Full version: Fikon fråga
pibe02
Hej
Köpte en stickling på ett fikonträd. Det var bara en pinne och jag ställde den inne (enligt råd från den som sålde sticklingen) men nu ser jag att den redan börjar få flera blad och när jag nu läser här så säger många att de skall förvaras kallt.

Hur gör jag nu. Fortsätter ha den inne i år över vintern, eller skall jag ställa ut den i friggeboden, +5 grader....men vad händer med de nya bladen som precis kommit?

Lutar åt att ha den kvar inne, vad tycker ni?
Alexander-VG-zon3
har den fått rötter ? ibland får dom blad även om dom inte fått rötter.

annars vintervila/svalka och annat gäller för vuxna välrotade plantor. för sticklingar eller dom som precis rotat sig gäller rumstemperatur och under extraljus.

nästa hösten-vintern kan dom skötas som ''vuxna''.
pibe02
den har rötter, köpte den planterad i kruka iallafall så jag antar det smile.gif
Ska jag bara låta den stå kvar inne ändå?
skogstroll
jag har kört med fikonträd ett tag. Först bodde jag i lägenhet och hade inget bra ställe att ha den på, då fick den spinn vintertid. Bladen fäller de i vilket fall som helst. Nu har jag dem ute på sommaren och frostfritt vintertid och det verkar funka ok och det blir fikon varje sommar. Inne blir de lite missanpassade vintertid och de kommer av sig på nåt vis. Jag skulle satsa på friggeboden.
Alexander-VG-zon3
om de har rötter som verkligen fyller ut hela krukan så kan du sköta dom som vuxna annars måste man ha fortsatt rotutveckling och då behandlas dom som sticklingar. har dom rötter/ett bra rotsystem så gör som skogstoll skrev. dock har man dom ute på hösten så att dom får svalka så kan man ha dom inne på vintern men då måste man ha extraljus till dom så dom kan fortsätta att växa inne och tror att det är vår. annars kan dom tyvärr må dåligt och få spinn som redan skrivits, varmt och mörkt gillar inte fikon. alt kallt men frostfritt och mörkt. de nya bladen fälls när den invintrat och förstår att den ska vila.
pibe02
Har haft den inne hela vintern, har fått några blad och ser ut och må bra. När kan jag ta ut den? Klarar den frost tror ni?
Alexander-VG-zon3
om dagstemperaturen ute på norrsidan är ca runt +10c +15c, kan du ställa ut den. tas in vid ev frost (den tål inte frost nu på våren alls, speciellt om den varit inne och fått blad). några kyliga nätter brukar den klara. dock skulle den fälla bladen har den tyckt det varit för svalt och börjat vila, då kommer den vakna längre fram på försommaren med nya blad. när du tar ut den sätt den i skuggan den första tiden därefter flytta soligare och slutligen varmt och soligt som möjligt (fikon älskar sol och värme).

är du osäker kan du dock vänta några veckor till, till mitten av maj kanske. beror ju lite på var du bor också, i södra sverige är det nog ingen fara (se upp vid ev frost) i norra är det nog för tidigt.

jag har tagit ut mina fikon denna vecka, som har fått blad inne innan, och de har även växt lite nu någon varm dag.
Anna-Karin Lundberg
Jag har ett fikon som vinterförvarats i krypgrunden under huset, togs fram förra helgen. Den börjar bli stor nu och i höst kommer den inte att rymmas under huset längre.
Den här heter "Bornholms diamant" och det står på etiketten att den är härdig till zon 3, det var därför jag köpte den (bor i Stockholm). Jag antar att det är bra att plantera den ute på permanent plats så snart som möjligt, så den hinner rota sig till hösten.

Men av vad jag läst på forumet så är det tveksamt med härdigheten. Är "zon 3" bara ett säljknep?
Alexander-VG-zon3
Bornholmsfikonen (Bornholm, Bornholms diamant, Précoce de Dalmatie, ev också Nexoe fikon är samma som Bornholm), verkar det vara att det är olika sorter under samma betäckning. och då också olika tålighet mot kyla, mina har inte alls klarat sig bra i trädgården på friland utan skydd. numera har jag inga bornholmsfikon som lever. ca -10c/-13c brukar jag nämna att dom tål.

