Full version: gummiträd
Zappa
Hejsan allihopa!

Jag har ett gummiträd som har vuxit och frodats men så har jag flyttat och efter en vecka började det tappa blad så nu har jag långa grenar med tre till fyra blad kvar i toppen typ wacko.gif

Kan den ha stått för mörkt? Har inte haft detta problem tidigare....
eller tappar de blad en gång/år?

Många frågor på en och samma gång här....

/zappa
kryddan
Den blev inte kall i flytten då? Det var det öde som drabbade mina gummiträn när jag flyttade sad.gif
Nanna
Ursäkta att jag frågar - men vad är ett gummiträd?
MRLINDELL
Nanna! inte vad du tror ohmy.gif) fniss!

Man tappar träden ungefär på samma sätt som man tappar lönn på sav till sirap. Det som kommer ut kan reduceras till rågummi. Det handlar förstås om väldigt stora träd för att de skall bli något.
MRLINDELL
Zappa, har du planterat om den? En del växter blir knasiga om de inte får en tillräcklig trång kruka. Den skall planteras trångt ungefär som kokospalmen eller garderobsblomman.
Zappa
Hej...

Nej inte ett sånt gummiträd...rolleyes.gif

Den står i en lerkruka och har det nog ganska trångt.... och jag tror inte den fått kallt, fast vad vet jag.... den kanske tyckte det....*ler*

Måste väl bara vänta och se vad som händer.....kanske det tar sig?
Annars blir jag lite less, för den är mer som en buske än ett träd och den har varit så otroligt fin... synd att jag inte har någon bild på åbäket nu....
Lötchey
Mrlindell..
Skumt..Min kokospalm som e planterad i stor kruka trivs mkt bättre än den jag planterade i den lilla..
MRLINDELL
Kokospalmen var kanske inte ett lika bra exempel som garderobsblomman. Hur som helst är plantering i större kruka mindre bra för en del växter. Och givetvis tvärt om för andra växter etc etc.
Sulawesii
Hej!
Mitt gummiträd tappar rätt mycket blad varje vinter. Dom är rätt tåliga, så det är nog ingen fara.

Annika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon