Full version: Plumera
Miina6
Hej på er!
Är det någon som kan något om plumeria?
Jag har nämligen 2st stora plumerior som är ca 4år nu. De har aldrig blommat och på vintern/senhöst så tappar de bladen som de ska göra men ibland har de bladen kvar.
De mår bra och är långa och rangliga. Får stora blad längst upp och då ser ut som ett paraply.
Jag har bara vattnat dem som en vanlig blomma hela tiden och inte lagt ner någe större energi på dem.
Hur ska man ta hand om dem på vintern och sedan när sommaren är på gång? Jag skulle gärna vela ha dem att blomma i alla fall en gång.
Köpte dem ifrån Impektra och sådde ifrån frö.
De har förresten bara vuxit på höjden den senaste tiden ska jag tillägga.

bifogar en bild på dem.
Tacksam för svar!

[attachment=56365:plumeria.JPG]
kentbra
ser lite små ut för att vara 4 år. men för övrigt helt friska. har en tvåårig som är något större och som blommat i år
du kan prova att toppa dem någon cm. då brukar de dela på sig.
bästa sättet att få dem att blomma är att ställa ut dem i full sol sommartid.
se mina bilder för lite olika plumeriabilder.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4187
Miina6
CITAT (kentbra @ 16-11-2010, 18:01) *
ser lite små ut för att vara 4 år. men för övrigt helt friska. har en tvåårig som är något större och som blommat i år
du kan prova att toppa dem någon cm. då brukar de dela på sig.
bästa sättet att få dem att blomma är att ställa ut dem i full sol sommartid.
se mina bilder för lite olika plumeriabilder.

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4187

Toppa? menar du typ kapa av helt någon cm av "stammen". Är det bra att göra så nu på vintern?
som sagt jag har inte rört dem bara vattnat på....kan vara därför de är så små då.
kentbra
vintern är bästa tiden att knipsa plumeria. då torkar ytan bättre och risk för att den ska ruttna är mindre.

Jag knipsar mina veckan efter de tappat bladen. ger dem sedan lite extra ljus.
RitRat
Vad roligt med en plumeriatråd!
Plumeria har jag blivit väldigt förtjust i i tropiska länder där jag sett dem, utomhus förstås, som stora träd. Det är ju helt fantastiskt om de går att ha som krukväxt i Sverige.
Kanske kan man stoppa en lite grenstump i resväskan och rota hemma? Är det någon som provat det, eller är det bara förökning från frö som gäller här?

Kentbra... jag tror att jag skickade en fråga till dig (PM) för ett hatlvår sen just om plumeria? Kan det stämma? Du hade lagt bilder på en massa fröplantor på forumet. Eller var det någon annan Odlait kanske?
Erland
Det är helt naturligt att de tappar bladen på vintern då ska de vila och endast vattnas då och då. Om du ställer dem svalt under vintern (ca 10-15 grader) så ökar chansen att de ska blomma på våren.
kentbra
Ritrat kan nog stämma att du skickat ett pm. Tyvärr har man haft fullt upp. Är sjukpensionär med blommor som hobby. Importerar en del och odlar en massa och då får man tyvärr anpassa sig efter marknaden.
Plumeria har väl aldrig slagit igenom i Sverige, utan det är mest Hoya som intresserar folk.
Inget fel på Hoya men det finns ju så mycket mer.
Själv så har jag massor med Hoya, Hibiscus, Plumeria, Adenium och har nu börjat med tropiska frukter.
Har cirka 60 kvadrat inomhus (gammal slakteributik), 40 kvadrat kallväxthus och stor tomt att tillgå.
Nu står de flesta plantorna i vintervila och jag och tanten flyr kylan här i Sverige. Vi tillbringar vintern i Thailand.
Kommer hem igen i mars och då blir det full fart igen.
Vi driver inget företag, utan all odling, import och försäljning av växter och frö är helt på hobbybasis.
Skönt att kunna syssla med något utan att behöva gå med ekonomisk vinst.
Ni hittar mer info om oss på http://www.hoyamani.se/
Så ha en skön vinter, tanten och jag åker nästa vecka. Bara att höra av sig om man kan hjälpa till med något.

Kent
[attachment=56376:me.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (kentbra @ 17-11-2010, 07:05) *
Ritrat kan nog stämma att du skickat ett pm. Tyvärr har man haft fullt upp. Är sjukpensionär med blommor som hobby. Importerar en del och odlar en massa och då får man tyvärr anpassa sig efter marknaden.
Plumeria har väl aldrig slagit igenom i Sverige, utan det är mest Hoya som intresserar folk.
Inget fel på Hoya men det finns ju så mycket mer.
Själv så har jag massor med Hoya, Hibiscus, Plumeria, Adenium och har nu börjat med tropiska frukter.
Har cirka 60 kvadrat inomhus (gammal slakteributik), 40 kvadrat kallväxthus och stor tomt att tillgå.
Nu står de flesta plantorna i vintervila och jag och tanten flyr kylan här i Sverige. Vi tillbringar vintern i Thailand.
Kommer hem igen i mars och då blir det full fart igen.
Vi driver inget företag, utan all odling, import och försäljning av växter och frö är helt på hobbybasis.
Skönt att kunna syssla med något utan att behöva gå med ekonomisk vinst.
Ni hittar mer info om oss på http://www.hoyamani.se/
Så ha en skön vinter, tanten och jag åker nästa vecka. Bara att höra av sig om man kan hjälpa till med något.

Kent
[attachment=56376:me.jpg]

Cooolt! smiley_small_hug.gif Vilken underbar beskrivning om dig själv!
Jag har beställt fröer (eller små plantor) av Plumeria med en den ena, en den andra som åkt utomlands men jag har aldrig FÅTT några fröer... efs de inte har hittat.
T.o.m. thailändska kollegor har kommit hem tomhänta...
Du som är lite "Kung" på växten, kanske kan fixa..?
Har även sökt fröer från Protea cyanorides (osäker på stavningen), även kallad "King Protea". Röd/mörkröd. Men jag tror att dessa ska man nog kanske söka via Afrika.. (?)

Jag älskar STARKA färger. Menar nu Plumeriorna. Och de som är mörkt rosa/röda med gul mitt har totalt fångat mitt hjärta.
Jag kan sätta in pengar till dig, så du har att shoppa för, till mig, om du tror att du har tid och lust under din vintervistelse i Thailand.

Ska jag pm:a dig?
kentbra
Fröer till Protea cynaroides går att hitta, tyvärr är det dålig groddbarhet på de flesta. Är väl bäst om man får färska fröer och det är svårt att hitta.
Har en möjlighet att ta med mig små plantor av Protera när jag åker hem. Kan ge 100% besked om ett par veckor. Vet att de finns hos en odlare utanför Bangkok.
Har flera olika sorters Plumeria att plocka sticklingar och frön från samt god kontakt med Adenium och Hoyaodlare i Thailand. Så är det något ni önskar bara maila mig på kent:bravin@telia.com
Frön är lätt att skicka, även sticklingar går bra.

Du som gillar röda och lite udda blommor.
[attachment=56377:froer_ht...5ffa7062.jpg]
Det här måste väl vara något för dig.
Har några färska fröer kvar. Hinner få iväg dem till dig innan jag åker.
Maila mig.

Kent
kentbra
Personligen tycker jag att Plumeria är underbara växter. Mycket tåliga och lätta att sköta. Klipper man dem lite varje höst så får de ett buskliknande växtsätt. Påminner lite om Rhododendron.
[attachment=56378:Plumeria_Tree.jpg]

RitRat
Tack Kentbra för presentationen! Jag och maken (som är svensk, jag är finsk) gör lite likadant, vi har vårt vinterparadis i Gambia, Västafrika. Härligt att kunna kombinera Sverige med tropikerna. Växtlivet "i den andra världen" kittlar fantasin och ger mycket nöje och triggar en till att lära sig mer och mer.

Nu förstår jag varför brevväxling med dig går långsamt. Det gör ingenting.... Jag har även en växtkompis i Florida, som skickat ovanliga fröer därifrån, för plantering i Gambia. Man blir lite tokig och halvgalen av sånt här....
/Ritva
RitRat
Här en av mina ännu små plumerior i Gambia. En vanlig färgvariant. De brukar vara helt bladlösa en stor del av torrperioden där.

På bilden ser blommans mitt lite limegrönt ut (på min skärm) men det ska vara ganska citrongult.
kentbra
Hej Ritrat.
När åker ni till Gambia.
Om du Messar mig er adress där nere så skickar jag lite frö till er.

Kent
RitRat
Jag har messat dig.
varghem
CITAT (kentbra @ 17-11-2010, 10:18) *
Fröer till Protea cynaroides går att hitta, tyvärr är det dålig groddbarhet på de flesta. Är väl bäst om man får färska fröer och det är svårt att hitta.
Har en möjlighet att ta med mig små plantor av Protera när jag åker hem. Kan ge 100% besked om ett par veckor. Vet att de finns hos en odlare utanför Bangkok.
Har flera olika sorters Plumeria att plocka sticklingar och frön från samt god kontakt med Adenium och Hoyaodlare i Thailand. Så är det något ni önskar bara maila mig på kent:bravin@telia.com
Frön är lätt att skicka, även sticklingar går bra.

Du som gillar röda och lite udda blommor.
[attachment=56377:froer_ht...5ffa7062.jpg]
Det här måste väl vara något för dig.
Har några färska fröer kvar. Hinner få iväg dem till dig innan jag åker.
Maila mig.

Kent

WOW den var tjusig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon