Full version: eldhjulträd
Almabama
Vet inte riktigt till vilken kategori den ska tillhöra så jag får väl lägga min fråga här... Saken är den att jag har sett den i Impectas katalog och blev ganska såld på den. Det jag funderar på är om någon vet om den funkar som krukväxt. Jag vet att den är från australien och tänkte då på Sophora prostrata som också är en buske därifrån men som ju går att ha som krukväxt.
Läste att det från frö tar sådär en 7 år innan den blommar, det kan bli en prövning för en otålig typ som jag biggrin.gif
Jolijoli
Hej!

Nu vet jag att ditt inlägg är gammalt, men jag kan väl svara för det :-)

Jag planterade några frön för några år sedan och en planta har överlevt.

Den är lite udda, med ekliknande blad och växer som ett fikon. Ser ut som ett miniträd
Har förmodligen för lite jord nu men den har inte gett mer än ett par blad om året.
Wilmer
Har du foto?? Låter spännande..
Azur
Blev nyfiken, så jag googlade. Verkar vara en oerhört ball växt!

Wheel of fire tree, eller Firewheel tree, Stenocarpus sinuatus. Subtropisk.

Heter så pga blommorna: http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/ste...us_sinuatus.jpg

Bladen påminner lite om ek: http://www.rareflora.com/stenocarpussin.jpg

CillaM
Har för mig att det stod honungsträd på lappen när jag fick 2 stycken som tack för hjälpen. Jättesvåra att få att överleva märkte jag, nåt mellanting mellan varmt och kallt funkade ett tag men sedan stendog dom. Ursnygga i sitt sätt att växa.

Glöm vad jag skrev, mitt inlägg syftade på Sophora och jag insåg först nu att det inte var den som syftades på
Azur
Trodde också först det var Sophora det handlade om! biggrin.gif

Jag har en Sophora som jag haft några år nu, kring en meter hög och har blommat fint. Den verkar skall skötas som citron ungefär, dvs kräver sval övervintring; jag har övervintrat min på vår frostfria balkong, där temperaturen på vintern ligger strax över noll.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 06-11-2008, 18:35) *
Trodde också först det var Sophora det handlade om! biggrin.gif

Jag har en Sophora som jag haft några år nu, kring en meter hög och har blommat fint. Den verkar skall skötas som citron ungefär, dvs kräver sval övervintring; jag har övervintrat min på vår frostfria balkong, där temperaturen på vintern ligger strax över noll.

åhh så vacker bild !! , hade en innan ( sådan man kan köpa som krukväxt dvärg kow nånting ) på friland . den klarade sig ett tag men sedan frös den ner och kom dock med nya skott men sen dog den till sommaren .

nu har jag fått sticklingar av en snäll person från AoT .

men det är rätt Sophora sköts som en Citron .
Jolijoli
Jag har ingen bild just nu, men bladen är som Azur visar i länken. De har dock inte skiftat till rött utan är bara lite dammgröna.

Skötselmässigt så behandlar jag den som övriga växter, inga konstigheter. Den var lättgrodd om jag inte minns helt fel. Planterade den samtidigt som Nattens Drottning och jag måste säga att det känns som om kaktusen växer fortare *skratt*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon