Har haft problem med skrynkliga blad på min novemberkaktus ända sen jag köpte den.
Någon som haft samma problem eller vet orsaken till detta?
CITAT (Sofiaf @ 20-11-2010, 10:42)

Har haft problem med skrynkliga blad på min novemberkaktus ända sen jag köpte den.
Någon som haft samma problem eller vet orsaken till detta?
Jag skulle gissa på köldskada (på vägen hem från affären?) eller för mycket vatten. Hur ofta vattnar du den? Står den ljust eller skuggigt? Varmt eller kyligt?
Jag har blomaffären runt hörnet så på den korta tid det tog att gå från affären till hemmet borde den inte hunnit få köldskada, om det inte skett redan i butiken.
Vattnade den rätt mycket ett tag, då jag trodde det berodde på för lite vatten. Sen fick den torka ut när inget hände och fick knappt något vatten alls under sommaren, men bladen fortsatte att vara skrynkliga.
Vattnade den mer när den fick knoppar och slutade vattna när den fällt alla blommor. Just nu vattnar jag den en gång i månaden.
Den har förut stått i mitt söderfönster med solskydd för, men flyttade den till ett nordöst fönster i hopp om att bladen skulle piggna till, men inget har hänt. Jag har element under, men det är hyfsat kallt/ljummet.
Hmm, svårt att säga

De skadas iaf lättare av för mycket vatten än för lite. Hoppas du får svar från nån som har större erfarenhet av novemberkaktusar än jag!
Fjortispower
20-11-2010, 16:14
Ja, nyköpta novemberkaktusar blir mer eller mindre skrynkliga av en anledning, i a f för mig. De brukar bli bättre till våren.
Alexander-VG-zon3
20-11-2010, 17:14
om den inte ruttnat (eller har dött i rötterna nedtill) så är det för lite vatten.
har den ruttnat och rötterna är dåliga så är det för mycket vatten, då torkar bladen nu när den vill ha vatten men då den ruttnat nedtill kommer inget vatten.
har den ruttnat får du ta sticklingar och börja om med. har den inte fått vatten så vattna upp den under en tid (får den mycket vatten på samma gång gan den ockås ruttna). men när du vattnat upp den så kommer den återgå till att få tjocka blad.
Växten har flera "stjälkar" ner till jorden (vet inte riktigt vad ja ska kalla dem), den i mitten är fin med tjocka blad, medan de två andra på varsin sida har skrynkliga blad. Det kan hända att dem har dåliga rötter och att den i mitten har bra.
Är novemberkaktus känslig för att få vatten på bladen? tänkte om man borde vattna den nerifrån. Instämmer att man får ge lite vatten i taget.
Hej
Jag med förslag att det betyder att de fick lite vatten och det är bättre att vattna underifrån på morgonen.
Obs
också det händer om växter förlorar några rötter blir några delar av växter dåliga, jag märkta den när jag beskärde rötter på växten.
H:Bassam
Trots att novemberkaktusar är just kaktusar så är det allt ena törstiga kaktusar! Jag vattnar mina i stort sett som mina vanliga krukväxter och det verkar fungera helt ok.
Jag tycker det ser ut som för lite vatten. Men Flaxss kommentarer är bra så kanske du borde ta och skaka bort jorden och se hur det ser ut under?
Och tänk på att en blomma förfryser fort! Det räcker med bara någon minut i hård köld så ser man att bladen börjar bli fläckiga där cellerna gått sönder av kylan.
Ja, man kanske borde undersöka rötterna, fast det inte är bästa tiden att göra det (tänker att växter är i vila nu under vintern).
Vad ska man titta efter om de ruttnat? syns det tydligt?
Om din blomma mår dåligt så skulle jag definitivt kolla rötterna nu. Om du väntar till våren så kan det ju vara för sent. Och jag har för mig du skrev att den inte blommar just nu, då ska det nog gå alldeles utmärkt. För det är under blomning man definitivt inte bör plantera om dem.
Och jag planterar om mina krukväxter när det passar mig, inte för att det börjar bli vår.

Friska sugrötter är vita. Om jag minns rätt så tror jag inte att kaktusarna har så där jättestort rotsystem.
Ruttna rötter förmultnar ju till slut eller så hänger de där som trista bruna trådar bara.
Om jorden är torr så är det bra om du tar hela jordklumpen och ställer i vatten ett tag först och sedan skakar av jorden. På så sätt så skadar du inte rötterna genom att rycka och dra jorden.
Plantera sedan om i vanlig blomjord som ska vara väldränerande och lucker, alltså gärna med små lecakulor i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.