Full version: Djungel sovrum
Grains
Hej. Jag har inte haft en enda växt i hela mitt liv men funderar nu på att ordna ett riktigt djungelsovrum.
Tänkte först köra på plastväxter men då jag inte lyckas hitta stora plastväxter verkar det som jag får köra på riktiga(om ingen har förslag på vart man kan få tag i plastisar).

Är det något speciellt som man bör tänka på?
Tänker mig att man har några högre växter med smalare blad:
[attachment=56321:djungel1.jpg]
några lägre med tjockare blad:
[attachment=56322:djungel2.jpg]
och massa klätterväxter på det. Kanske lite förslag på växtnamn? Är en fördel om det är riktigt tåliga växter.
malcolm
IKEA hade åtminstone förr i världen stora gröna växter.
Grains
Tack för tipset. Misstänker dom bara har små krukväxter nuförtiden men värt att kolla upp. Bor för övrigt i Göteborg.
kentbra
vart bor du. jag har en stor rödbladig bananplanta, runt 2 meter. skulle göra sig bra i sådan miljö.

ser nu att du bor i göteborg. lite långt. synd
Fny
Att låta en eller flera passifloror (passionsblommor) klättra upp runt fönstret ger garanterad djungelkänsla! Växer fort gör de också, när de väl kommit igång. Går att så från frö, eller helt enkelt köpa en färdig planta! biggrin.gif Underbara blommor får dom också! Googla "passiflora" så får du se maaassor av vackra bilder!
Chamomille
CITAT (Grains @ 15-11-2010, 11:16) *
Tack för tipset. Misstänker dom bara har små krukväxter nuförtiden men värt att kolla upp. Bor för övrigt i Göteborg.

IKEA har fortfarande stora växter. Köpte själv en nyss på 2 meter smile.gif

Edit: Det är en Howea Forsteriana
theseraphim
Se bara till att du inte väljer växter som sabbar luften eller som kan vara allergiframkallande som tex Prickblad iof bara vid beröring men ändå eller den hemska murgrönan som förpestar luften och retar gallfeber på luftrören men det är ingen djungelväxt.
Grains
Oj vad många bra tips.
Passifloror ser ju helt klart läcker ut! Tack Fny.
Låter ju riktigt bra att ikea har lite också. Slipper det kosta skjortan smile.gif
Ingen som har erfarenhet av luftfuktare? Borde ju också höja stämningen lite.
RitRat
Om du är helt nybörjare, Grains, så är här några nyttiga tips:
Växter behöver massor av LJUS för att trivas bra, så planera in många spotlights (med energisparlampa) eller lysrör som växtbelysning, och timers som tänder o släcker automatiskt; 12 timmar ljust, 12 timmar mörkt.

Vad kostar stora 2 meters växter på IKEA? På hemsidan visas bara såna som är ca 150 com höga, de kostar ca 300 kr/st
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=v%C3%A4xter
Chamomille
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=v%...mp;pageNumber=2

Här har du Howea Forsteriana. 699 kr.
RitRat
CITAT (Chamomille @ 15-11-2010, 12:49) *

Den är fin! Min dotter o svärson hade en sån från Ikea, men tyvärr fick den ohyra, nån slags ullöss efter ett par år. De kämpade mot ohyran i ett års tid; duschade, gned, tog bort värst angripna blad, sprayade med nåt, stack in Provado-pinnar, med mera med mera. Men till sist vann ohyran, palmen skrumpnade mer och mer, de var tvungna att kasta plantan. Så synd.
Ohyra är ett stort gissel, det är ganska svårt som nybörjare att veta hur man ska förhindra dem, alltså motverka.
batski
Kul idé Grains!

Hur ljust/mörkt är ditt sovrum? Hur stort fönster? Öster, söder, väster eller norr?

Det bästa man kan göra som nybörjare är att bara skaffa växter som är lättskötta. Läs gärna på lite om växterna som du finner intressanta. Jag brukar typ alltid dissa de växter som är svårskötta, de som lätt drabbas av ohyra och såna som inte tål att torka ut.

Några lättskötta växter som ger djungelkänsla är:

- Dracaena marginata (ser att IKEA har såna 120cm höga: Dracaena marginata)
- Chamaedorea elegans (bergspalm)
- Ficus microcarpa
- Ficus elastica
- Polyscias fruticosa
- Monstera deliciosa

Någon/några av följande växter kan du antingen ha som undervegetation eller hänga upp dem och låta rankorna hänga ner lian-stil:

- Philodendron scandens
- Cissus rhombifolia
- Cissus antarctica

Dessa funkar bra som undervegetation:

- Zamioculcas zamiifolia
- Chlorophytum comosum (ampellilja)
- Peperomia maculosa
- Peperomia rotundifolia
- Peperomia prostrata

Bäst djungeleffekt får du om du väljer ut dina favoriter och satsar på flera stycken av några av arterna istället för att blanda alltför många arter. Själv tycker jag det blir bäst om man undviker att ha flera arter som är väldigt lika varandra. Lycka till!
batski
Glömde nämna Spathiphyllum wallisii (fredskalla) om du även vill ha lite djungelblommor smile.gif
skogstroll
jag hade en schysst tapet i min dåvarande lägenhet, de kan nog bidra smile.gif
evaisa
CITAT (skogstroll @ 15-11-2010, 15:07) *
jag hade en schysst tapet i min dåvarande lägenhet, de kan nog bidra smile.gif

precis :-) Med en djungeltapet i bakgrunden så räcker det med några stora växter. Då kan du ju börja med några mindre växter. Om du skaffar stora växter från start så får du strax problemet: de växer mej ur huset :-)

En liten benjaminficus blir på några år gigantisk - jag lovar.
Grains
CITAT (batski @ 15-11-2010, 14:50) *
Kul idé Grains!

Hur ljust/mörkt är ditt sovrum? Hur stort fönster? Öster, söder, väster eller norr?

Det bästa man kan göra som nybörjare är att bara skaffa växter som är lättskötta. Läs gärna på lite om växterna som du finner intressanta. Jag brukar typ alltid dissa de växter som är svårskötta, de som lätt drabbas av ohyra och såna som inte tål att torka ut.

Några lättskötta växter som ger djungelkänsla är:

- Dracaena marginata (ser att IKEA har såna 120cm höga: Dracaena marginata)
- Chamaedorea elegans (bergspalm)
- Ficus microcarpa
- Ficus elastica
- Polyscias fruticosa
- Monstera deliciosa
Någon/några av följande växter kan du antingen ha som undervegetation eller hänga upp dem och låta rankorna hänga ner lian-stil:

- Philodendron scandens
- Cissus rhombifolia
- Cissus antarctica
Dessa funkar bra som undervegetation:

- Zamioculcas zamiifolia
- Chlorophytum comosum (ampellilja)
- Peperomia maculosa
- Peperomia rotundifolia
- Peperomia prostrata

Bäst djungeleffekt får du om du väljer ut dina favoriter och satsar på flera stycken av några av arterna istället för att blanda alltför många arter. Själv tycker jag det blir bäst om man undviker att ha flera arter som är väldigt lika varandra. Lycka till!

Oj! Grymma tips. Tack!
Jag ligger lite i framkant med iden då jag skall flytta i början av nästa år men kan inte hålla mig med planeringen. Väggarna kommer ju såklart få djungeltema med hjälp av photowalls:
http://www.photowall.se/photo-wallpaper/categories/forests

Finns det någon sida på nätet som rekommenderas för beställningar eller skall man kolla runt i de lokala lite större blombutikerna?(för att komplettera IKEA)
RitRat
Kolla på Blocket eller Tradera! Folk brukar ibland tröttna på sina stora växter. Har du tur så finns det något i din närhet... Postpaket är ju uteslutet! ;-)
RitRat
http://palmkungen.se/
Palmerna där är bara 15-50 cm höga, men växer ganska fort förstås....
batski
CITAT (Grains @ 15-11-2010, 18:34) *
Oj! Grymma tips. Tack!
Jag ligger lite i framkant med iden då jag skall flytta i början av nästa år men kan inte hålla mig med planeringen. Väggarna kommer ju såklart få djungeltema med hjälp av photowalls:
http://www.photowall.se/photo-wallpaper/categories/forests

Finns det någon sida på nätet som rekommenderas för beställningar eller skall man kolla runt i de lokala lite större blombutikerna?(för att komplettera IKEA)

Så lite så smile.gif

Jag förstår precis hur du känner smile.gif Jag är lite i samma sits nu. Bor ganska trångt för närvarande och måste nog flytta nån gång inom de närmaste månaderna. Under tiden går jag och planerar lite för hur jag ska inreda den nya bostaden med växter tongue.gif

Det bästa är nog att åka till Plantagen och till Blomsterlandet och kolla vad de har inne. Sortimenten varierar men förr eller senare brukar man hitta det man letar efter.
Peztis
Såg att ICA Maxi säljer en hel del stora växter nu, i alla fall där jag bor.

Sedan kan man ju bygga upp med hyllor eller piedistaler så att en mindre växt ovan och bakom en annan växter ser ut att bli större.

Tänk på att ljus finns i stort serr endast precis framför fönstret (eller vid sidan om det är morgon- eller kvällssol) så planerar att du att göra djungel i hörnen måste du nog satsa på ordentlig belysning (som nämnts ovan). Och tänk på att belysningen inte tänds när du sover eller ska sova för det är ordentligt störande.

Om du eller den du ev delar bostad med är astmatiker eller har känsliga luftrör bör du undvika benjaminfikusen då dammet som samlas på bladen och som man sedan andas in när man går emot eller dammar av blommorna (för visst blir de otroligt dammiga!) kan irritera enormt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (RitRat @ 15-11-2010, 18:43) *
http://palmkungen.se/
Palmerna där är bara 15-50 cm höga, men växer ganska fort förstås....

fast flertalet av palmer växer ganska sakta köper man en storlek på 15-50cm tar det några år innan dom får storlek, åtminstone när det gäller att bilda stam och se ''vuxen'' ut. vill man ha växter som fyller upp och man vill ha djungelkänsla och just väljer palmer så skulle jag rekommendera att köpa redan vuxna. och av de vanligaste palmerna kan man hitta ganska ofta på plantskolor och blomsterbutiker och som redan skrivits IKEA och andra likande butiker och mataffärer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon