Full version: Förvara frön
Jordgubben (°_°)
Vilket är det bästa sättet att förvara frön. Tål de exotiska sorterna att frysas in?

Och går det att flytta ett ginkgoträd nu på vintern?

Tack på förhand
Jordgubben.
Peztis
Frön bör förvaras torrt, svalt och mörkt.
Om du inte planerar spara dem i måååånga år så räcker det med rumstemp faktikst, så länge de är torra. I kylskåpet eller frysen behöver de inte förvaras, egentligen.
Frysen ska man dessutom undvika, har jag läst någonstans, om det inte är frön som behöver stratifieras (dvs köldbehandlas) för att gro.
kerstin z5-6
Fys gör inget för kallstratifiering av frö heller-de ska vara sådda i fuktig såjord för att kyla ska påverka.Då mellan +4 till -4 grader.
Torrt mörkt svalt är helt rätt.Kaffefilter är bra som förvaringspåse , ej plast
Christa
Jag har samlat frön från mina paprikor och chili och än så länge ligger de i olika skålar på bordet. Det innebär att de utsätts för ljus och att solen skinit på dom ibland. Kan dom ha försämrats av det redan eller är det mer långsiktigt som de far illa av ljus och värme?
batski
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-11-2010, 16:56) *
Fys gör inget för kallstratifiering av frö heller-de ska vara sådda i fuktig såjord för att kyla ska påverka.Då mellan +4 till -4 grader.
Torrt mörkt svalt är helt rätt.Kaffefilter är bra som förvaringspåse , ej plast

Varför ej plast?
kerstin z5-6
är fröet inte helt torra kan de mögla i plast, bra som tranport men ej för längre förvaring

Dagsljus ett tag gör inget , men nu bör de förvaras torrt o svalt till dess du ska så dem
batski
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2010, 20:04) *
är fröet inte helt torra kan de mögla i plast, bra som tranport men ej för längre förvaring

I see, tack! Hur länge klarar de sig i plast (i fall man skulle slarva lite)? Dagar? Veckor?
Bassam
Hej

Du kan lägga med dem sågspån för att de kan suga fukt i påse och undvika Svampsjuk och frö kan ha lång förvara.

H:Bassam
Jordgubben (°_°)
Om man nu förvarar sina frön i plastpåsar (som jag gör), är det smart att lägga en fuktpåse i?

Någon som vet något om min andra fråga?
kerstin z5-6
nej inte smart alls, de kan börja gro i påsen o mögla.Genrellt sett är torrt luftigt/dvs papper/som inte blir för tätt, samt svalt och mörker bäst för de flesta fröer.Det finns undantag -de sk färska fröerna som ej tål att torka ut-Dit hör helleborus julros,Podophyllum fotblad,samt några till.De kan fuktförpackas i vitmossa i plastpåse, men de tillhör undantagen.Bäst är att så de sk Färskt frö groende arterna direkt i stället.
Bassam
Hej

I (Norge): Elizabeth Rosenthal *
gör största förvara frö i världen , den behåller frö från nästan alla växter från hela världen , den grävde under frusen bergen .

Obs

Du kan flytta växter nu , du ska inte tänka på vattning efter flyttning för att du vet växter saknar många sug rötter under flyttning..

H:Bassam

Alexander-VG-zon3
CITAT (Jordgubben (°_°) @ 18-11-2010, 16:10) *
Och går det att flytta ett ginkgoträd nu på vintern?

jag hade inte gjort det under vintern, hade nog inte flyttat det alls faktiskt. men om man måste så tidig vår eller tidig höst.
kerstin z5-6
Vår inte nu för Ginko.. om du måste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon