|
Jag har letat, men inte funnit svar på min fråga. Jag fick en brudorkidé för en månad sedan. Jag har misslyckats totalt med dessa förut, men klarar andra blommor, så det är frustrerande att läsa att de ska vara lättskötta. Orkidéen kom i en brun papperspåse som åkt bil någon timma och förvarats någon timma hemma hos min mamma, innan den kom hem till mig. Jag ställde den i en genomskinlig inner och ytterkruka. Först placerade jag den i ett väster fönster med vinklade persienner som skuggade. Efter några dagar blev jag osäker och ställde den ca två meter in i rummet (väster fönster), på en bänk brevid TV:n. Orkidéen började ganska omgående tappa en blomma. Den blev mjuk och föll av. Sen ökade takten och både knoppar och blommor har nu en månad senare fallit. Blommorna fick mot slutet någon enstaka svart prick på sig. Vad kan det vara? Stänglarna är gula längst ut. Jag har vattnat varannan vecka genom att sänka ner krukan i vatten och varannan gång med näring. Inget vatten i botten av ytterkrukan. Innerkrukan står på glaskulor. Ett av orkidébladen har blivit ytterst lite naggade i kanten. Vet inte vad det kommer i från eller om det är något fel. Kan någon ge mig råd? Vad har gått fel och vad ska jag göra framöver för att behålla plantan levande? Tack på förhand.
Hur känns bladen? Har de blivit mjuka och soggiga eller verkar de friska? Att blommorna vissnar behöver inte betyda att det är något fel!
Det mest intresssanta är egentligen hur bladen ser ut. När man doppar växterna i vatten som du gör, och jag gör, så är risken alltid stor att det hamnar vatten i bladrosetten. Och detta tar jag bort genom att dutta med torky-papper så jag får bort allt vatten. Stannar det kvar så ruttnar växten. Brudorkidéer är epifyter som växer i träd o när vatten hamnar på blommorna eller bladen rinner det av automatiskt, men i våra hem står växterna i krukor och då kan inte vattnet försvinna av sig själv.
Finns säkerligen flera anledningar till att blommorna trillat men dessa 2 är de jag tycker är mest rimliga.
1) De har helt enkelt blommat färdigt. Ha tålamod, det kommer troligen nya stänglar och nya knoppar snart.
2) Hanteringen när det gäller orkidéer är inte alltid den bästa. Vänta alltid med att packa upp växten, ifall den är inpackad ordentligt mot kyla, med åtminstone 1 timme. Och försök att alltid få orkidéerna inomhus så snabbt det bara går när det är höst, vinter och vår. Låt dom aldrig ligga i bilen, de är helt enkelt för känsliga för det.
Fny- bladen är mjuka och soggiga, inte torra. CillaM- Ja, det kan mycket väl vara så att lite vatten legat kvar i bladrosetten, trots att jag varit medveten om detta. Att stänglarna är gula; säger det något? Och de svarta prickarna? När det gäller placering; borde den klara sig två meter in i rummet framför ett västerfönster (utan att solen når) eller i ett österfönster där jag ibland måste öppna för att vädra (kök). Det är behagligast temperatur brevid TV:n om jag får säga det själv.  Tack för svaren.
CITAT (Menara @ 16-11-2010, 19:03)  Fny- bladen är mjuka och soggiga, inte torra. CillaM- Ja, det kan mycket väl vara så att lite vatten legat kvar i bladrosetten, trots att jag varit medveten om detta. Att stänglarna är gula; säger det något? Och de svarta prickarna? När det gäller placering; borde den klara sig två meter in i rummet framför ett västerfönster (utan att solen når) eller i ett österfönster där jag ibland måste öppna för att vädra (kök). Det är behagligast temperatur brevid TV:n om jag får säga det själv.  Tack för svaren. Att stänglarna är gula är helt normalt, de vissnar ofta efter att blommorna tappats. När stängeln är helt gul eller brun klipper du bort den. Men den kan också få nya knoppar eller stänglar längre ner, men då blir den alltså inte helt gul. Och nej, 2 meter in i våra mörka hus är inte OK. Ljust men utan stark sol är OK. Och inte i närheten av ett fönster som öppnas för att vädra, då blir det ju för kallt för den. Jag har mina i norr, väst och söderfönster.
första känslan jag får, frågan är hur länge den ev stått blommande i affären..... ? Men jag har varit med om rätt liknande historia som din. Naggade i kanten vet jag inte nåt om, kan kanske skadats ? de blad som spricker i mitten har jag läst kan ha vattnats ojämt eller för lite. När den blommat över så gulnar ju ytterspetsen, helt naturligt, som sen blir brun, då kan du ta bort den när den torkat helt eller vänta tills hela stjälken är brun och torr. Vad brudorkideerna är känsliga för tror jag är kylan, en papperskasse tror jag inte räcker alls, Sånt där mjukt omslagspapper t om som ligger i lager sa en gång en florist att de inte höll kylan alls borta, när jag en jul jag köpte en orkidee, så hon tog lager av tidningspapper. Jag slog in en brukdorkidee i massor av lager av tidningspapper själv för 2 veckor sen, hade den liggande i bilen på en tunn jacka i timmar, en del av blommorna såg vissna. De verkar som om blommorna är mycket tunna är de skörare för ny omställning, din har ju flyttats omkring lite sen affären, först till din mamma och hos dig på flera ställen. Den ska i min mening absolut stå i fönstret, bara 25 cm in i rummet tror jag den missar de ljus den behöver om du inte har belysning det vill säga. Inne på www.myorchids.se under länken problem finns en bild på en vit orkidee, har fått sådana liknande fläckar som först blev gröna, sen mörkare, rev bort alla dessa blommor. Vad får den för vatten, rumstemp. bäst, inte näring till en uttorkad orkidee, kolla i komposten och lukta på den, en påse med bra kvalitet av pinjebark är ett måste om man har orkideer tycker jag, denna utblommade =ställ i ett fönster, glöm bort den lite, köp en ny, ge denna utblommade lite mindre vatten än om den blommat, de gillar tydligen det för att blomma om, helst lite svalare, Vid inköp av en NY= se till att en del knoppar är större, flera blommade blommor =fräscha och spänstiga, fina tjocka rötter och fasta blad, dyrare brukar löna sig :-) Har den bara några utslagna blommor och massor av småknoppar verkar det oundvikligt att yttersta knoppen blir röd och dör fast jag slår in dom.......de verkar känsligare för miljöombytet, du kommer under tiden du skaffar några lära dig se vad som funkar..... det finns ju massor info via nätet att läsa. Jag är noga med vattnet och ej flyttar omkring orkideerna, låt rötterna bli gråa, lär dig känna hur lätt krukan känns när rötterna är redo för vattning, under element = behöver den vattnas oftare, vattning =rötterna åt det gråa hållet eller efter cirka 10 dagar. när vattning behövs beror mycket på hur rötternas kondition/antal är och hur de kan suga upp och lagra vatten, det är där det individuella om just din planta kommer in tycker jag......... riktigt fina rötter får en silverglänsande fin grå färg när det är dags för vattning, helst ej under elementen där de torkar ut och om du har otur i vinter blir bladen skrynkliga, om plantan är mycket billig har den säkert dålig kompost, då har den gjort sitt och behöver bytas. Jag omplanterar alltid mina, så att alla står i samma kompost-barkbitar när den fått stått hemma cirka 1 vecka, så att alla har samma förutsättningar att torka upp lika snabbt i kvalitets-pinjebarken. I den dåliga komposten ruttnar mina rötter. Jag köper nästan bara billiga och de har inte alls så där tjocka silverglänsande rötter som de brudorkideer som kostar över 200 kr har..... Mitt tips till en nybörjare =köp en dyrare planta så lär du dig massor och vågar testa billigare sen när man är varm i kläderna. Nu finns ju orkideer i nästan alla icaaffärer och andra populära affärer och de är inte alls lika som de i en blomsteraffär, otrolig skillnad egentligen........ Lycka till - ge inte upp - ! det är det inte värt ! och slå in den mycket väl och låt den inte ligga kallt som jag gjorde - problemet var att jag inte hade nåt alternativ just den dagen, var medveten om det kunde hända.......min hade nog stått lite för länge i icaaffären, för den reades ut :-) men föll färgblandningen och 3 stänglar och massor av knoppar i olika storlekar. Mitt tips- kolla att blomman har tjocka blomblad - de lyckas jag bäst med, grundfärgen med vita tjocka blomblad, de kommer också igen till nästa blomning med fler blommor, kanske slumpen......? vet ej.
skogstroll
17-11-2010, 11:04
det första jag undrar är hur länge den blommat innan du fick den? de brukar vara rätt tåliga. Jag har en rätt fin en som står i norrfönster och där trivs den finemang. den får ett dopp (bara själva krukan inte bladen) en gång i veckan om den inte är för fuktig.
Tack för alla svar. Jag fick ta mig en funderare på det där med placering och valde till slut ett norrfönster i vardagsrummet, där det ändå är ganska behaglig temperatur. Det där med dyrare och billigare plantor tror jag säkert stämmer. Just denna orkidé var av den dyrare sorten, 300 kr +, tre stänglar, hög och ståtlig. Jag hoppas att den bara fått ett "kylslag" och återhämtar sig snart.
CITAT (mirjam @ 17-11-2010, 00:24)  första känslan jag får, frågan är hur länge den ev stått blommande i affären..... ? Men jag har varit med om rätt liknande historia som din. Naggade i kanten vet jag inte nåt om, kan kanske skadats ? de blad som spricker i mitten har jag läst kan ha vattnats ojämt eller för lite. När den blommat över så gulnar ju ytterspetsen, helt naturligt, som sen blir brun, då kan du ta bort den när den torkat helt eller vänta tills hela stjälken är brun och torr. Vad brudorkideerna är känsliga för tror jag är kylan, en papperskasse tror jag inte räcker alls, Sånt där mjukt omslagspapper t om som ligger i lager sa en gång en florist att de inte höll kylan alls borta, när jag en jul jag köpte en orkidee, så hon tog lager av tidningspapper. Jag slog in en brukdorkidee i massor av lager av tidningspapper själv för 2 veckor sen, hade den liggande i bilen på en tunn jacka i timmar , en del av blommorna såg vissna ut vid upppaketerandet. Jag tror det är väldigt individuellt vad de tål De verkar som om blommorna är mycket tunna är de skörare för ny omställning, din har ju flyttats omkring lite sen affären, först till din mamma och hos dig på flera ställen. den ska i min mening absolut stå i fönstret, bara 25 cm in i rummet tror jag den missar de ljus den behöver om du inte har belysning det vill säga. Inne på www.myorchids.se under länken problem finns en bild på en vit orkidee, har fått sådana liknande fläckar som först blev gröna, sen mörkare, rev bort alla dessa blommor. Vad får den för vatten, rumstemp. bäst, inte näring till en uttorkad orkidee, , kolla i komposten och lukta på den, en påse med bra kvalitet av pinjebark är ett måste om man har orkideer tycker jag, denna utblommade =ställ i ett fönster, glöm bort den lite, köp en ny, ge denna utblommade lite mindre vatten än om den blommat, de gillar tydligen det för att blomma om,helst lite svalare, Vid inköp av en NY= se till att en del knoppar är större, flera blommade blommor =fräscha och späntsiga, fina tjocka rötter och fasta blad, dyrare brukar löna sig :-) Har den bara några utslagna blommor och massor av småknoppar verkar det oundvikligt yttersta knoppen blir röda och dör fast jag slår in dom....... , de verkar känsligare för miljöombytet, , du kommer under tiden du skaffar några lära dig se vad som funkar..... det finns ju massor info via nätet att läsa. Jag är noga med vattnet och ej flyttar omkring orkideerna, låt rötterna bli gråa, lär dig känna hur lätt krukan känns när rötterna är redo för vattning, under element = behöver den vattnas oftare, vattning =rötterna åt det gråa hållet eller efter cirka 10 dagar. när vattning behövs beror mycket på hur rötternas kondition/antal är och hur de kan suga upp och lagra vatten, det är där det individuella om just din planta kommer in tycker jag......... riktigt fina rötter får en silverglänsande fin grå färg när det är dags för vattning, helst ej under elementen där de torkar ut och om du har otur i vinter blir bladen skrynkliga, om plantan är mycket billig har den säkert dålig kompost, att den har gjort sitt och behöver bytas just därför. Jag omplanterar alltid mina så alla står i samma kompost-barkbitar när den fått stått hemma cirka 1 vecka, så att alla har samma förutsättningar att torka upp snabbt i kvalitets-pinjebark. I den dåliga komposten ruttnar mina rötter. Jag köper nästan bara billiga och de har inte alls så där tjocka silverglänsande rötter som de brudorkideer som kostar över 200 kr har..... Mitt tips till en nybörjare =köp en dyrare planta så lär du dig massor och vågar testa billigare sen när man är varm i kläderna. Nu finns ju orkideer i nästan alla icaaffärer och andra populära affärer och de är inte alls lika som de i en blomsteraffär, otrolig skillnad egentligen........ Lycka till - ge inte upp - ! det är det inte värt ! och slå in den mycket väl och låt den inte ligga kallt som jag gjorde - problemet var att jag inte hade nåt alternativ just den dagen, var medveten om att det som hände.......min hade nog stått lite för länge i en icaaffären för den reades ut :-) men föll färgblandningen och 3 stänglar och massor av knoppar i olika storlekar. Mitt tips- kolla att blomman har tjocka blomblad - då lyckas jag bäst, grundfärgen med vita tjocka blomblad lyckas jag bäst med, de kommer också igen till nästa blomning med fler blommor, kanske slumpen......? vet ej. Börja med dyra plantor och när man lärt sig mer gått över till billiga? hummm.... låter en aning bakvänt...
min tanke i den raden... som du nämner fny, var att medans man har en orkidee som har kvalitet så kan man sätta sig in i orkideernas värld, det finns massor av böcker att låna och inspireras av, på neovita.com finns det så mycket information att ta del av när man har tid. inte speciellt kul om man jobbar heltid och intresserar sig för att tycka om och vilja ha orkideer och den första dör och man inte vet varför....... På Ikea hade de en gång cirka 4 vagnar orkideer att ta och vraka av, man kan ju inte annat än dela med sig av lite kunskap, när en ung student lockas vilja ha en orkidee, de kostade då endast denna vecka 49:- st. Hon tog en, säkert färgen som lockade och frågade mig hur sköter jag en sådan, hur ska den vattnas..... har man inte alls nån kunskap så tror jag det inte kan annat än bli fel, sen hade jag hade ställt undan ett ex som var fint och letade ett till, denna såg en annan kvinna och fråga om jag skulle ha den - hon ville så av hjärtat ha just denna, vad skulle jag säga......, så hon fick den då jag haft exakt samma färgkombination tidigare - roligt göra henne glad tyckte jag !...... för det är ju just det jag tycker orkideer gör med oss - vi vill bli glada av dom - och man måste skaffa sig lite baskunskaper - sen går det tokigt i alla fall ibland....... Vet att inlägget blev långt och rörigt, var så trött när det var färdigskrivet så du har rätt fny att det blev bakvänt..... :-) tänkte ett tag radera hela alltet.... :-)
Hej
Det är för de får lite bevattning så växter tvingas att tar vatten från knoppar och blommor så de blir vissna .
H:Bassam
Bassam; Det låte ju troligt att det fungerar så,men mina blommor var mjuka, ungefär som om de fått för mycket vatten (?).
jag är absolut inget duktig på orkideer....... bara läst mig till info, och sett mina vänners orkideer, men visst kan det kanske vara att plantan är angripen av någon svampsjukdom eller nåt annat sjukt. För plantan har väl inte utsatts för drag, eller nån skål av frukt eller nåt annat som avger etylengas då de är känsliga för det knoppar och blommor. Har du kollat rötterna. Vad har du för rötter, tunna dåliga och gula rötter, ruttnande rotspetsar har många av mina haft, de plantorna brukar ej ha sina blommor kvar så länge. Efter blomningen ger jag egenplockad vitmossa från skogen och det börjar bildas nya efter 3-4 mån. Har för mig att jag läst, att om rötterna har ljusa prickar på sig att det skulle vara nån svampsjukdom... Skulle det vara nåt sjukt tycker jag du ska gå tillbaka med den om du köpt den i en blomsteraffär, är det nån som har gjort det, får man en NY tro ????. Du kan ju fråga en annan florist än den du köpte av, höra vad hon säger om du ser nåt konstigt........ Oftast tycker jag att det har att göra med att rötterna inte mår bra av nån anledning och det sen resulterar i att inte plantan mår bra. För övrigt är de ju väldigt hållbara , har vält mina många gånger och fastnat och förvånas att de håller......
Hej
Finns tre orsaker för det :
1 Lite luftfukt.
2 Otakt vattning.
3 Rötter skador.
H:Bassam
Ok, bra att veta Bassam. Tack! Miriam; det där med rötter känner jag igen. Jag tittade under min blomma igår och där fanns några rotändar som var lite ruttna. Det är lite knepigt, för krukan står på glaskulor och rötterna borde inte (men kan förstås) komma i kontakt med vatten mer än under vattningen. Men nåt att tänka på. Och vitmossa likaså. Vart exakt lägger du mossan Miriam? Ovanpå eller ner i krukan?
Om jag inte har fel så är det just rotspetsarna som är känsligast, har provat ta bort ta bort det ruttna, men det blir åter nya ruttna spetsar på dessa plantor, grundproblemet är nog att rötterna är av dålig kvalitet och dom verkar vilja vara ostörda. men är de av dålig kvalitet brukar jag göra nåt åt det, slutar med att jag inga rötter har kvar....hmmmm . Man kan ju prova pudra de dåliga rotspetsarna med kanel, vet ej om det fungerar, bakteriedödande skriver några..... Ta denna planta som ett provobjekt, det är det som jag tycker är intressant med dom..... ha ha. Brukar läsa frågor på neovita.com. Betr vitmossan(inte adventsljustakens vita lav!) kapar jag det gröna upptill ute i skogen, utan att riva upp hela stycken. ingen ohyra har jag fått med mig vad jag vet....... Sen sköljer jag den i omgångar. Jag brukar ha mycket lite mossa antingen uppblandat med pinjebarken om plantan är frisk och fina rötter, lite då den drar åt sig så mycket fukt. (Är rötterna dåliga brukar jag föredra bara pinjebark då den torkar upp fortare). en liten bit precis under rotklumpen om plantan är frisk.
Vill jag få nya rötter till en planta som nästan inte har några bra rötter tar jag bara vitmossa i antingen en plastpåse med hål och ser till att det inte blir för tätt, håller koll på att mossan är fuktig med duschsprutan, men luft måste komma till, bäst är nog plastkruka. Har min vitmossa i frysen tillgänglig när jag vill ha den.
Eva Hedström
19-11-2010, 11:00
Mirjam, tack för att du skrev om hur du använder vitmossan, jättebra information. Menara, Ska du inte ta och gå tillbaka med blomman och få en ny? Jag brukar fråga om nåt går alldeles fel, oftast får man en ny. Vissa butiker har faktiskt blomgaranti, att deras blommor ska vara OK när man tar hem dom. Jag utnyttjade den när jag hade köpt sticklingar som hade dåliga rötter. Det var Plantagen men det finns säkert andra som har samma policy.
vanjalarsa
19-11-2010, 12:04
Kom att tänka på en sak på tal om garanti på blommor. Jag fick snittrosor . De började nicka jättesnabbt. Då ringde jag till blomsteraffären där de var köpta. På eftermiddagen kom de hem till mig med nya rosor.....Snacka om garanti.... mvh vanjalarsa
skogstroll
19-11-2010, 12:54
och de ska inte stå i vatten heller.... de ska rinna av efter vattning.
Det kan ju vara idé att pröva att få byta plantan, menjag tvivlar på att min mamma har kvittot kvar,men jag ska nog göra det ändå.
Bra tips det där om att butiken tar tillbaka dåliga plantor. jag ringde till Blomsterlandet där mamma köpt orkidén och de skulle ge mig en ny utan snack. Bra! Jag blev glatt överraskad av att de var så serviabla. tack för tipset.
Eva Hedström
19-11-2010, 19:06
Vad roligt Menara! Du har ju fått en massa kunskap nu om hur de vill ha det, så nu ska det nog gå bra. Kika på hur rötterna ser ut när du väljer en ny. Lycka till!
Jooo det var nog ett måndagsexemplar du fick....... Nu kan du välja ett nytt ex och fråga om det du undrar. Det som skogstroll nämnde är bland det viktigast om vattnet och avrinningen. Vattnet ska vara kalkfritt, regnvatten, smält snövatten gillar dom. Gamla vattningen med 1 snapsglas i veckan känner jag en som vattnar med blandat bra resultat. Men jag tycker det nyare sättet att likna en regnskog är bättre - att den får vatten sällan och ordentligt via en vattenkanna eller kran uppifrån, saltrester och annat sköljs bort bland rötterna, mina gillar det. Återigen - rötterna stor källa i att man lyckas bra med sin orkidee. Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|