Full version: Larver i växthuset
ingelsgarden1
Hej!
I år fick vi gröna larver som åt på tomaterna, ca 2 cm långa.
Har aldrig råkat ut för det tidigare, vad kan det vara för larver de åt både på bladen och tomaterna.
Jag plockade bort massor för hand. Kan de övervintra i växthuset?
blomkronan
Jag hade oxå problem med larver typ dom här... länkingelsgarden1 Är det samma som du har?
Dom åt på allt!! som du säger blad och tomater. Några jag hitta var riktigt stora oxå. Jag stälde ut en hink med vatten och såpa, som jag kunde lägga dom i så fort jag hitta en, dom drunkna. Inte gjorde jag som Sylvia i länken sa, bar dom till skogen! no.gif

Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man kan förebygga dessa larver... ranting.gif dom är ju värre än mördarsniglar!!
blomkronan
Så... jag googla lite grönsaksfly hitta jag, och såna "fjärilar" hitta jag oxå i växthuset... länk och här en annan länk

Är det dom som åt upp dina tomater?
ingelsgarden1
Hej blomkronan!
Det ser ut son det kan vara Grönsaksfly som vi hade i växthuset i sommar.
Det framgår inte hur stora de är, och det är ju ett tag sedan jag plockade bort den så jag kan inte riktig komma ihåg hur de såg ut, skulle naturligtvis tagit ett kort på dem.
Frågan är hur man kan förebygga så att de inte kommer nästa år. har inte sett dem tidigare år.
Hittar du något bra medel att hålla dem borta så kan du väl återkomma.
blomkronan
Det fanns inte så mycket att göra än att gå nattrond! Grönsaksflyn är aktiv på natten och på dagarna gräver dom ner sig i jorden.
Äggen lägger dom på undersidan av bladen oftast... men även på ovansidan ibland. Äggen får man jaga dagtid då det finns ljus.
på kvällen kan man skaka loss dom från plantan, plocka dom eller spruta såpavatten på dom... det var vad jag hitta.

Tidigare år har jag haft problem med mina änglatrumpeter, dom äter på dom oxå. Då trodde jag att det var tvestjärten som åt... men nu när jag har läst runt om grönsaksflyn är jag övertygad om att det var den som åt mina änglar.

Så nästa år ska jag vara mera uppmärksam på larver ranting.gif
ingelsgarden1
Hej och tack!
Vi får oxå bladen på änglatrumpeterna uppätna och har trott på tvestjärtar
Då är det bara att plocka för hand och spruta med såpvatten kan jag förstå.
ängla
Läste denna tråd och kände så väl igen denna frustration över dessa larver. Jag har ett stort antal änglatrumpeter och mot senare delen av sommaren kommer de, dessa helvetiska larver. Har märkt att vissa änglatrumpeter är mer attraktiva än andra. Min Red Sanguinea har jag plockat runt 70 larver från. En del har inte fått larverna alls.
Plocka, plocka plocka, morgon och kväll, det är det som gäller.
blomkronan
Det känns ganska skönt att man har hittat vad det är som förstör för en... ranting.gif

I går tog jag in min flugfångare som är elektrisk, som har stått i mitt övervintringsföråd ( behöver den inne nu mot alla sorgmyggor, har lite frösådder på G)
Till min förvåning så var bottenkoppen full av grönsaksflyn biggrin.gif naughty.gif (och andra flugor förstås... en hel del sorgmyggor)
Jag ska absulut skaffa mig en till och ställa i växthuset i sommar tummenupp.gif
Det är en sån här jag har...
Ville bara tipsa er som har problem i växthuset biggrin.gif
ingelsgarden1
Kanske något att investera i till våren.
Nu är det snart vinter solståndet och sedan går det mot våren, så snart kan man krypa ur idet! smile.gif
Anja Danmark
Lyder som en fin idé - men den tager jo også de gode insekter, så den kan desværre ikke bruges, hvis man har nyttedyr i drivhuset....

Kullatorpet
CITAT (blomkronan @ 08-12-2010, 09:40) *
Det känns ganska skönt att man har hittat vad det är som förstör för en... ranting.gif

I går tog jag in min flugfångare som är elektrisk, som har stått i mitt övervintringsföråd ( behöver den inne nu mot alla sorgmyggor, har lite frösådder på G)
Till min förvåning så var bottenkoppen full av grönsaksflyn biggrin.gif naughty.gif (och andra flugor förstås... en hel del sorgmyggor)
Jag ska absulut skaffa mig en till och ställa i växthuset i sommar tummenupp.gif
Det är en sån här jag har...
Ville bara tipsa er som har problem i växthuset biggrin.gif

Vilket bra tips ! Då ska jag plocka ner den vi har på vinden, för där gör den ju ingen nytta, absolut att den ska vara i växthuset. thanks.gif
bjasol
Jeg fikk også larver i växthuset i sommer - veldig irriterende. Da jeg ryddet og vasket på hösten fant jeg også veldig mange pupper. Så vidt jeg forstår så overvintrer de på dette settet og det er viktig å lete grundig for å bli kvitt dem. Mange av dem lå gjemt i sprekker og mellom stenene på marken.

Bjarne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon