Ulla-Kajsa
21-11-2010, 11:56
Nu har vi bestämt oss: vi ska ha rosenhäck vid tomtgränsen!
Har ni tips på sorter?
Önskemål är att den är en högväxande ros som inte behöver bindas upp. att den doftar och att den blommar hela sommaren. Finns den någon sådan?
Min ringa roskunskap tänker: vresros, men när jag söker på olika ställen på nätet hittar jag inte den som någon sort.
OCH var kan vi köpa plantor till hyfsat pris? Har inte stegat tomten men det är ca 75 m häck det handlar om.
octachoron
21-11-2010, 12:04
Vresrosor är fina, härdiga och doftar oftast:
'Hansa' (lilafärgad), 'Hansaland' (röd, ej doft), 'Blanc Double de Coubert' (vit), 'Wild Edric', 'Louis Bugnet' osv.
Finsn en lista på
Trädgår'n i Söderfors hemsida:
http://www.tradgarn.com/sidor/sortiment/va...krosor_vres.htm
kerstin z5-6
21-11-2010, 14:42
Och vill du söka fler så sök på RUGOSA .Rosa rugosa är"förnamnet" och stommen" i tex de som nämnts.
Dessa blommar ju ofta mkt länge.
Ulla-Kajsa
21-11-2010, 23:20
tack - nu vet jag var jag kan börja titta och fundera.
stanwell
21-11-2010, 23:44
Hej! Det är jätteläckert med rosor som häck!
Louise Bugnet, Therese Bugnet, Souvenir du Philemon Cochet, Hansa, Mojje Hammarberg, Rose de Rescht - det finns många som passar fint som häck.
Du kan även söka på
Flora Linneas hemsida. Sökord kan vara häck, rugosa, pimpinell t ex. Där finns även prisuppgifter för större antal plantor.
Jag vet att deras och Cedergrens rosor är svenskodlade och har god kvalitet.
malcolm
22-11-2010, 11:23
Jag slår ett slag för Finlands vita ros, vet dock inte vad de kostar.
[attachment=56468:rivasros.JPG]
Titta i mina album/ Kanadarosor
och album/Rugosa rosor
Orkidétjuven
09-01-2011, 12:32
Vresrosen rosa rugosa är en invasiv art i Sverige och bör inte odlas enligt naturvårdsverket!
kerstin z5-6
09-01-2011, 16:03
Knappast i västerbottens län,inte heller lär den vara så invasiv söderut heller. Vill man att de inte ska utvidga sig för mkt kan man välja ympade.
Dessutom rör detta inte ursprunget utan förädlade arter-
Min Hansa häck skjuter rotskott, men trots noll gallring är den samma längd som för 15 år sedan.
Ja här menar man vildrosen Rosa rugosa, den sprider sig på stränder längs kusterna från Bohuslän och neråt och kan bli ett ogräs. Många av alla andra sorter man köper av Rugosa gruppen är den ena föräldern vresrosen och den andra föräldern rosor från många andra grupper och blir då inte lika aggresiv.
Har en massa Rugosa rosor i min trädgård och ingen sprider sig hej vilt, dom är friska och tuffa, klarar stränga vintrar. Att välja någon ros från gruppen Rugosa rosor till en häck är det bästa tänkbara, det finns så många bra att välja på !
Rosa rugosa er arten, og så har vi flere hundre rugosahybrider som er helt ufarlige.
Disse må vi for all del ikke sammenligne med arten. Rugosaer eller rugosahybridene
er blant de mest herdige og friske rosene vi har, så i stedet for for å bli redd dem, så bør
vi trykke dem til vårt bryst og heller inspirere til dyrking av dem. Jeg har selv 30-40
sorter i min hage, og bare et par av dem setter noen sideskudd, men bare inntil en
halvmeter fra stammen.
Min favoritt er Louise Bugnet som du vil finne på mine hjemmesider: www.daglyngar.no
Jeg har snakket med mange rosevenner rundt i landet, og ingen kan forstå at Rosa rugosa
skal utryddes. Her i landet utgjør den ingen fare, heller ikke ut ved kysten. Kanskje har Norge
Sverige bestemt seg for å samarbeide? Ikke vet jeg.
Dag
Jag håller också på Rugosa rosor,de är härdigt och anspräklös,men så vacker.Häcken ska planteras i trädgården,där är den inget hot mot naturen,man kan håller efter den.Jag hoppas verkligen inte att vresrosen ska utrotas i vårt land.
Orkidétjuven
12-01-2011, 22:17
Nej, se bara till att den inte rymmer så kan man tycka det är ok. Men tänk då på att många som tror att de är säkra i trädgården har fel. Fåglar kan sprida bär och frukter tex. eller det räcker med att några frön hamnar på avvägar utanför tomtgränsen. Nu pratar jag generellt bara.
Nu bor jag för tillfället inte i Sverige utan jobbar med bla invasiva arter på Nya Zeeland. Här är 75 % av allt ogräs arter som har rymt ifrån trädgårdar. 8 arter av prydnadsträdgårdsväxter etablerar sig varje år i det vilda och blir ett ogräs. Det kan bli mycket väl liknande i Sverige framöver. Först långt senare inser man de negativa konsekvenserna.
och risken finns att det kan bli fler sådana arter i Sverige med.
Jag vet inte hur läget ser ut i Norge, men jag tror inte det är ngn skillnad.
Resultaten blir en mycket artfattig miljö där all andra växter och även djur som är beroende av inhemska växter lokalt dör ut."
tex att den tex är ett hot mot strandmurarbiet för att den tränger undan de växter som biet lever av.
Kryddan03
12-01-2011, 22:48
Är det möjligen havsmurarbi du menar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.