Full version: Hängig doftkalankoe
Sofiaf
Köpte nyss en Doftkalankoe (Kalanchoe thysiflora) som då var ståtlig. Sen började ett blad i sänder att hänga ner och nu ligger alla blad ner förutom "kärnbladen".

Beror det på vinterns dåliga dagsljus eller något annat?

theseraphim
Svårt att säga men det kan mycket väl ha med att göra att plantan reagerar på förändringen i klimaten, Från odlare där de får allt ljus de behöver till en blombutik som också kan bidraga med ljuset men därimellan har den åkt karusell mellan olika lager och ibland auktionen i holland. Sedan kan det beror på vattningen, när man drar på elementen så torkar växter mycket snabbare och blir mer känsliga för just uttorkning.
Alexander-VG-zon3
har du bild på den ?

dock tycker jag det låter som torka eller övervattning. alt kyla.
Bassam
Hej

På vintern om bladen hänger ner beror på överskott av vatten.

H:Bassam
Sofiaf
Jag har placerat den i mitt söderfönster och väntade med att vattna den någon vecka efter inköpet då jag inte visste när den blivit vattnad senast. Nu är det två veckor sen jag vattnade den.
Den står ovanför ett element. Fönsterbrädan är av stenmaterial.
Alexander-VG-zon3
prova att vattna den (underifrån) då kommer den nog att räta på sig.
Sofiaf
Hur vattnar man blomman underifrån när den står i ytterkruka?
Om man hade haft fat hade man väl vattnat i fatet, det har ja tänkt på när man sagt vattna underifrån, men det kanske inte betyder det...
varghem
du häller vatten i ytterkrukan istället för direkt i jorden... alltså kommer vattnet underifrån
Sofiaf
Okej! Har läst att man ska undvika att blommor "står" i vatten och tänkte att fat gör så att blomman slipper stå i vattnet.

Fast man får väl ha lite koll och hälla bort överflödigt vatten efter ett tag.
Alexander-VG-zon3
jag använder aldrig krukor utan hål eller ytterkrukor, så om jag har växter jag ska vattna underifrån (som med suckulenter som är känsliga för att få vatten på bladen) så vattnar jag på fatet så att jorden suger upp vattnet. eller doppar nederdelen växten/krukan i en spann med vatten. då ser man ju enkelt om det blir vatten över.

annars har du ytterkruka så gör du som varghem skrev och sedan kollar efter en halvtimme-timme om då är vatten kvar och häller veck det.
Sofiaf
Åh ja visste inte att de var känsliga för att få vatten på bladen, tack för den informationen!

Kanske får köpa en ny kruka med fat istället så slipper man hålla koll på tiden smile.gif

Har gjort som flaxss sa och hällt vatten i ytterkrukan och den har börjat resa sig nu! smile.gif Får hålla lite koll på den ifall den behöver mer vatten för att resa sig helt.

Något förslag hur ofta man bör vattna den? har läst var 6:de vecka, men det verkar inte stämma för denna blomma. kan bero på det theseraphim nämnde, att elementet gör att den torkar snabbare.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon