Hjälp mig snälla....
Jag råkade köpa lökar på rean igår och inatt har det snöat och är kallt, vad ska jag göra nu?? Ska man skotta bort lite snö, lägga lökarna på backen och fylla på med jord uppanpå eller finns det något vis att övervintra lökar i tex jordkällare och plantera i vår?? Det är nog lite tjäle i backen så det blir nog inte helt lätt att skotta ner dom i jorden.
Det rör sig om 20 tulpaner, (mestadels darwinhybrider), 50 narcisser, 50 krokusar, två knölar eremurus, och ett tiotal vita allium.
tacksam för all hjälp. /Kerstin
Puff... Ingen som vet?
Har du hört hur väderprognosen ser ut framöver? Har de inte förutspått långvarig vinterkyla tycker jag att du till att börja med kan låta lökarna ligga kvar i påsarna i någon sval källare i några dagar. Blir det sedan mildväder får du plantera dem så fort du kan.
Olle
Jag har också lite panik. "Råkade" beställa lite för mycket lökar och har fortfarande några kvar oplanterade.
Gjorde så att jag har satt dom i några mindre hinkar med jord och ställt dom svalt, i väntan på plusgrader och att lite av snön ska försvinna.
Har nu snöskyddat där jag ska få ned dom samt köpt på mig lite mer jord.
Hoppas få ned dom nu till helgen.
kerstin z5-6
17-11-2010, 16:49
Tulpan brukar komma upp utan problen även om de spettas ner i jorden, krokuslikaså, narcisser säjs vara mer kinkiga, men de mår bäst i jorden så försök gräva, är tjällagret bara en skorpa , går det bra
Hej
Det är bra att gräva dem i marken nu före frost kommer..
Bassam
Steven&Gustav
17-11-2010, 18:18
Samma problem här...tulpaner, Allium mm mm..tänkte dock åka ut och plantera i helgen, men kanske det är bättre i kruka annars?
mvh
S&G
Tack för alla svar, det töade på så jag fick ner dom flesta i jorden ändå, några krukor blev det också att ta fram tidigt i vår eller driva upp i växthuset för tulpaner i mars...
Tack! /K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.