Carl
Trist men sant
Vhttp://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hundratals-gronsaker-kan-forsvinna_5672917.svd
theseraphim
Frågan är hur allvarligt det egentligen är, tex så räcker det ju att en frösort är godkänd i valfritt EU land så är den godkänd inom hela EU dvs en fröfirma i UK betalar för att få 20 tomatsorter godkända och då är de automatiskt godkända även i Sverige. Har själv talat med två av de största aktörerna i Sverige och de har inga större förändringar på gång då bortfallet inte blir större än tidigare.
Carl

Hoppas att du har rätt!
sqrulan
Samtidigt så har vi ju varandra (Di Leva) och massor med insamlade fröer, ingen kan ta död på det!
theseraphim
Det hoppas jag med men jag kan förstå att många är oroliga men man kanske inte ska måla fan på väggen för tidigt heller.

Jag tog upp detta i en tidigare tråd och skrev om att när man får en inskränkning i sin hobby så är det med en gång överstatlighet, idioti osv och jag jämförde då med fiskerestriktioner på Ålen men ska man dra det riktigt grovt så kan man jämföra med vapenlagarna i USA. Där är det väldigt fria vapenlagar och man kan äga allt från salongsgevär i kaliber 22 till "pansargevär" i kaliber .50 plus automatkarbiner osv osv osv men om någon ens så mycket som viskar "restriktioner" så blir det ett jäkla liv och man säger att staten vet inget och staten ska min sann inte lägga sig i:-) En ganska rolig jämförelse mellan automatvapen och fröer men uppenbarligen så skapar de lika heta känslor när staten lägger sig i med restriktioner och nya lagar.

CITAT (sqrulan @ 16-11-2010, 10:23) *
Samtidigt så har vi ju varandra (Di Leva) och massor med insamlade fröer, ingen kan ta död på det!

Precis! Det är fortfarande helt okej att sprida fröer på hobbybasis tex fröer man plockat från sina egna plantor. Man vill bara åt i huvudsak aktörer som säljer fröer utan bra koll på läget.
sqrulan
g.gif Fröerna finns ju i en fröbank nånstans i "sibirien" inget tar slut men jag förstår dom som odlar för att få en inkomst!
Har inte dom en egen "fröpåse" att plocka ur? Hur sårbara är vi?
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 16-11-2010, 10:29) *
Man vill bara åt i huvudsak aktörer som säljer fröer utan bra koll på läget.

Kanske....eller inte...inom jordbrukssektorn strävar några få globala producenter efter kontroll över all världens utsäde.

Makt över matproduktionen överstiger vida den makt någon kan få på politisk väg.
sqrulan
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2010, 10:42) *
Kanske....eller inte...inom jordbrukssektorn strävar några få globala producenter efter kontroll över all världens utsäde.

Makt över matproduktionen överstiger vida den makt någon kan få på politisk väg.

tummenupp.gif Hemskt men sant! Alla behöver ju mat! Man tar förgivet att det ska finnas på hyllan på ICA/Konsum m.m....
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2010, 10:42) *

Förvisso att vissa gärna eftersträvar det men det här beslutet innebär inte på långa vägar att någon får det. Men precis som jag nämnde tidigare så haglar kommentarer om statliga konspirationer och överstatlighet så fort någons hobby angrips.

CITAT (sqrulan @ 16-11-2010, 10:40) *
g.gif Fröerna finns ju i en fröbank nånstans i "sibirien" inget tar slut men jag förstår dom som odlar för att få en inkomst!
Har inte dom en egen "fröpåse" att plocka ur? Hur sårbara är vi?

Alla fröer sparas och så vidare och det beslut som nu träder i kraft ändrar inte på det så alla sorter kommer att lagras i fröbanker/genbanker även i framtiden utan det här gäller bara försäljning av fröer. Med tanke på hur mycket det kan kosta att få fram nya sorter så kan jag till viss del förstå de som vill "skydda" sina varor. Förvisso så betalar de flesta producenter redan idag avgifter och "royalties" på många odlingsvaror som tex blommor. Man får ju tex inte fritt föröka och sälja blommor i dagsläget om sorten är skyddad för då är det ju piratkopiering på botanisk nivå.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 16-11-2010, 11:17) *
Förvisso att vissa gärna eftersträvar det men det här beslutet innebär inte på långa vägar att någon får det. Men precis som jag nämnde tidigare så haglar kommentarer om statliga konspirationer och överstatlighet så fort någons hobby angrips.

