Full version: Vintervilan
nilla
Har haft mina pelargoner och fuchsior i den mörklagda kolonistugan över vintern. Ytterst lite vatten och ca 10 grader. Var där för att titta till idag när jag upptäckte att flera har satt fart och börjat växa! Långa blekvita maskar som spretar åt alla håll.
Det här är ju på tok för tidigt, väl? Finns det nåt sätt jag kan bromsa dom på - hade inte planerat att ta bort luckor och väcka upp dom förrän om några veckor. Eller ska jag klippa ner dom och plantera om nu när dom själva har valt att vakna?

Fann min Agapanthus så gott som helvissen också, fast det var ju väntat i mörkret sad.gif

Gunilla
Helen i Piteå Zon 5
jag har börjat ta fram mina från vintervilan. /Helen
lolo
Jag också. Har t o m planterat om dem, men väntar med att vattna en vecka så de inte får en chock och har inte ställt dem i för hög rumstemperatur (15 grader). Då blir det en försiktigare vattning.
/Ann-Louise
nilla
Okej, skönt att höra - då åker luckorna av och uppväckning påbörjas!

I dag har det varit rena vårvädret i Stockholm - fortsätter det så här kan man väl snart ställa ut dom också!

Gunilla
Nanna
Tror mina vintervila växter har dött totalt... Hur ska de se ut efter en vintervila? Mina ser bara ut som torra stumpar som sticker upp ur jorden. Ser inte ut att leva alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa växter ser totaldöda ut under vilan, skrapa lite på en pinne så ser du om det finns liv (det finns en grön hinna under).

Själv har jag lyckats vattna ihjäl en Fuchsia minimiflora som tur är har jag en till (förra året dog en fuchsia av för lite vatten) men med tanke på att jag har ganska många fuchsior så har de en ganska bra överlevnad i mörkret och kylan iförrådet.
MRLINDELL
Vintervilan kan vara hemsk och oviss, men ibland kan man även ha tur.
Min stora fina blåa Hortensia Blue Lace (Blue Sky .. många namn) råkade hamna ute i vinter, eller snarare glömdes ta in i tid.
Det var bara ihopskrynklade mörkgröna/bruna blad och den såg helrutten ut.
Jag fick klippa ned den totalt tills det bara stod 4-5 1 dm gröna pinnar kvar. Det kändes lite vemodigt ett tag. Man kan köpa en ny, den kostar en slant typ minst 200 sek. Inte lika kul att inte kunna bevara sina växter.

Men en dag kom nästan alla knoppar på en gång, små gröna skott. En vecka senare små blad och nu 3 veckor senare B L A D !!! Den lever!! Det är en av de vackraste hortensior jag sett. Många blåa sammetsblommor.

Så här skall den se ut (bild knyckt på nätet)

Så här ser den ut (i kväll).

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=mrlindell

Som vanligt får ni kika i albumet.
Almdalen
Jag brukar klara dem över vintern men sedan blir uppvaknandet lite ojämt. Ibland är det sorgmyggorna som äter upp rötterna men ibland bara ger de upp.
Just nu har jag väckt dem alla, de som tagit fart och börjat växa ordentligt tar jag skott av och planterar. Det är alltid några som klarar sig. Alla får de stå under extra ljus 18 tim per dag.
/Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon