Full version: Mobilt bredband
BigDaddy
Funderar på att skaffa mobilt bredband att ha hemma, endast det & slopa helt vanligt bredband. Mest för att jag är snål.
Jag har inte bestämt mig än utan endast funderar över det. Har haft Bredbandsbolaget nu ett tag som går ut i december då jag även flyttar till hus strax utanför Gbg.

Enligt täckningskartan ska det gå bra upp till 16Mbit/s. Näst bästa täckningen som går alltså, men det endast sökt på området.

Nu är det så att jag funderar på det absolut långsammaste jag hittar. 2Mbit från Tele2 för 89kr/mån. Har haft 2Mbit med Bredbandsbolaget men nu är väl inte mobilt riktigt så snabbt, el?
Det vi haft nu innan har räckt gått & väl.

Det är framförallt detta jag undrar över men även om det finns alt.?
Jag tankar inte mkt, dock kollar jag en del på serier/film på nätet, men inte jättemkt.

Jag vet att det finns ett tak per månad också. Vet inte vad det ligger på då det står 1-10gbg på tele2.
Vet oavsett inte vad det påverkar men jag sitter väl med datorn på ett par timmar minst per dag, ibland mer om man räknar med min sambo också.

Tycker ni jag ska skaffa detta mobila för 89kr/mån?
Alternativet jag har nu är Bredbandsbolaget jag redan har för 249kr/mån (2Mbit)

Blir det långsammare & isf hur mkt långsammare?
Är det bra i övrigt just detta från Tele2?
netha
Ingen aning ang Tele 2, men jag tycker att du betalar dyrt för 2Mbit BBB ...
Jag har fiber 100Mbit BBB och betalar 320kr/mån och då ingår IP-telefoni utan någon annan kostnad än för samtal och nummerupplysning.

BigDaddy
Ok om man jämför så är det ju dyrt, men ff det billigaste mobila bredbandet jag sett med den hastigheten.
Jag har aldrig haft mobilt bredband så jag vet inte alls hur det är.
2Mbit är lagom annars med vanligt, men mobilt är jag osäker då man ibland hör att det inte kommer upp i närheten av den hastigheten.
Tack för ditt svar. Jag är dock osäker som sjutton & kanske är det tryggare att ta det vanliga.
Känner bara att det blir så mkt extra kostnader nu i hus bl a TV med extra kanaler för 250kr/mån. Det betalade vi inte för i lgh.
gnon49
Varför inte prova under en övergångstid. Jag själv har ett mobilabonnemang vid sidan om, som jag bara betalar för om jag använder det. Då kan du ju se om du blir nöjd över det innan du slopar det fasta.
BigDaddy
CITAT (gnon49 @ 15-11-2010, 21:30) *
Varför inte prova under en övergångstid. Jag själv har ett mobilabonnemang vid sidan om, som jag bara betalar för om jag använder det. Då kan du ju se om du blir nöjd över det innan du slopar det fasta.

Bra förslag. Ska genast kolla upp det.
Jag tänker såhär:

Jag flyttar dit. På en dag ser jag hur snabbt det går.
Går det bra så beställer jag mobilt, det jag tänkte på i tråden innan.
Går det inte bra beställer jag Bredbandsbolagets.

Det kostar typ 29kr/dag med sådant du beskrev plus en engångskostnad, tror jag.
På en dag ser jag.
Sedan tar det några veckor innan det jag vill ha senare av de två alternativen kommer men det perioden behöver jag inte betala dagskostnad utan kan tillfälligt låna min fars jobbmobilbredband.

Detta låter som det bästa.
Tack! smile.gif

edit. Dyker ngn upp här som har erfarenhet av mobilt bredband med hastighet på 2 Mbit/s alt. kanske än bättre, teles2:s sådana, så får ni gärna dela med er av hur det är.
gnon49
Ja skulle du inte vara nöjd med det mobila bredbandet så kan man nog få lämna tillbaka modemet.
Myosotis
jag har tele2 men härute är det så dålig täckning så det är väldigt långsamt. Att titta på film är inte att tänka på. Kortare snuttar på youtube går bra om man går därifrån och gör något annat ett tag. När man kommer tillbaka efter en halvtimme har det laddat klart och man kan trycka på replay. Det där taket har jag därför aldrig kommit upp i.
BigDaddy
CITAT (Myosotis @ 15-11-2010, 22:22) *
jag har tele2 men härute är det så dålig täckning så det är väldigt långsamt. Att titta på film är inte att tänka på. Kortare snuttar på youtube går bra om man går därifrån och gör något annat ett tag. När man kommer tillbaka efter en halvtimme har det laddat klart och man kan trycka på replay. Det där taket har jag därför aldrig kommit upp i.

Ok, ja det låter ju inte så lovande.
Vi använder ju internet mkt så det där funkar inte, men får väl testa här iaf.
7-8 Km från Göteborg city så borde ju vara hyfsad täckning, men som jag antytt innan så är jag såklart en aning tveksam, men vill ändå se hur det blir.
Hoppas iaf det duger här.

edit. Här ute låter ju iaf som det är en bit från storstan så det kan ju förvisso påverka.

Låter ju bra att man ev kan få lämna tillbaka modemet om man inte är nöjd.

Tackar
Myosotis
CITAT (BigDaddy @ 15-11-2010, 22:30) *
Här ute låter ju iaf som det är en bit från storstan så det kan ju förvisso påverka.

Ja det är långt ute i skogen (men Skåne i och för sig, inte Norrlands inland eller så). Testa du, det är säkert bättre täckning hos dig.
skånepåg
Bind inte upp dej på för lång tid för snart kommer 4-5G mobilnätet biggrin.gif
skogstroll
jag skippade ADSL (även om det gick lite fortare...) fast det blev dyrt tyckte jag med telefonabonnemang + ADSL så det blev mobilt. Det funkar ju inte på topp jämt (enligt sambon i alla fall) men jag lider inte av det.
BigDaddy
CITAT (skånepåg @ 16-11-2010, 13:03) *
Bind inte upp dej på för lång tid för snart kommer 4-5G mobilnätet biggrin.gif

Vad innebär det?
Jag lär få binda mig om jag tar det mobila men behåller jag bredbandsbolaget slipper jag det.

CITAT (skogstroll @ 16-11-2010, 13:21) *
jag skippade ADSL (även om det gick lite fortare...) fast det blev dyrt tyckte jag med telefonabonnemang + ADSL så det blev mobilt. Det funkar ju inte på topp jämt (enligt sambon i alla fall) men jag lider inte av det.

Ok, jag är inte så himla kräsen men jag får testa & se. smile.gif
Tack
skånepåg
http://sv.wikipedia.org/wiki/4G Det fanns visst redan men det har inte så stor utsträckning, tror jag läste nåt om det mest bara i stockholm det är täckning?? ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon