Igår var jag på Plantagen i Tagene, Göteborg, och såg att de sålde ut alla sina höstlökar. 5 påsar för 100 kr oavsett tidigare pris, inklusive större påsar med typ 50 lökar. Ganska mycket fanns kvar, så jag kunde förstås inte låta bli att fynda. Hoppas bara att det blir någorlunda milt så att jag snart kan få ner lökarna i jorden.
Olle
octachoron
17-11-2010, 17:38
Förra veckan sålde det lokala Blomsterlandet ut sina sista lökpåsar för 5 kr/st.
Jag var frestad men avhöll mig från att köpa 50 st guldlök, när jag gick ut låg snön cemtimeterdjupt och då kändes mitt beslut väldigt rätt:-)
För er som ska odla i krukor är detta ett riktigt kap. Plantera lökarna i kruka och placera inomhus i 1-2 vecka/ veckor och låt lökarna rota sig, och sedan är det bara att kasta krukan ut i kylan. Detta kan göras till så sent som i slutet av december. Fungerar bäst med de flesta narcisser.
Eva Hedström
18-11-2010, 15:52
Jag var och inhandlade 5 påsar a 100 kr idag, olika sorters allium och en Fritillaria. Tänkte sätta dem i krukor, jättebra med tipset här ovan, Tack! Men en fråga har jag. Vad är bästa jorden? Jag har grusblandad sand, krukväxtjord och urnjord (P-jord), när jag sätter ut dem, ska de stå under tak då? Jag har haft otur med ruttna lökar tidigare tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.