag odlar arter från bägge släktena. Ser man bara till att vattna försiktigt samt att hålla dem helt torra under vinterhalvåret så tycker jag inte att någon av dem är speciellt svårodlade. När det gäller Lithops är det viktigt att inte börja vattna dem förrän det gamla bladparet torkat in helt. Full sol är ett krav gällande bägge släktena samt mycket väldränerad jord. Under vintern bör de hållas svalt ca 5-12 grader.
batski
Jaha det där med 5-12 grader blir svårt då jag bor ganska trångt och har inget extra rum där jag kan ha så svalt. Har inget söderfönster heller, så jag får lägga pleiospilos-planerna på hyllan så länge.

Tack för info!
Erland
Jag skrev att de bör hållas svalt under vintern. De överlever nog högre temperatur men det kan nog gå ut över blomningen.
batski
Tack! Lite synd ändå om de inte skulle blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon