Monarda
16-11-2010, 17:14
Fr det frsta undrar jag vad det hr r fr vxt? Antar att det gr att kapa topparna fr att frnya hela rasket, men stter jag dom i vatten eller direkt i jord?
[attachment=56360:PB160382.jpg]
Vet tyvrr inte vad det r fr art, men den ser definitivt ut att vara en suckulent, s jag gissar att du ska plantera dem i pors jord.
ngon aloe art ser det ut som tycker jag inte helt sker dock, den ser ut att vxt rangligt kanske den sttt fr mrkt eller haft det fr torrt en lngre period ?
annars brukar det g bra att f rtter p dessa typer av vxter, bara klippa av och rensa nederdelen med blad lt sticklingarna torka ngon dag och sedan som redan skrivit stt dom i porsjord dvs blanda upp extra med leca, grus eller annat.
sedan stt den s ljust du kan, och sedan lt den torka upp ngra dagar innan dom vattnar igen, frblt jord eller fr lngtorka vill dom inte ha nu nr dom rotar sig.
Jag sger som flaxss, han anar men jag r sker: Definitivt en Aloe. De finns i massor av varianter, skert ver 100, s det r svrt att sga vilken. (Inte Aloe Vera!)
Den r inte alls ful som ren hngvxt heller tycker jag. Du borde bara pilla bort alla dda blad mycket frsiktigt, och lta grenarna fortstta vxa nedt, kanske i en ampel.
Ngra toppar kan du kapa, lta torka 4-5 dagar, som man br gra med succuenter, och sedan gra som flaxss tipsar.
Att den blivit s dr hngig, kan ven bero p fr mycket vatten, inte bara fr lite.
Monarda
16-11-2010, 22:09
Tack fr goda rd! Den har sttt i samma kruka i skert 10 r och lite p undantag, s vattentillgngen har varit p minussidan.