Fast...hur vet du att detta beslut på sikt faktiskt inte resulterar i monokulturer och en koncentration av fröproducenter till ett fåtal?

Jag är verkligen ingen konspirationsteoretiker, brukar inte ha mycket till övers för dem som ser konspirationer över allt.

Men...detta med matproduktionen i världen, det är bara att tillägna sig all den litteratur som finns och allt pekar, med hela handen faktiskt, i en enda riktning.
theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2010, 11:26) *
Fast...hur vet du att detta beslut på sikt faktiskt inte resulterar i monokulturer och en koncentration av fröproducenter till ett fåtal?

Jag är verkligen ingen konspirationsteoretiker, brukar inte ha mycket till övers för dem som ser konspirationer över allt.

Men...detta med matproduktionen i världen, det är bara att tillägna sig all den litteratur som finns och allt pekar, med hela handen faktiskt, i en enda riktning.

Givetvis kommer sorter på totalen försvinna men om tex 300 av tex 2000 sorter chili(vet inte exakt antal sorter som finns) eller tom om 1500 av 2000 skulle försvinna så har vi fortfarande sorter så det räcker och blir över. Om man är rädd för att det inte ska finnas sorter för framtidens klimat så är det ingen fara för det är de sorter som utvecklas idag som är de absolut mest härdiga. Matproduktionen som centraliseras är inget krav på framtiden och den biten krackelerar mer och mer när närodlat osv blir allt mer tillgängligt. Sedan att uppfödarna tex blir mindre i antal är en ren naturlig följd av att man inte längre bara har djur för att föda sin egen familj utan att man har djur för att sälja köttet i första hand vilket gör att man fått ett större kassaflöde in vilket gör att man kan ha allt mer djur per gård. Lägg sedan på att i dagsläget är det långt ifrån självklart att barnen tar över gården efter sina föräldrar då man är mer fri i sitt tänkande idag än bara för trettio år sedan.
Sedan förstår jag att en del tycker det är tråkigt att förlora vissa sorter men det kommer alltid finnas tillräckligt med sorter för att hålla oss sysselsatta i evigheter.
Gunilla T
Om 1500 sorter av 2000 sorter försvinner så finns ju såklart 500 sorter kvar och det bör väl räcka kanske till fritidsodlare?...men...om dessa 500 sorter som återstår på marknaden tillhandahålls av exempelvis tio av de största globala fröproducenterna så kan man väl börja ana en annan problematik kanske..

Nu odlar jag inte grönsaker så just detta drabbar inte mig men jag undrar iaf vem som kommer att tjäna slantar på dethär?

Såhär skriver Runåbergs i sitt remissvar till Jordbruksverket.

http://www.runabergsfroer.se/html/2010-10-...-mangfalden.htm
Elisabeth-Västkustkolonisten
visst kommer varje år nya sorter men det är kanske så att vi vill ha dom gamla sorter kvar.... Men då försvinner många. Inte alla små fröfirmor har råd att betala dyrt varje år för att kunna sälja dessa sorter.

Tycker inte det är bra om några chemiekoncern äger och talar om för oss vad vi kan/få odla.

theseraphim
CITAT (Gunilla T @ 16-11-2010, 13:00) *
Om 1500 sorter av 2000 sorter försvinner så finns ju såklart 500 sorter kvar och det bör väl räcka kanske till fritidsodlare?...men...om dessa 500 sorter som återstår på marknaden tillhandahålls av exempelvis tio av de största globala fröproducenterna så kan man väl börja ana en annan problematik kanske..

Nu odlar jag inte grönsaker så just detta drabbar inte mig men jag undrar iaf vem som kommer att tjäna slantar på dethär?

Såhär skriver Runåbergs i sitt remissvar till Jordbruksverket.

http://www.runabergsfroer.se/html/2010-10-...-mangfalden.htm

Om det i bara säljs bra fröer av tåliga och resistens sorter med bra grobarhet så tjänar alla på det i slutändan.
Christa
Råkade snubbla över detta när jag letade efter en annan sak.

Fröföretag och trädgårdsnäringen bjuds in till informationsmöte om köksväxtdirektivet
Jordbruksverket har fått in drygt 650 remissvar med många engagerade synpunkter på förslaget om hur EU-direktivet för bevarandesorter och amatörsorter för köksväxter ska införlivas i Sverige. Det är främst kravet på registrering av amatörsorter för köksväxter och avgiften för denna registrering som väckt protester.

Se vidare nedanstående länk

http://www.jordbruksverket.se/formedier/ny...5d80002382.html

Åt helvete med EU, det har bara gett mig nackdelar. Enda fördelen är att vi har sommartid en månad längre på hösten.
theseraphim
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 09:14) *
Råkade snubbla över detta när jag letade efter en annan sak.

Fröföretag och trädgårdsnäringen bjuds in till informationsmöte om köksväxtdirektivet
Jordbruksverket har fått in drygt 650 remissvar med många engagerade synpunkter på förslaget om hur EU-direktivet för bevarandesorter och amatörsorter för köksväxter ska införlivas i Sverige. Det är främst kravet på registrering av amatörsorter för köksväxter och avgiften för denna registrering som väckt protester.

Se vidare nedanstående länk

http://www.jordbruksverket.se/formedier/ny...5d80002382.html

Åt helvete med EU, det har bara gett mig nackdelar. Enda fördelen är att vi har sommartid en månad längre på hösten.

EU är faktiskt mest fördelar och skulle vi stå utanför hade vi haft det betydligt sämre med tex dyrare priser, man kan Norge som ett exempel som gärna vill ha fördelarna med handeln inom EU men de vill inte dela med sig av sina oljepengar. Förvisso är Norge Europas sista kommuniststat men ändå.:-)
*Stintan*
Hur hade det varit om vi inte haft EU alls?
batski
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-11-2010, 13:01) *
visst kommer varje år nya sorter men det är kanske så att vi vill ha dom gamla sorter kvar.... Men då försvinner många. Inte alla små fröfirmor har råd att betala dyrt varje år för att kunna sälja dessa sorter.

Tycker inte det är bra om några chemiekoncern äger och talar om för oss vad vi kan/få odla.

Håller helt med dig! Jag tycker mig se en utveckling åt alltfler regler och förbud och bort från frihet och mångfald och det tycker jag är skrämmande! thumbdown.gif
skogstroll
jag passade på att beställa fröer från Örtagården innan di tar slut... thumbdown.gif
batski
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 09:14) *

Jag har från första början alltid tyckt att Sverige ska vara med i EU och påverka Europas politik och framtid, men på senare tid börjar jag mer och mer känna ett obehag inför EU:s utveckling mot en politik som innebär ett alltmer kontrollerande samhälle och en allt omfattande begränsning av medborgarnas frihet... Jag tror ändå inte att lösningen är att lämna samarbetet - som ett litet europeiskt land utanför EU skulle vi ändå påverkas avsevärt av EU:s politik, men få ännu mindre möjlighet att påverka den politiken. Däremot måste vi medborgarna vara vaksamma och säga ifrån. Det är ju vår demokratiska rättighet och skyldighet.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 12:32) *
Hur hade det varit om vi inte haft EU alls?

Med stor säkerhet en betydligt jobbare ekonomi då varje land hade haft helt andra spelregler tex vid import/export plus att det politiska spelet länder sinsemellan hade varit tuffare. Grundtanken med EU var en gång i tiden att starta något som skulle minska riskerna för ett tredje världskrig mellan europeiska länder genom att man skadar inte den hand som föder en. På den punkten har EU varit en stor framgång, vi tar ett större ansvar internationellt och vi kan mer aktivt skapa ett samarbete som främjar ekonomi, miljö osv. Hade alla länder stått utanför så hade tex Tyskland själva bestämt att de får fiska hur mycket torsk de vill och släppa ut hur mycket som helst i haven utan att någon skulle kunna ingripa.
Sedan är det väl så med EU som med alla politiska system att alla beslut uppskattas inte av alla men det är inte tanken.
batski
På Facebook finns det både en page Försvara det fria fröet som man kan gilla och en online event
Christa
CITAT (batski @ 19-11-2010, 13:15) *
På Facebook finns det både en page Försvara det fria fröet som man kan gilla och en online event

Jag vet inte så mycket om Facebook. Kan man göra något för att stödja kampanjen utan att vara medlem i Facebook?

Jag skrev till en person som trådskaparen i den som ligger kökträdgården föreslog men den människan svarade inte ens. Jag vill gärna göra något aktivt som att skriva på någon lista av något slag.
theseraphim (krångligt namn ) odlar du grönsaker? Jag gör det inte nu längre, abra i liten skala på mina 2 balkonger. Men jag älskade alla gamla grönsakerna mycket mer än alla nys sorter. Ta bara tomaterna, dom smakade som en tomat skall göra, många nys sorter gör inte det

Eller ta potatis, dom bästa sorterna försvinner för jordbrukarna inte får odla dom längre osv.

Apropo EU, jag har alltid varit för EU men har blivit mer och mer tveksam. Fråga en jordbrukare i tyskland vad dom tycker..... alla skulle hellre idag går ur Eu än imorgon.

Men Tyskland skall ju alltid betala. Så som nu med grekland. Grekerna protesterar och protesterar men i tyskland höjer man pensionsåldern till 67. Men det kan inte grekerna tänker sig, många gick med 55 i pension. Och andra länder skall betala.

Lyssnade sista dagarna på bidgetförhandligen i tyska Bundestag. Det dras in överallt men för andra länder skall dom betala. Nu är det Irland

Allt har ju sina för och nackdelar. Men dom vanliga medborgare i tyskland är nu emot EU och Euro

Elisabeth
batski
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 13:47) *
Jag vet inte så mycket om Facebook. Kan man göra något för att stödja kampanjen utan att vara medlem i Facebook?

Jag skrev till en person som trådskaparen i den som ligger kökträdgården föreslog men den människan svarade inte ens. Jag vill gärna göra något aktivt som att skriva på någon lista av något slag.

Sivert Stiernebro som är initiativtagaren till Facebooksidorna berättar att han skrivit ett snällt brev till Jordbruksverket och till Eskil Erlandsson och uppmanar fler att göra det, antingen genom att kopiera hans text (se nedan) eller författa ett eget mail. Nedan följer hans text plus lite länkar och adresser dit man kan skicka sitt mail:

"Bästa Jordbruksverk och landsbygdsministern...

Jag känner stark oro inför att kravet på registrering av “amatörsorter av köksväxter” leder till att de försvinner från marknaden.
Dessa fröer är små artiklar som har svårt att bära kostnaden av en ökad administration. Många sorter uppfyller inte standardiserade kriterier.

Kanske de finns i varianter som anpassats till skiftande förhållanden, men knappt går att se skillnad på - som borlottobönor från Italien eller Gotland.
Kanske sorten finns dokumenterad i ett land som har ett klimat som liknar Sveriges, men är utanför EU - som tomater från norra USA och Kanada.
Kanske plantorna skiftar från en till annan men den är godast i sitt slag - som den ryska äppelpumpan.

Alla dessa sorter ger bidrag till mångfalden, biologiskt, kulturellt och kulinariskt.
Förbjud dem inte!
De behövs, inte minst i ett klimat som sätter tuffa gränser för vad som kan odlas. De av alla världens växter som fungerar här är ovärderliga tillgångar, oavsett varifrån de härstammar eller om de kan definieras exakt.

I årtusenden har människor samlat frö, bytt, sålt, köpt och tagit med sig till nya platser där andra egenskaper valts ut och gynnats. Varierande växtförhållanden har skapat varierande växter, många olika sorter med många olika individer.
Denna process behöver fortgå och innefatta många plantor. Annars utvecklas beståndet mot en allt större likformighet och anlag försvinner.
För att bevara biologisk mångfald räcker det inte att spara gamla sorter i genbanker.

Nästan allt frö som produceras idag är tydligt definierade sorter med garanterade egenskaper. Modern växtförädling handlar om att ta fram likformiga grödor som ger en enhetlig och förutsägbar skörd för industriell hantering. Men även deras anlag är hämtade och renodlade ur de äldre sorternas variationsrikedom!
Alla har intresse av att bevara mångfalden!

Småskalig fröhandel är ett fungerande sätt att sköta detta, nu precis som förut.
Husbehovsodlare efterfrågar frö till mera experimentella växter, som bär på unika egenskaper vad gäller motståndskraft, utseende och smak. Deras större genetiska variation gör det möjligt för sorten att anpassa sig efter plats och klimat och att på så sätt ge bra skördar vid olika förutsättningar.
Det är raka motsatsen till strävanden att ge en exakt beskrivning som en sort måste uppfylla.
Dessa amatörsorter gör stor samhällsnytta, men är en mycket liten marknad mätt i ekonomisk omsättning. Därför utfärdade EU ett direktiv för att minska dyr kontroll och underlätta för mindre aktörer. Sundhetskontroll anses inte behövas för så små frövolymer. Däremot medges hårda krav på sortbestämning, vilket Sveriges Jordbruksverk tar sig rätt att utnyttja in absurdum.
Allt detta medan FN har utlyst 2010 till det internationella året för biologisk mångfald!

En fri frömarknad betyder inte en marknad utan insyn och granskning. Jordbruksverket kan mycket väl dokumentera utbudet, provodla och utvärdera sorter. I den andan arbetade man före Sveriges EU-medlemskap, till stöd både för konsumenter och branschens kvalitetsarbete.
Det är tänkbart att ett öppet inventeringsregister mer än väl skulle uppfylla EU:s krav på Sverige.
Jordbruksverkets motivation till de hårda reglerna ger intryck av skräck för att få anmärkningar från “högre ort”. Problem med olika myndighetskulturer borde hanteras bättre.

Ett förbud mot att sälja och köpa oregistrerade fröer innebär ett betydande steg bort från ett Sverige som värnar medborgerliga rättigheter.
Det berövar oss rätten att själva fatta oförargliga vardagsbeslut, valet av vilka grönsaker vi ska odla.
Det berövar fröfirmorna möjligheten att få inkomst av sitt arbete att bevara och utveckla växtsorter.
Det kommer att rensa ut de sorter som är mest odlingsvärda för husbehovsodlare i ett nordiskt klimat.
Det tar ifrån oss växter som är till nytta idag, men kan få en ännu större betydelse i framtiden.
Växtförädling blir ett privilegium för bara de största företagen.
Världen blir allt fattigare på genetiskt material.

Låt det inte ske...

Detta är en vädjan om att ni tillämpar EU:s direktiv på ett sätt som inte missgynnar utbudet av fröer, nu och för framtiden.
Vi är många som vill fortsätta njuta av dessa rariteter i våra trädgårdar.

Sivert Stiernebro

Jag vill uppmuntra fler att göra samma sak! Ta min text eller gör egen och skicka till "jordbruksverket@jordbruksverket.se".
"Dnr 22-9337/10" ska det stå med i ämnesraden.
Remisstiden gick ut 10/11, men inte protesttiden!

Skicka även till landsbygdsminister Eskil Erlandsson via denna länk:
http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/...=popup&l=sv

25/11 ska frågan diskuteras i riksdagen!

Sivert Stiernebro
www.myspace.com/stiernebro "

theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2010, 13:54) *
theseraphim (krångligt namn ) odlar du grönsaker? Jag gör det inte nu längre, abra i liten skala på mina 2 balkonger. Men jag älskade alla gamla grönsakerna mycket mer än alla nys sorter. Ta bara tomaterna, dom smakade som en tomat skall göra, många nys sorter gör inte det

Eller ta potatis, dom bästa sorterna försvinner för jordbrukarna inte får odla dom längre osv.

Apropo EU, jag har alltid varit för EU men har blivit mer och mer tveksam. Fråga en jordbrukare i tyskland vad dom tycker..... alla skulle hellre idag går ur Eu än imorgon.

Men Tyskland skall ju alltid betala. Så som nu med grekland. Grekerna protesterar och protesterar men i tyskland höjer man pensionsåldern till 67. Men det kan inte grekerna tänker sig, många gick med 55 i pension. Och andra länder skall betala.

Lyssnade sista dagarna på bidgetförhandligen i tyska Bundestag. Det dras in överallt men för andra länder skall dom betala. Nu är det Irland

Allt har ju sina för och nackdelar. Men dom vanliga medborgare i tyskland är nu emot EU och Euro

Elisabeth

Odlar i väldigt lite skala men saker har alltid haft en tendens att smakat bättre när man var liten, tror den biter sitter i psyket. Personligen tyckte jag Nötcreme var hur gott som helst när jag var liten nu är det mest sött o nötigt.
När det gäller vad vissa invånare tycker om EU eller över lag regeringsarbete ganska oviktigt då ens tor majoritet av alla invånare är totalt för dåligt insatta eller utbildade inom området för att få en bra inblick.
Varför får man inte odla vissa potatissorter? Jo för att vissa av dem har dragits med sjukdomar och har därför förbjudits för att förhindra större spridning av dessa.
Tyskarna har mer än någon att tacka för det europeiska samarbetet sedan att man hjälper andra länder som har det värre är helt rätt för i regel lönar det sig i längden att öka stabiliteten.
Gunilla T
CITAT (theseraphim @ 19-11-2010, 15:54) *
När det gäller vad vissa invånare tycker om EU eller över lag regeringsarbete ganska oviktigt då ens tor majoritet av alla invånare är totalt för dåligt insatta eller utbildade inom området för att få en bra inblick. .

Du får ursäkta theresaphim men håller inte med dig - igen - tycker du att den person som skrev remissen ovan är dåligt insatt?

Du påstår en massa hela tiden med ständiga generaliseringar och utan att någon enda gång hänvisa till en källa. Du får såklart ha dina åsikter men det är inget annat än just åsikter.

Tyskarna har mer än någon att tacka för det europeiska samarbetet sedan att man hjälper andra länder som har det värre är helt rätt för i regel lönar det sig i längden att öka stabiliteten.

Och varför? Jag tycker du är väldigt lite insatt utan har vara enb massa åsikter. OK jag hat också åsokter men jag är också insatt i en del grejor
batski
Odlar i väldigt lite skala men saker har alltid haft en tendens att smakat bättre när man var liten, tror den biter sitter i psyket. Personligen tyckte jag Nötcreme var hur gott som helst när jag var liten nu är det mest sött o nötigt.

Det är möjligt att det kan ligga nåt i det (det är ett känt faktum att smaken förändras med åldern), men å andra sidan finns det faktiskt studier som visar på att grönsaker var bättre förr både näringsmässigt men - om jag inte minns fel - även smakmässigt.

Varför får man inte odla vissa potatissorter? Jo för att vissa av dem har dragits med sjukdomar och har därför förbjudits för att förhindra större spridning av dessa.

Tyvärr så är jag rädd att det snarare är ett sätt för de mäktiga storföretagen att få ett ännu större grepp om marknaden. Dagens storföretagen med sina många miljarder och sina proffslobbyister har i många fall större makt än politikerna...

Hur mycket Tyskland har att tacka EU kan jag inte uttala mig om men vad gäller att hjälpa andra länder håller jag med dig. Jag är också övertygad om att det lönar sig i längden. För mig handlar det även om solidaritet - I scratch your back you scratch mine.
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2010, 16:50) *
Och varför? Jag tycker du är väldigt lite insatt utan har vara enb massa åsikter. OK jag hat också åsokter men jag är också insatt i en del grejor

Det europeiska samarbetet var en stor stöttepelare för att bygga upp ekonomin för bla tyskland efter kriget genom att öppna handeln på ett helt nytt sätt.

CITAT (Gunilla T @ 19-11-2010, 16:19) *
Du får ursäkta theresaphim men håller inte med dig - igen - tycker du att den person som skrev remissen ovan är dåligt insatt?

Du påstår en massa hela tiden med ständiga generaliseringar och utan att någon enda gång hänvisa till en källa. Du får såklart ha dina åsikter men det är inget annat än just åsikter.

Jag syftade inte specifikt til den personen utan en majoritet av alla invånare som lever i samhället. Mina åsikter, dina åsikter det är bara åsikter som de flesta lägger upp här.

CITAT (batski @ 19-11-2010, 17:28) *
Det är möjligt att det kan ligga nåt i det (det är ett känt faktum att smaken förändras med åldern), men å andra sidan finns det faktiskt studier som visar på att grönsaker var bättre förr både näringsmässigt men - om jag inte minns fel - även smakmässigt.
Tyvärr så är jag rädd att det snarare är ett sätt för de mäktiga storföretagen att få ett ännu större grepp om marknaden. Dagens storföretagen med sina många miljarder och sina proffslobbyister har i många fall större makt än politikerna...
Hur mycket Tyskland har att tacka EU kan jag inte uttala mig om men vad gäller att hjälpa andra länder håller jag med dig. Jag är också övertygad om att det lönar sig i längden. För mig handlar det även om solidaritet - I scratch your back you scratch mine.

Ang
potatisen så är de statens utsädeskontroll som ger bedömningar och ser till att utsäde som har stort skadepotential inte odlas kommersiellt. Med tanke på att sorter som King Edward fortfarande är bland de vanligaste så kan man väl ändå inte säga att storföretagen direkt styr o ställer. Ta Stubbetorps potatis tex de säljer både nya o gamla sorter men de förklarar fördelarna med en del av de nya sorterna tex beytdligt bättre resistens och härdighet men de kostar inte mer för det.
theserapim har du missat att Tyskland hade bygt upp handeln långt innan EU kom till? Tänk till lite och räknar efter....
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2010, 21:05) *
theserapim har du missat att Tyskland hade bygt upp handeln långt innan EU kom till? Tänk till lite och räknar efter....

Ja tack vare föregångaren till EU -EKSG som ses som fröet till vad som blev EU senare, ursäkta missförståndet men vad jag menar är att tack vare en viss överstatlighet som fått Europa att samarbeta(vilket inte var någon direkt praxis någonsin innan)på sätt som säkrat en stabil grund. Ta Euron tex som mer eller mindre ersatte både dollar och Schweiziska Francen som betalmedel när krisen kom för några år sedan. Sen kan jag hålla med om att EU precis som Svenska staten, Franska staten osv kan fatta riktigt knepiga beslut.
Du pratar så mycket... Eu ha rinte byggt upp ekonomin i Tyskland och inte heller handeln där heller. Fråga folk där som får leva med alla nedskärningar dom måste göra för allt dom får betala för andra länder. Jag tror du skall läsa in lite mer där...
theseraphim
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-11-2010, 21:30) *
Du pratar så mycket... Eu ha rinte byggt upp ekonomin i Tyskland och inte heller handeln där heller. Fråga folk där som får leva med alla nedskärningar dom måste göra för allt dom får betala för andra länder. Jag tror du skall läsa in lite mer där...

Eu har givetvis inte ensamt byggt upp ekonomin i tyskland men den har varit till stor del iaf föregångaren till EU. Sedan att ekonomin går sämre ibland är helt naturligt men tråkigt i det moderna samhället. Även om de inte hjälpt andra länder(som är bra att de gör)så hade de förmodligen fått skära ner. Även i tyskland förändras samhället precis som i Sverige och man vet väl inte exakt hur man ska tackla framtidens problem.Jag gillar tyskarna för det och äter gärna Bratwursts och kör Audi(i mina drömmar iaf).

PS glömde att skriva första gången.
Sedan vart det inte lätt för det mdoerna västtyskland att ärva sin fattiga tvilling i öster med dålig ekonomi och hög arbetslöshet.
Ingrid Zon3
Jag är generellt positiv till EU men detta direktiv är fel anser jag. Dom har ta mig tusan inte med att göra vilka fröer jag köper och odlar för egen konsumtion! Det här är faktiskt värre än hur krokiga gurkor får vara och minimumstorlek på jordgubbar (hade de haft en miniminivå på arom hade det varit till nån nytta!)

Hittade denna länk på Impectas hemsida, lyssna gärna på reportaget.

Finns alltså lite hopp om att de små fröfirmorna ska kunna fortsätta, men det blir en massa merjobb till ingen nytta. Och utan dem hade vi varit tillbaka på 80-talets "utbud" av grönsakssorter hos de stora fröfirmorna, typ 2 sorters morötter och 1 sorts persilja. Chili? äh, glöm det.

Här ska skrivas brev till både minister, jordbruksverk och EU-folk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon