batski
Personligen tycker jag att låga och breda krukor är snyggast. Fast man får även tänka på att de ska passa växternas behov.

Jag har en enda smal och hög kruka och det är till min bergspalm. Har nämligen läst på lite olika håll att palmer trivs bäst i höga krukor (fast jag vet faktiskt inte om det gäller alla palmer). Nu har jag iaf planterat lite skott av peperomia rotundifolia runt palmens stammar. Tanken är att den så småningom ska täcka hela krukan tongue.gif
evaisa
Vilken bra fråga!

Jag tycker det är besvärligt att hitta bra krukor. Särskilt de senaste åren när alla krukor verkar vara höga och smala. Jättesmala för att passa i de vasliknande ytterkrukor säljs nu.

Mina växter behöver vida låga krukor för rötterna växer på bredden å inte så mycket på djupet. I Mölnlycke hittade jag bra krukor så jag köpte på mej de sista de hade där....... hoppas verkligen de tar in nya.

De växter man köper brukar ju ha bra krukor - undrar var man kan köpa dom?
Alexander-VG-zon3
jag använder inte innerkruka, utan plantera direkt i plast eller lerkruka så jag har inte det problemet med att dom ska passa med varandra.

när det gäller formen så vill jag ha låga och breda framför höga och smala. främst gäller det att växter i höga och smala krukor lätt blir topptunga och trillar över, hos mig blir det så.

annars visst finns det växter som trivs i höga krukor (speciellt robusta palmer eller större träd och buskar med pålrötter). men där väljer jag ändå breda och samtidigt höga. större fodertunnor i plast använder jag för större växter. sedan mindre lerkrukor och plast för resten.
batski
evaisa: Jag har hittat såna här krukor på Bauhaus. De finns i olika storlekar, från väldigt små till rätt så stora.

flaxss: Så jag hade kunnat ha min berspalm i en låg kruka? Aja något att tänka på till våren tongue.gif
evaisa
Ah! tack Batski!

batski
CITAT (evaisa @ 15-11-2010, 17:58) *
Ah! tack Batski!

Så lite så smile.gif Måste dock informera dig om att de små storlekarna inte har nåt dräneringshål, utan där hålet ska vara är leran tunnare så man kan göra hålet själv. Man får vara lite försiktig men det går. De större storlekarna har färdiga hål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon