Knobban
Köpte frön redan i höstas från Suttons och har förstås glömt vad Agastache heter på svenska...så det får bli min första fråga!
Sedan undrar jag främst om jag kan så båda frösorterna nu i februari och placera dom ljust i soligt fönster? Enligt Suttons kan man så dom from februari, men det gäller kanske för engelska förhållanden?
Vad betyder följande ord:
Windowsill
Propagator
"sow in situ"
"bedding item" ?=marktäckare?

Några andra goda råd jag ska tänka på innan jag börjar mitt lilla experiment?
Helen i Piteå Zon 5
Agastache = Anisisop
Jag sår mina sorter ca. v. 10
Det är ju bäst ifall man har plantorna så ljust och svalt som möjligt, under lysrör.
Windowill=Fönsterbrädan
Propagator=Frögro, fortplanta??
sow in situ= så i ???
bedding item= ???
Hoppas någon annan kan hjälpa dig. /Helen
kerstin z5-6
Propagator=betyder en låda i plast med lock och dränerings hål -miniväxthus -sålåda-helt enkelt

sow in situ=betyder så på växtplats ute , till våren
-metod som jag tycker är okontrollerbar, svår, dåliga resultat, risk för ogräsrensing mm, när det gäller perenna växter .Funkar med vissa sommarblommor och när man har gott om frö.

bedding item= Bedding betyder i det här fallet rabatt / alt såmedium dvs vilken såjord ?-men det vore lättrare att svara på om jag hade hela meningen -bedding item i vilket sammanhang ?
Nu gissar jag att det är vilken jordtyp det finns i rabatten .
smile.gif
lavendel vill ha en kylperiod så de kan du så nu i krukor eller sålåda -låt stå inne i fuktad såjord i ett dygn och ställ ut under snön
Att sätta frö med bara fönsterljus i februari , brukar bara bli långa maskiga vita trådar.
Så senare i så fall.
De du ställer ut gror till våren .
Om du vill driva inne bör du skaffa ett lysrör
K
Knobban
Kerstin:

Hela meningen lyder såhär: "ideal cut flower, bedding item or pot plant"
nä, jag ville ju inte ha långa maskiga vita trådar rolleyes.gif utan fina plantor! Hmmm, lysrör. Jag har två superstarka minilysrörslampor, om du vet vad jag menar? Armaturen är en dubbellampa, en större som lyser uppåt och en mindre läslampa som går att rikta in. Själva lysröret är väl lika långt som ett ciggpaket skulle jag tro. Fungerar de på samma vis eller måste det vara dom traditionella lysrören?
Så på stället tänkte jag göra med luktärter, tror du det går an? Eller försvinner dom bland ogräset?
Tack till Helen också, som visste att det var Anisisop jag hade köpt! Tur jag kan skylla på en elak halsfluss och två små sjuklingar för närvarande...jag har itne huvet på skaft direkt!! tongue.gif
kerstin z5-6
ideal cut flower, bedding item or pot plant-idealisk -fin planta för , snitt, rabatt eller krukodling

Tja ditt mini -är lite tveksam att det räcker -tänk på att dessa små blir sjuttifjorton st när de grott -Flera flak -ett flak=15 plantor i 8cm krukor
de behöver lyse då med laugh.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
men till att börja med så
luktärtor kan du så ute ja -det brukar tom hinna här oppe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon