Bornholmsfikonen (Bornholm, Bornholms diamant,
Précoce de Dalmatie, ev också Nexoe fikon är samma som Bornholm), verkar det vara att det är olika sorter under samma betäckning. och då också olika tålighet mot kyla, mina har inte alls klarat sig bra i trädgården på friland utan skydd. numera har jag inga bornholmsfikon som lever. ca -10c/-13c brukar jag nämna att dom tål.
Däremot har Brown Turkey sorten klarat sig mycket bättre (nordöstra skåne zon 1-2 och södra VG zon 3-4) har jag fått denna namnsort att klara sig. även sorten Desert King ska tåla mycket kyla (ca -16c -18c), och för Brown Turkey -15c/-17c.
så ska du testa en på friland, så skaffa någon annan variant, finns också många franska och tyska varianter som ska vara härdiga. har inte testat än på friland men ska ta sticklingar av dom jag har och göra.
bor man i zon 1 och kan plantera sitt fikon i ett skyddat läge så kan dom bli ganska fina buskar/flerstammigt buskträd på någon-några m i höjd utan att ges skydd. längre norrut i zon 2 även i skyddat läge utan skydd kan dom någon/några kall vinter frysa ner helt men återväxer oftast, då blir dom en buske på ca 50-150cm. i zon 3-4 fryser dom ner regelbundet men kan med djupplantering skjuta nytt till försommaren efter nedfrysning, härdiga är dom inte då dom faktiskt fryser ner. men man kan få tåliga fikon att klara vintern faktiskt upp till södra Norrlands kustland med lättare täckning och deras tjocka snölager.
täckning som funkat efter denna vinter på mina i zon 3-4 har varit en rejäl lövhög över dom och sedan ev vira om med grön vinterväv och pressning över (så det hålls torrt). och därefter skotta över mycket snö (utan extra skydd bör man ändå skotta över rejält med snö).
läge för fikon, väldräneradjord i skyddat och varmt läge planteras ut efter frostrisken är förbi. zonangivelserna för Bornholms fikon kan du glömma bort den stämmer inte

och jag tycker den är känsligare, så vill du testa på friland köp en tåligare sort eller testa med den du har och ev täck den extra.
här är lite bilder och sånt på min brown turkey i zon 1-2 nordöstra skåne.
https://picasaweb.google.com/10986555338638...HistoryOfMyFig#och efter denna vinter har knappt detta fikon frusit alls och har alla fruktämnen kvar. -23c som lägst. det här i zon 3-4 fick som lägst -25c i lufttemperatur. skydd som jag beskrev ovan frös i grenarna men huvudstammen lever.