Jag köpte den på PETAB i söndags, ett litet uppstammat träd ca 20-25 cm högt med blommor som påminner om calistemon. Bladen är grå-gröna lite ludna/dammiga. Billig 29.50
Ja, jag har hittat den på Internet men hur skall den skötas?
Stephen
17-02-2004, 17:58
Hei Åsa
Metrosideros excelsa (New Zealand Xmas Tree) dyrker jeg selv i en stor krukke her på Malvik i midt-Norge. Jeg var så heldig å besøke New Zealand for ca. 10 år siden (i jobb sammenheng) i juletida og opplevd Metrosideros blomstring - åsene på vestkysten av South Island var helt rød av blomstene. Fargekontrasten mellom havet (dyp blå) og Metrosideros blomstene var nærmest perfekt. Kjøpte frø og nå har jeg et lite tre. Men, den tåler nesten ikke frost og jeg tar inn i huset vinterstid - har ikke blomstret enda, men det skal være mulig som krukkevekst.
Stephen
Evin
17-02-2004, 21:16
Sån vill jag ha........suck.....
Var köpte du din guava? I vanlig handelsträdgård? Äntligen känns det lönt att köpa mindre medelhavsträd då jag flyttar till hus till våren...
Åsa K, zon 1
19-02-2004, 11:49
Edvin
Min Guava har ajg köpt som liten planta hos Örtagården
Jag har röda frukter på den nu, de smakar inte så värst gott
Guavan växer rejält och vill ha mycket vatten. Den måste beskäras, blir för stor annars, men jag har inte lyckats att få sticklingarna att rota sig trots många försök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.