Just inventerat en mark där bostadsrättsföreningens svarta vinbärsbuskars blad sägs vitna under högsommaren. De har friskt bladutspriung, god tillväxt, men tappar sedan klorofyllet alltså.
Har inte mina uppslagsböcker i närheten. Vad tror ni det kan vara?
Mia i trädgården
19-07-2011, 08:33
Bara en gissning
1) Kan det vara tidigt stadium om Round up har använts i närheten?
2) eller har något legat över och när det tagits bort klarar bladen inte av den starka solen direkt? T.ex som när man ställer ut växter fr inomhus och de inte hinner vänja sig tillrckligt vid solen utan står i gassande sol direkt?
nu ser jag att inlägget är fr i höstas.... men kanske intressant ändå+
Mia i Trädgården
*Stintan*
19-07-2011, 09:15
Antar att det inte är mjöldagg men det finns något som heter kloros som gör bladen vita. Wikipedia säger följande:
"Kloros (av grekiskans chloros, som betyder "blekgrön") är inom botaniken ett samlingsnamn på olika sjukdomstillstånd hos växter som kännetecknas av nedsatt eller utebliven förmåga att bilda klorofyll. Detta medför att bladen blir bleka eller till och med helt vita och växten får nedsatt livskraft. Kloros kan orsakas av för lite ljus eller av näringsbrist av exempelvis kväve eller järn (som då kallas järnkloros). Det kan även orsakas av för högt eller lågt ph-värde, exempelvis på grund av för höga halter av kalk i jorden (vilket kallas kalkkloros). Vissa växter kan ha ärftliga fel som gör dem helt, eller partiellt, oförmögna att bilda klorofyll. Det senare resulterar i vitbrokiga blad, så kallade panascherade blad"
Vet inte om detta var till någon hjälp.
Äsch såg inte att det var en gammal tråd !
Hej och tack ni båda!!!
Jag kom fram till att det bleka nog berodde på näringsbrist. Stället ligger på en innergård i stadsmiljö och det finns inga naturliga tillskott till marken via andra markområden.
Innerstadsmiljöerna är så speciella på det sättet. Lite som krukväxter. Gårdarna har inte förbindelse med varandra, dvs vatten rinner inte från ett ställe till ett annat med partiklar, mineraler mm. Den tillförsel marken får är från den mycket lokala växtligheten. Det går inte rådjur, älg och andra djur och tillför ett och annat. Det finns ingen döende ved eller ens en död ekorre i markerna. Tyvärr krattas det en del också.
I sådana marker måste man tillföra näring, och jag har sett näringsbristsymptom på innergårdar som jag inte sett någon annan stans. Vinbären var utsatta för detta.
Hej
Om jorden har mycket kalk många näring fasta på jorden och växter rötter kan inte suga dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.