batski
Nu har jag skapat ett fotoalbum där jag ska lägga upp bilder på mina växter. Just nu är det bara 7 bilder, men jag kommer att fylla på med fler i takt med att jag har tagit dem.

Mina växter

Funderar på att även skapa lite fler album, fast det får vänta till en annan dag smile.gif
Eva Hedström
Vad fina de ser ut, härliga Peperomia. Jag lyckas inte med mina, de tappar bladen, antingen det är för torrt eller för blött.Tyvärr har de väl fått torka ut och sen fått för mycket vatten. Har en nu som bara har pyttesmå blad på gång. Är rätt fuktig... Skötselråd från dig Batski?
batski
Tack! smile.gif

Ja pepisar är fina tycker jag tongue.gif Jag är fortfarande en newbie på peperomior dock. Det jag redan har förstått är att skötselkraven varierar beroende på art, både vad det gäller ljus och vatten. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta bra artspecifika skötselråd. På olika ställen kan det tom stå saker om samma art som är rena motsatser. Jag t ex läst om Peperomia prostrata både att man ska hålla jorden jämt fuktig och på ett annat ställe att den tål torka väl. Jag tror faktiskt att det är det sistnämnda som stämmer. Vad gäller peperomior skulle jag generellt sätt gå efter principen hellre för lite än för mycket vatten. Men det kanske inte stämmer för alla peperomior, det återstår att se.

Vad gäller ljus så behöver vissa pepisar lite mer än andra men alla borde funka bra om de står lätt skuggigt (inte i ett soligt söderfönster). De arterna med färgade blad behöver generellt sett lite mer ljus än de med helgröna blad. Av dem jag har är det nog P. prostrata som ska stå ljusast och P. rotundifolia som tål skugga bäst. Den har dock tappat lite blad på de långa rankorna. Jag gissar att det beror på lite för tät bevattning, fast den inte står så ljust. Ibland blir det fel när man följer skötselråden alltför nitiskt tongue.gif Min P. maculosa tycker jag är lättast. Brukar vattna den när bladen precis börjat hänga lite. Vet inte om det är det bästa för den, men det är mitt sätt att undvika övervattning. Den verkar lättskött och tålig.

En del peperomior växer epifytiskt på förmultnande ved och sånt, så det är bra om man planterar dem i porös jord. Jag brukar blanda små leca-kulor i jorden.

Jag letar efter minst 3 arter till (P. metallica var. columbiana, P. fraseri och P. argyreia) men det blir antagligen fler än så tongue.gif Det finns även några suckulenta arter som är fina.
Alexander-VG-zon3
tack för titten, äntligen får man se dina växter. vackra och välmående är dom bravo.gif
batski
CITAT (flaxss @ 21-11-2010, 22:39) *
tack för titten, äntligen får man se dina växter. vackra och välmående är dom bravo.gif

Tack så mycket! biggrin.gif De är inte så många, delvis pga begränsat utrymme, men även för att det är några arter som jag inte lyckats hitta än (undra hur jag ska få plats med dem tongue.gif). Sen finns det inte bilder på alla än. Det måste jag se till att fixa.
batski
Så nu jag jag lagt upp ytterligare 4 bilder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon