|
malcolm
21-11-2010, 11:42
Hur hittade du/ni till Odla, själv googlade jag på en nyponros som växer vid min brors sommartorp i Österbotten.
Aqvakul
21-11-2010, 11:55
Jag tror också att jag det via Google. Jag ville ha tips om rosa rugosor och det fick jag också... I början var det bara trädgårdstrådarna som gällde, men efter någon månad hittade jag småprat...
Eva i Skåne
21-11-2010, 12:17
Jag blev tipsad av en kompis som kunde såå mycket mer om trädgård än jag. Jag tror dock inte att hon menade forumet utan artiklar, länkar och frågor direkt till "topparna". Jag vet inte ens om den senaste möjligheten finns kvar, men då fanns en frågespalt där man fick svar från Göran, Ingemar eller en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på. Det var efter en fråga där som dom nämnde att det gick fortare att få svar via forumet där det finns så mycket kunskap. Sen blev jag fast där, även om det varit lite från och till med min närvaro på forumet.
Kvinnan borde väl varit Sylvia? Har inget minne av hur jag hittade hit men vet nog varför jag blev kvar.
Anki på Öland
21-11-2010, 12:23
Blev också tipsad av en kompis som börjat odla i pallkragar och det tyckte jag såg smart ut - blev då tipsad att kolla pallkragetråden här på Odla. Passade ju förståss på att kolla annat också....
Jag googlade, efter info om en blomma jag inte visste vad det var. Men sen blev jag fast i småprat. Är sällan på trädgårdsavdelningarna, men när jag behöver hjälp där är jag utan internet. Jag lever såpass i nuet att sitta och planera över vintern i trädgården inte är riktigt min grej har jag upptäckt. Och sällan minns jag vad jag skulle behöva fråga om när jag väl har internet under säsong. Det var annorlunda då vi bodde i hus.  Förlåt mig för mina synder, att jag hänger på småprat utan att delta i trädgårdstrådar.
Eva i Skåne
21-11-2010, 12:25
CITAT (Berith @ 21-11-2010, 12:22)  Kvinnan borde väl varit Sylvia? Har inget minne av hur jag hittade hit men vet nog varför jag blev kvar.  Tack Berith. Visst var det Sylvia!
Christa
21-11-2010, 12:33
Det är så länge sedan så det minns jag inte.
Själv ville jag veta hur man skulle få mindre skorv på sin potatis, googlade och hamnade på odlas potatistråd. Jag var då eg. ganska ovan vid internet och hade framför allt ingen som helst erfarenhet av forum-formen. Jag blev uppiggat rätt chockad över hur gräl kunde utbryta mellan människor som inte visste vilka de eg. var, hur sårade människor kunde bli av ett uttalande i skrift från en okänd - ja, hela forumvärldens sätt att glida mellan verklighet och fiktion var på ngt sätt revolutionerande för min tankevärld. Jag förändrades av det, eller min syn på text förändrades lite av det. Spännande.
Men jag är mest impad av all växtlig kunskap och erfarenhet i detta forum, och tycker verkligen om den "folkbildningsrörelse" det är att utan ledare dela med sig av sina kunskaper till andra. I början frågade jag bara, nu känner jag ett starkt behov av att få "ge tillbaka" och svara om jag kan.
Det är väl det där att man undrar över en sak och upp dyker ett svar från Odla. Man undrar över något annat och upp dyker ett svar från Odla....
men jag undrar om det inte var så att jag på något sätt fick erbjudande om att köpa fröer från Odla, beställde och fick fin respons. Köpte några perenner och fick fin respons. Därefter upptäckte jag forumet!
aanderss
21-11-2010, 13:05
Jag tror att jag gogglade på forum
Jag blev tipsad om Odla.nu på Trädgård i Fokus om jag inte minns fel.
Köpte perenner tror jag, och sen var jag runt och kollade ett bra tag innan jag blev medlem.
