Christa
Jag sådde chili i år för första gången. Blev ju lite besviken när de smakade som vanlig paprika. Nu är jag inte lika missnöjd längre eftersom de som mogna blev söta och goda men varför kallas de chili?

De har inte minsta uns av chilismak så vad avgör egentligen vad som skall kallas chili?
theseraphim
Vet egentligen inte vad som grunddefinitionen på chili egentligen är, om man nu skulle få fram en supermild chili som tillhör släktet och hela köret men är så svag att den smakar paprika så bör den ändå vara en chili om än väldigt mild:-) Samma sak om du skulle få fram en kryddig paprika, är den då en paprika eller chili?
kentbra
På engelska heter både Chili och Paprika " Pepper". De kommer från samma släkte.
Det enda som skiljer dem åt är hur starka de är.
Vanlig Paprika tillhör de sötaste sorterna medan Jalapeno och hHabanero är starkare.
Men som sagt alla är ju chili eller om man så vill paprika.
De är vi svenskar med vårat exklusiva LAGOM som vill dela upp dem i skilda grupper, på grund av smaken.

Kent
skogstroll
såg di ut som paprikor? smile.gif Finns ju milda chilisar
Christa
CITAT (skogstroll @ 19-11-2010, 16:13) *
såg di ut som paprikor? smile.gif Finns ju milda chilisar

Det är sweet orange baby som jag köpt genom odla och de är orange och avlånga. Som tjocka chili. De smakar exakt som paprika.
Christa
[attachment=56413:Sweet_orange_baby.jpg]

Så här ser som ut.
Iren
Kan bara hålla med. Satte chili "meek and mild, poblana" och paprika Sweet Ingrid och dom såg ganska lika ut och smakade ungefär likadant. Men å andra sidan så är det ju lättare att använda dom då dom inte är så starka.... Vi grillade dom bl a och det var jättegott rolleyes.gif
Peztis
Får jag stjäla tråden lite....?

Äh, jag gör det i alla fall! ninja.gif

När ni odlar paprikor och chilisar och allt vad det nu är eller samma sak.... biggrin.gif Blir de då lite tunnare i köttet eller blir de lika "tjocka" som dem man köper i affären?
Tycker alltid att mina blir så tunna, mest skal. OK, kan inte påstå att jag sköter dem som bebisar, direkt men i alla fall.
Och om det nu är (miss)skötseln som är orsken till mina tunnköttade paprikor och chili, hur ska de skötas för att bli "köttigare"? Hur gott är det med skal, liksom? Vackra är de ju men så där riktigt mumsiga..? Njaäää...
Christa
CITAT (Peztis @ 19-11-2010, 17:37) *
Får jag stjäla tråden lite....?

Äh, jag gör det i alla fall! ninja.gif

När ni odlar paprikor och chilisar och allt vad det nu är eller samma sak.... biggrin.gif Blir de då lite tunnare i köttet eller blir de lika "tjocka" som dem man köper i affären?
Tycker alltid att mina blir så tunna, mest skal. OK, kan inte påstå att jag sköter dem som bebisar, direkt men i alla fall.
Och om det nu är (miss)skötseln som är orsken till mina tunnköttade paprikor och chili, hur ska de skötas för att bli "köttigare"? Hur gott är det med skal, liksom? Vackra är de ju men så där riktigt mumsiga..? Njaäää...

Det beror på sorten. De tunnväggiga har nog snabbare utveckingstid tror jag och är därför lämpliga att odla utomhus. Har du växthus kan du välja en tjockväggig sort.
Peztis
Vill passa på och tipsa om något som är såååååå gott till framförallt kyckling och fläskkött!

Dela paprikorna i halvor, tredje- eller fjärdedelar, renska bort kärnor och det vita. Grilla paprikorna på väldigt hög värme med skalet åt värmekällan (uppåt i ugnen, nedåt på vanliga grillen) så att de blir alldeles svartbrända. Lägg dem då i en plastpåse, knyt ihop och låt svalna. Sedan är det bara att dra bort skalet.
Lägg paprikaslamsorna (de bli slamsiga!) i en skål, slå över olivolja, vinäger, salt och hela, skalade vitlöksklyftor. Låt helst stå någon dag. Vid servering blandas det i persilja också.
Detta klarar sig länge i kylskåpet. tag bort vitlöksklyftorna om uppnådd vitlökssmak har nåtts.

Så himla gott!!!

CITAT (Christa @ 19-11-2010, 17:42) *
Det beror på sorten. De tunnväggiga har nog snabbare utveckingstid tror jag och är därför lämpliga att odla utomhus. Har du växthus kan du välja en tjockväggig sort.

Så det beror på sorten? Inte trädgårdsmästaren? smile.gif
Med ett stort frågetecken efter mästaren, kanske jag ska tillägga... biggrin.gif
Taraxacum
Peztis: Din beskrivning av hur du rostar paprika och marinerar dem, är så lik det muntliga recept jag fick för ca 14 år sedan, av en kollega som lärt sig detta i Marocko. Ordet "slamsor" har jag bara hört av henne och nu här. Kul!
blomkronan
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 15:07) *
Jag sådde chili i år för första gången. Blev ju lite besviken när de smakade som vanlig paprika. Nu är jag inte lika missnöjd längre eftersom de som mogna blev söta och goda men varför kallas de chili?

De har inte minsta uns av chilismak så vad avgör egentligen vad som skall kallas chili?

Vad hette den? Jag letar efter milda sorter som smakar paprika smile.gif jag gillar inte den starka eftersmaken chilin ger i munnen sad.gif

Det jag har hört är att odla chili är lättare än paprika??? (vad dom nu har fått det ifrån dunno.gif ) MEN jag tycker nog att mina chilin blev kraftigare och bar mera frukt än paprikorna. Paprikorna växer en och en... i en förgrening, medans chilin får frukt lite varstans på plantan. Kan det vara skillnaden?
Christa
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 17:16) *
Det är sweet orange baby som jag köpt genom odla och de är orange och avlånga. Som tjocka chili. De smakar exakt som paprika.

Bild finns under detta inlägg.
blomkronan
blush.gif såg inte att du skrivit vad den hette... wacko.gif
Mentha-Arvensis
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 17:16) *

Sweet orange baby är en paprika.

Det är en miniatyr/baby
bell paprika.

Ungefär som en california wonder,
fast mindre.
Christa
CITAT (Mentha-Arvensis @ 21-11-2010, 08:44) *
Sweet orange baby är en paprika.

Det är en miniatyr/baby
bell paprika.

Ungefär som en california wonder,
fast mindre.

Skumt... har bestämt för mig att det stod chili i beskrivningen när jag köpte den på odla. Sedan står det ju pepper på påsen men det gör det visst på paprika också eller hur var det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon