Jag har 3 krukor med Hebe i trädgården. Sådana Hebe som blommar med lila, axliknande blommor.
De bör väl tas in någon gång kanske?
Hur mycket frost tål de?
Jag har ett uterum som är frostfritt.
Hälsningar,
niggle
Alexander-VG-zon3
15-11-2010, 22:09
det finns många som har lila blommor, men den med brokbladiga blad är vanligast och heter buskveronika, tål ca -10c -12c. zon 1 skyddat läge kan den klarar sig på friland. jag har provat några gånger men inte fått den att klarar sig en längre tid även om den klarat någon vinter men då frusit ner.
så har man frostfritt utrymme, så kan man ta in den innan vintern slår till. och då övervintra den svalt och ljust (gärna extraljus).
sedan finns det storbladiga gröna med lila blommor som oftast är känsligare än den jag beskrev innan.
smalbladiga gröna och silvriga har jag däremot flera i trädgården i nordöstra skåne i oskyddade lägen och de har klarat vintrar ner på -19c, dock även bland dessa är inte alla härdiga men de flesta jag planterat ut har klarat sig. så dessa i zon 1-2 (3, skyddat) kan man plantera ut i trädgården. men ockås om man vill eller är osäker på vad dom tål ta in och övervintra svalt och ljust och sedna ta ut igen till våren (efter att man avhärdat dom mot att vara ute).
oftast säljs dom som hebe-mix och då är det ju svårt att veta exakt hur härdiga dom är på friland.
Tack för det!
Någon sade: klipp ner dem till våren, så blir de stora och frodiga.
Någon annan sade: klipp inte i dem.
Vem ska man tro på?
Jag älskar dessa växter och vill gärna göra rätt.
niggle
Alexander-VG-zon3
19-11-2010, 04:29
jag klipper bara veck det som är dött/visset på våren-försommaren. annars tycker jag dom brukar få en fin form av sig själva åtminstone dom småbladiga som oftast håller sig kuddformade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.