Eva-Helene
21-11-2010, 13:08
En god vän / granne visade mig. När jag någon månad senare fick internet var Odla.nu den första sidan jag kollade - det tog heeeela dagen!  (och nästa dag...och nästa dag...och nästa...)
hattstugan
21-11-2010, 13:09
Blev tipsad av en vän! Handlade en hel del lökar innan jag blev medlem! Och medlem blev jag för jag blev störd över AoT - forumet! Här är en gemytligare stämning trots allt!
Jag minns att jag först kom i kontakt med Odlas hemsida, frågor och svar och alla artiklarna. Forumet kom jag i kontakt med ett par år senare ungefär, och det tog två år tills jag registreradee mig... Så man kan säga att jag har känt till Odla.nu från 2002, och då var jag nästan en bebis.
Hur? Minns inte!
Är nästan säker på att jag använt ordet odla i googles sökmotor och på det viset kommit hit. Fast Odla dyker ju upp ofta när man söker något som har med trädgården att göra, så helt 100 är jag inte.
Huggorm
21-11-2010, 14:06
Googlade fram forumet när min syster ville ha någonstans att diskutera sitt trädgårdsintresse. Ett par år senare hade min passion för träd växt, och så insåg jag att det det fanns en avdelning för sådant här, och så reggade jag mig också
Genom en vän...sen upptäckte jag hur mycket kunskap det finns samlat här
titti49zon6
21-11-2010, 14:44
Var först på AoT forum men blev tipsad om Odla, det var innan det nya forumet blev till. Då var jag mest i odlingstrådarna. Sen blev det odlatrådarna och chatten för hela slanten.Nu är det mest i småprat eftersom jag inte kan hålla på med odling som jag gjorde förr. Har fått så många vänner här på forumet och en del har jag ju även träffat IRL
sommarhumla
21-11-2010, 15:50
Hittade hit tack vare Gröna Rum som gick på SVT. De pratade om Katsura, ett träd...eller är det en buske..nåja, underverket skulle iallafall dofta pepparkakor! Så jag googlade Katsura och såg då något om Odla och forum. Klickade mig vidare in hit och kollade runt lite hur forumet funkade. Såg att det inte fanns någon tidigare fråga om katsura så då slängde jag iväg en fråga under tråden träd och buskar. Min allra första kontakt med er andra i forumet. Sen dess är jag kvar. Har ställt några frågor i trädgårdsdelen, mest gällande kryddor och någon chilifråga. Hänger mest här i småpratsdelen men ibland gör jag en avstickare ner bland trädgårdstrådarna för att det kan finnas intressanta ämnen där.
Ja många gånger då man letat info om något inom växt/trädgårdsfrågor på Google så har man fått upp länkar hit. Gick ju väldigt snabbt att få en växt identifierad via forumet, men då fick man ju bli medlem förståss... Kul forum även för andra frågor  har jag märkt!
Meriona
21-11-2010, 16:36
Det var Wilmer som lurade hit mig.
Åsa, mälardalen zon 2
21-11-2010, 16:49
Det var nog via sökningar på Google och Eniro jag hamnade här och sedan halkade jag in på GAMLA forumet har ju häckat här sedan 1999.
Överbölingen
21-11-2010, 17:23
Förmodligen via Googles. Jag/vi var trädgårdsdesperata i början. Sökte, läste, jagade all kunskap vi kunde få. Vad jag vet finns fyra sverigeorienterade forum på nätet. Alla har sina specialkategorier. Trädgårdskategorien på odla är lite smal. Framför allt den här årstiden. För övrigt är det ett trevligt småtjabbel lite här och var. Någon är överstöddig och någon blir sur. Men det händer ju dagligen överallt så det är bara att negligera. Odla är trevligt och det finns en del verkliga kunskapsbanker här. Småprat om trädgård, Recept, Resor och evenemang är oftast lugnaste trådarna. synd bara att inte fler vågar visa sig på trädgårdsmässans odlamiddag. Det är skitkul. vi har varit med i tre år nu. IRL är trots allt bättre än sybersignatur.
sommarhumla
21-11-2010, 17:31
CITAT (Överbölingen @ 21-11-2010, 17:23)  Förmodligen via Googles. Jag/vi var trädgårdsdesperata i början. Sökte, läste, jagade all kunskap vi kunde få. Vad jag vet finns fyra sverigeorienterade forum på nätet. Alla har sina specialkategorier. Trädgårdskategorien på odla är lite smal. Framför allt den här årstiden. För övrigt är det ett trevligt småtjabbel lite här och var. Någon är överstöddig och någon blir sur. Men det händer ju dagligen överallt så det är bara att negligera. Odla är trevligt och det finns en del verkliga kunskapsbanker här. Småprat om trädgård, Recept, Resor och evenemang är oftast lugnaste trådarna. synd bara att inte fler vågar visa sig på trädgårdsmässans odlamiddag. Det är skitkul. vi har varit med i tre år nu. IRL är trots allt bättre än sybersignatur. Trädgårdsmässans odlamiddag??? Har jag aldrig hört talas om. Det låter trevligt!!
Överbölingen
21-11-2010, 17:34
Sommarhumla! Kolla lite på resor och evenemang fram i februari. Då brukar mässmiddagen dyka upp.
sommarhumla
21-11-2010, 17:41
Aha!! Tack, Överbölingen, det ska jag kolla på. Kul att kanske få träffa några av er IRL någon gång.
En arbetskamrat mailade mig en länk och jag smög runt och läste i några år innan jag blev medlem. Mvh Fenja
Jag köpte plantor från Odla och hittade på så sätt Forumet. Kollade först bara in själva Trädgårdstrådarna, men sen hittade jag Småprat. Smög lite i början (som Fenja), några månader eller så, men eftersom jag inte kunde "se" många av bilderna som kommenterades (speciellt husdjur- och natur-sidorna) UTAN att vara medlem, så blev jag det. Medlem alltså. Har ingen erfarenhet sen tidigare av forum-sidor, så i början, blev jag helt förbluffad (och besviken, på nåt sätt) av gnäll, bråk och påhopp, men antingen har jag lärt mig ignorera eller så har det blivit MKT bättre på sistone (tror faktiskt på det sistnämnda ?). Tycker faktiskt att det är ett ganska trevligt sätt att "mötas". Vi bor överallt i Sverige och snackar nästan som om vi vore grannar. Trots allt, har vi väl alla trädgård-, djur- och natur-intresset (OCH träd, Huggorm  ) som gemensam nämnare ?
Jag hittade också hit eftersom jag hade en fråga det var om klätterhortensia,eller nu kanske jag minns fel det var nog AoT Hit hittade jag nog när jag ville disskutera kirskål! Känner mej iallafall ganska hemma här är nog mest på småprat men även natur husdjur och en del växt o trädgård
fuchsian
24-11-2010, 19:19
Jag sökte och hade provat 2 olika växtleverantörer innan jag kom till Odlas sidor och sen "fastnade" jag här. Fina plantor som överlevde och mycket info, men det tog ett tag innan jag vågade mig på forumet, men jag är glad att hittat hit, trots allt negativt jag mött, så överväger det positiva från medlemmarna som har gett mig så detaljerade berättelser om hur de har lyckats med olika växter. Jag känner mig trygg när det gäller Odla och all hjälp som man får och här kommer jag att stanna som kund.... Att jag inte klarade av ett aktivt forumsliv, så det är en minus, men vad kan man begära när man inte hade varit med i nån forum innan och att man mötte obehag och konstiga spelregler vilka ändrades beroende vem det gällde, så det ger jag katten i och behöver inte vara där, men det är lärorikt att läsa i de olika växtgrupperna och härifrån hittade jag äntligen den vita, finska rosen och allt annat vackert.....  .. Fuchsian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|