Najsan
Hjlp mig snlla....

Jag rkade kpa lkar p rean igr och inatt har det snat och r kallt, vad ska jag gra nu?? Ska man skotta bort lite sn, lgga lkarna p backen och fylla p med jord uppanp eller finns det ngot vis att vervintra lkar i tex jordkllare och plantera i vr?? Det r nog lite tjle i backen s det blir nog inte helt ltt att skotta ner dom i jorden.

Det rr sig om 20 tulpaner, (mestadels darwinhybrider), 50 narcisser, 50 krokusar, tv knlar eremurus, och ett tiotal vita allium.

tacksam fr all hjlp. /Kerstin
Najsan
Puff... Ingen som vet? confused.gif
Olle A
Har du hrt hur vderprognosen ser ut framver? Har de inte frutsptt lngvarig vinterkyla tycker jag att du till att brja med kan lta lkarna ligga kvar i psarna i ngon sval kllare i ngra dagar. Blir det sedan mildvder fr du plantera dem s fort du kan.

Olle
Malvia

Jag har ocks lite panik. "Rkade" bestlla lite fr mycket lkar och har fortfarande ngra kvar oplanterade.

Gjorde s att jag har satt dom i ngra mindre hinkar med jord och stllt dom svalt, i vntan p plusgrader och att lite av snn ska frsvinna.

Har nu snskyddat dr jag ska f ned dom samt kpt p mig lite mer jord.

Hoppas f ned dom nu till helgen.

kerstin z5-6
Tulpan brukar komma upp utan problen ven om de spettas ner i jorden, krokuslikas, narcisser sjs vara mer kinkiga, men de mr bst i jorden s frsk grva, r tjllagret bara en skorpa , gr det bra
Bassam
Hej

Det r bra att grva dem i marken nu fre frost kommer..

Bassam
Steven&Gustav
Samma problem hr...tulpaner, Allium mm mm..tnkte dock ka ut och plantera i helgen, men kanske det r bttre i kruka annars?

mvh

S&G
Najsan
Tack fr alla svar, det tade p s jag fick ner dom flesta i jorden nd, ngra krukor blev det ocks att ta fram tidigt i vr eller driva upp i vxthuset fr tulpaner i mars... smile.gif

Tack! /K.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon