Almabama
04-02-2004, 12:33
Hur blir det om man sätter frö från Gloriosa superba, utvecklar den knölen det här året och ger blommor följande eller kan man se fram mot blommor redan i år? Och om man nu måste vänta, är det någon som har sett om Odla säljer knölen i år också?
Åsa K, zon 1
04-02-2004, 13:07
Jag har bara sett att det säljs knölar och de brukar blomma samma år.
Tveksamt om frön hinner utvecklas till knöl och blomma????
Skulle tro att det tar några år.
Almabama
05-02-2004, 11:34
Åhnej, några år! Jag hade hoppats att det max skulle ta ett år... Förra året köpte jag en knöl men den tuppade av när jag var borta under sommaren så jag hann aldrig se några blommor. Men tror du det tar tid även om man köper en knöl eller säljs de när de har fått tillräcklig storlek att kunna ge blom samma år?
Åsa K, zon 1
05-02-2004, 12:21
De knölar som säljs nu på våren är stora nog att blomma samma år.
De planteras "liggande" ca 2 cm under jord, sätt några i en ring. Gärna i en kruka så du kan ta in den om det blir fara för frost i höst (om du har balkong o.d.) de måste också ha något att klänga på "klänglilja" annars blir de inte så blomvilliga.
En helt underbar lilja
Almabama
19-02-2004, 11:25
Ha, nu har jag köpt både frön och knöl! Det ska bli
blommor i år! Det står på fröpåsen att knölen ska
förvaras torrt i kruka under vintern men min definition
på krukväxt, som ju denna burkar benämnas, är att
man kan ha den grön året om. Funkar inte det med klängliljan?
Åsa K, zon 1
19-02-2004, 11:35
Nej !
Klängliljan vissnar ner under vintern och skall ha den viloperioden.
På våren börjar man försiktigt vattna den efter omplantering. Den är mycket känslig för övervattning.
Almabama
19-02-2004, 11:47
Skit också! Tack för svaren du är alltid så snabb!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.