Ibland går det att läsa i recept exempelvis:
"Rör smör och socker fluffigt"
Vad innebär det?
Om man tar ut smöret ur kylen är smöret hårt och inte så lätt att röra till att bli fluffigt.
Gjorde kakor idag och gjorde så gott jag kunde men det blev vare sig fluffigt eller vitnade som det stod i receptet. Kakorna blev goda men jag har kliat mig i huvudet några ggr nu och tänkte fråga vad som menas.
Maggan H
14-11-2010, 20:07
Använd elvispen! Det ska ljusna och bli lite poröst men det blir inte som när man vispar ägg och socker. Jag vispar ca 5 min.
Monarda
14-11-2010, 20:12
Jag brukar mjuka upp smöret en aning i mikron.
Antingen micro-varianten eller ännu hellre så tar man fram allt en bra stund innan så att det hinner bli rumstempererat och då är det ingte svårt att vispa ihop ägg och smörså det blir vitt och luftigt.
Bra, började tro att jag skulle smälta smöret eller något annat jag inte tänkt på.
Kakorna jag gjorde igår hade inga ägg i sig. Jag använde degkrokarna men ska prova med vispkrokarna istället och vispa i 5 minuter. Får försöka ta ut smöret en stund innan. En annan gång har jag använt mixerstaven men den vågar jag inte låta gå så länge.
Börjar tro att jag är den enda i Sverige som inte har en microvågsugn men så är det. Annars är det ett bra förslag som någon annan kan anamma.
Tack så mycket för hjälpen.
Myosotis
15-11-2010, 11:45
Både ägg och smör ska vara rumstempererade, smeten kan tom skära sig annars och smöret är ju stenhårt när det kommer från kylen. Ta fram det några timmar innan eller kvällen före. Jag vispar bara en kort stund, inte 5 minuter! Ska man baka spontant och inte har micro finns det andra sätt, t.ex. skär smöret i småbitar, bred ut på en tallrik och sätt evt. tallriken över en kastrull med varmt vatten eller liknande, det går lika fort. Jag har aldrig använt micron till det.
Trodde det skar sig bara om man använder ägg?
Vispar man bara socker och smör så skär det sig ju inte, risken är när man tillsätter äggen, att det inte blandar sig ordentligt.
Men precis som vid den mesta tillagningen av mat eller bakverk så bör allt ha samma temperatur för bästa resultat. Gör man t ex majonnäs blir det lätt misslyckat om det inte har samma temperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.