Monarda
16-11-2010, 17:14
För det första undrar jag vad det här är för växt? Antar att det går att kapa topparna för att förnya hela rasket, men sätter jag dom i vatten eller direkt i jord?
[attachment=56360:PB160382.jpg]
Vet tyvärr inte vad det är för art, men den ser definitivt ut att vara en suckulent, så jag gissar att du ska plantera dem i porös jord.
Alexander-VG-zon3
16-11-2010, 20:21
någon aloe art ser det ut som tycker jag inte helt säker dock, den ser ut att växt rangligt kanske den stått för mörkt eller haft det för torrt en längre period ?
annars brukar det gå bra att få rötter på dessa typer av växter, bara klippa av och rensa nederdelen med blad låt sticklingarna torka någon dag och sedan som redan skrivit sätt dom i porösjord dvs blanda upp extra med leca, grus eller annat.
sedan sätt den så ljust du kan, och sedan låt den torka upp några dagar innan dom vattnar igen, förblöt jord eller för långtorka vill dom inte ha nu när dom rotar sig.
Jag säger som flaxss, han anar men jag är säker: Definitivt en Aloe. De finns i massor av varianter, säkert över 100, så det är svårt att säga vilken. (Inte Aloe Vera!)
Den är inte alls ful som ren hängväxt heller tycker jag. Du borde bara pilla bort alla döda blad mycket försiktigt, och låta grenarna fortsätta växa nedåt, kanske i en ampel.
Några toppar kan du kapa, låta torka 4-5 dagar, som man bör göra med succuenter, och sedan göra som flaxss tipsar.
Att den blivit så där hängig, kan även bero på för mycket vatten, inte bara för lite.
Monarda
16-11-2010, 22:09
Tack för goda råd! Den har stått i samma kruka i säkert 10 år och lite på undantag, så vattentillgången har varit på minussidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.