Tack!

Ja pepisar är fina tycker jag

Jag är fortfarande en newbie på peperomior dock. Det jag redan har förstått är att skötselkraven varierar beroende på art, både vad det gäller ljus och vatten. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta bra artspecifika skötselråd. På olika ställen kan det tom stå saker om samma art som är rena motsatser. Jag t ex läst om Peperomia prostrata både att man ska hålla jorden jämt fuktig och på ett annat ställe att den tål torka väl. Jag tror faktiskt att det är det sistnämnda som stämmer. Vad gäller peperomior skulle jag generellt sätt gå efter principen hellre för lite än för mycket vatten. Men det kanske inte stämmer för alla peperomior, det återstår att se.
Vad gäller ljus så behöver vissa pepisar lite mer än andra men alla borde funka bra om de står lätt skuggigt (inte i ett soligt söderfönster). De arterna med färgade blad behöver generellt sett lite mer ljus än de med helgröna blad. Av dem jag har är det nog P. prostrata som ska stå ljusast och P. rotundifolia som tål skugga bäst. Den har dock tappat lite blad på de långa rankorna. Jag gissar att det beror på lite för tät bevattning, fast den inte står så ljust. Ibland blir det fel när man följer skötselråden alltför nitiskt

Min P. maculosa tycker jag är lättast. Brukar vattna den när bladen precis börjat hänga lite. Vet inte om det är det bästa för den, men det är mitt sätt att undvika övervattning. Den verkar lättskött och tålig.
En del peperomior växer epifytiskt på förmultnande ved och sånt, så det är bra om man planterar dem i porös jord. Jag brukar blanda små leca-kulor i jorden.
Jag letar efter minst 3 arter till (P. metallica var. columbiana, P. fraseri och P. argyreia) men det blir antagligen fler än så

Det finns även några suckulenta arter som är fina.