Däremot har Brown Turkey sorten klarat sig mycket bättre (nordöstra skåne zon 1-2 och södra VG zon 3-4) har jag fått denna namnsort att klara sig. även sorten Desert King ska tåla mycket kyla (ca -16c -18c), och för Brown Turkey -15c/-17c.

så ska du testa en på friland, så skaffa någon annan variant, finns också många franska och tyska varianter som ska vara härdiga. har inte testat än på friland men ska ta sticklingar av dom jag har och göra.

bor man i zon 1 och kan plantera sitt fikon i ett skyddat läge så kan dom bli ganska fina buskar/flerstammigt buskträd på någon-några m i höjd utan att ges skydd. längre norrut i zon 2 även i skyddat läge utan skydd kan dom någon/några kall vinter frysa ner helt men återväxer oftast, då blir dom en buske på ca 50-150cm. i zon 3-4 fryser dom ner regelbundet men kan med djupplantering skjuta nytt till försommaren efter nedfrysning, härdiga är dom inte då dom faktiskt fryser ner. men man kan få tåliga fikon att klara vintern faktiskt upp till södra Norrlands kustland med lättare täckning och deras tjocka snölager.

täckning som funkat efter denna vinter på mina i zon 3-4 har varit en rejäl lövhög över dom och sedan ev vira om med grön vinterväv och pressning över (så det hålls torrt). och därefter skotta över mycket snö (utan extra skydd bör man ändå skotta över rejält med snö).

läge för fikon, väldräneradjord i skyddat och varmt läge planteras ut efter frostrisken är förbi. zonangivelserna för Bornholms fikon kan du glömma bort den stämmer inte tummenupp.gif och jag tycker den är känsligare, så vill du testa på friland köp en tåligare sort eller testa med den du har och ev täck den extra.

här är lite bilder och sånt på min brown turkey i zon 1-2 nordöstra skåne.
https://picasaweb.google.com/10986555338638...HistoryOfMyFig#

och efter denna vinter har knappt detta fikon frusit alls och har alla fruktämnen kvar. -23c som lägst. det här i zon 3-4 fick som lägst -25c i lufttemperatur. skydd som jag beskrev ovan frös i grenarna men huvudstammen lever.
Bassam
Hej

Det är bra att satsa på tåliga sorter plus skydd från frys och vårsol.

H:Bassam
Suz
Hej!

Jag hänger på med lite fikonfrågor.
Mitt stora fikonträd har fått stora frukter redan....kan jag ställa ut den på soliga dagar redan nu(ca 14grader här i skuggan)?
Eller kommer den att tappa frukterna?
Och om jag förstår det rätt ska de vänjas i skuggan innan de klarar solen efter vinterförvaringen?
Alexander-VG-zon3
det är mycket sort beroende hur den fäller ev ''frukt''. så det är näst intill omöjligt att ge ett svar. kyliga vårnätter kan göra att dom fäller frukt, likaså en vårstorm kan göra att den fäller frukt, lika väl om man glömmer att vattna en längre tid kan den fälla frukt.

hade det varit min hade jag tagit ut den, har den blad ställ den i skuggan första tiden (om du bryr dig om bladen), en del kan få brännskador på bladen och fäller dom andra bryr sig inte mycket och att tas ut direkt i sol. skulle den dock fälla kommer nytt.

är den utan blad behöver man egentligen inte avhärda alls mot solen.
Suz
CITAT (flaxss @ 17-04-2011, 18:03) *
det är mycket sort beroende hur den fäller ev ''frukt''. så det är näst intill omöjligt att ge ett svar. kyliga vårnätter kan göra att dom fäller frukt, likaså en vårstorm kan göra att den fäller frukt, lika väl om man glömmer att vattna en längre tid kan den fälla frukt.

hade det varit min hade jag tagit ut den, har den blad ställ den i skuggan första tiden (om du bryr dig om bladen), en del kan få brännskador på bladen och fäller dom andra bryr sig inte mycket och att tas ut direkt i sol. skulle den dock fälla kommer nytt.

är den utan blad behöver man egentligen inte avhärda alls mot solen.

Tack!! Jo den har blad....och frukterna är verkligen jättestora så jag tror den får åka in och ut i boden (boden nattetid) tills frostrisken är över smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon