Christa
Jag vet ju att vanliga glödlampor inte har dagsljusspektra men mina pelargonier och paprikor som står på nedre plan där jag ofta har ljuset tänt har inte alls så mycket gula blad som de som står uppe i sovrummet där det är släckt på dagtid.

Det är söderläge på båda ställena men där uppe är betydligt svalare. Nu har bladen börjat gulna precis som de brukar göra vid den här årstiden men det är väldigt mycket värre där uppe.

Har de lite nytta av ljuset från vanliga glödlampor trots allt?
kentbra
Även om det inte är rätt våglängd på glödlampor, så gäller:
ALLT extraljus är ett plus.
Bättre med en glödlampa än inget alls.
Sedan kan man diskutera hur kostnadseffektivt det är.

Själv använder jag fortfarande helst LYSRÖR.
Har provat massor av olika LED lampor och är klart besviken på dessa.
Enligt min mening är dessa bara bra att komplettera med.

Sedan vill man ju att blommorna ska vara trevliga att titta på, Så vitt ljus behövs för den skull.
Man odlar väl blommor för att de är vackra att titta på, ELLER?
Christa
CITAT (kentbra @ 19-11-2010, 16:06) *
Även om det inte är rätt våglängd på glödlampor, så gäller:
ALLT extraljus är ett plus.
Bättre med en glödlampa än inget alls.
Sedan kan man diskutera hur kostnadseffektivt det är.

Själv använder jag fortfarande helst LYSRÖR.
Har provat massor av olika LED lampor och är klart besviken på dessa.
Enligt min mening är dessa bara bra att komplettera med.

Sedan vill man ju att blommorna ska vara trevliga att titta på, Så vitt ljus behövs för den skull.
Man odlar väl blommor för att de är vackra att titta på, ELLER?

Tack så mycket för svar! Vi har rätt svalt inomhus och inga element på i köket för pelargoniernas skulle så vi har mer lampor tända än vi brukar istället. Om en del av värmen försvinner upp till andra våningen gör det inget för där är ännu kallare.
RitRat
Christa... Menar du att det är rummets vanliga lampor och belysning som ger lite extra ljus till pelargonerna, eller har du speciella lampor riktade mot växterna, riktigt nära som växtbelysning ska vara?

Jag tror inte att rummets vanliga belysning gör någon skillnad för växterna, de lampor är ju så långt ifrån. Om pelargonerna mår bättre, kan det ha att göra med klimatet i rummen, temperatur, fuktighet och kanske koldioxid från utandningen på folk. - Men jag är inte säker.

Glödlampor lämpar sig inte som växtbelysning på nära håll därför att de skapar värme. De flesta växter trivs bättre svalt.
Christa
CITAT (RitRat @ 19-11-2010, 20:09) *
Christa... Menar du att det är rummets vanliga lampor och belysning som ger lite extra ljus till pelargonerna, eller har du speciella lampor riktade mot växterna, riktigt nära som växtbelysning ska vara?

Jag tror inte att rummets vanliga belysning gör någon skillnad för växterna, de lampor är ju så långt ifrån. Om pelargonerna mår bättre, kan det ha att göra med klimatet i rummen, temperatur, fuktighet och kanske koldioxid från utandningen på folk. - Men jag är inte säker.

Glödlampor lämpar sig inte som växtbelysning på nära håll därför att de skapar värme. De flesta växter trivs bättre svalt.

Så länge det fanns tillräckligt med ljus utifrån så var det ingen skillnad i de olika fönstren. Nu börjar de däruppe se ut som de brukar göra när det är för lite ljus mitt i vintern.

Eftersom det är svalare däruppe så borde dom som står där klara sig bättre och inte tvärtom.

Det finns inget riktat ljus utan det bara takbelysningen ovanför köksbordet.
RitRat
En till spekulation från min sida:
De som står svalt har börjat vissna för att gå i vintervila som pelargoner ska göra den här årstiden. De som står i ett varmt rum fortsätter att frodas, de tror att det ff. är sommar. Det kanske är bara temperaturen som gör skilland.
Christa
CITAT (RitRat @ 20-11-2010, 11:26) *
En till spekulation från min sida:
De som står svalt har börjat vissna för att gå i vintervila som pelargoner ska göra den här årstiden. De som står i ett varmt rum fortsätter att frodas, de tror att det ff. är sommar. Det kanske är bara temperaturen som gör skilland.

Jag hade sommarstuga på 80-talet och då hade jag pelargoner stående där ända till de blev för kallt även inne och dom var jättefina trots att det var kallare i stugan än jag har här. Temometern i sovrummet visar 17 grader men i fönstret är det nog lite kallare.
Blomfrun
Lågenergilampor, inte LED, går bra att använda som riktad växtbelysning och går att använda på riktigt nära håll eftersom de inte alstrar så mycket värme. Använder detta till bl.a. mina frösådder på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon