|
Christa
21-11-2010, 13:10
Jag har tagit vara på frön från paprikan Red Skin. Jag hade flera plantor och frukterna såg olika ut på olika plantor och det fanns ibland också variation på själva plantan.
Jag har sparat fröna för sig. T ex: Frön från stor avlång, frön från stor och knubbig, frön från knöcklig, frön från liten.
Är det någon vits med att göra så? Har frön från en stor paprika större chans att ge upphov till nya plantor med stora paprikor än frön från en liten paprika från samma sort?
Piccante
21-11-2010, 13:44
CITAT (Christa @ 21-11-2010, 13:10)  Jag har tagit vara på frön från paprikan Red Skin. Jag hade flera plantor och frukterna såg olika ut på olika plantor och det fanns ibland också variation på själva plantan.
Jag har sparat fröna för sig. T ex: Frön från stor avlång, frön från stor och knubbig, frön från knöcklig, frön från liten.
Är det någon vits med att göra så? Har frön från en stor paprika större chans att ge upphov till nya plantor med stora paprikor än frön från en liten paprika från samma sort? Har plantorna pollinerat sig själva eller har du haft dom ute så de har fått hjälp av insekter? Eller handpollinerar du för att öka skörden? Om vi utgår från att de har pollinerat sig själva så är iaf chansen större att några kan ärva de nya egenskaperna. Har de korstas så blir de förmodligen mer lika i formen.
Christa
21-11-2010, 16:56
CITAT (Markus_H @ 21-11-2010, 13:44)  Har plantorna pollinerat sig själva eller har du haft dom ute så de har fått hjälp av insekter? Eller handpollinerar du för att öka skörden? Om vi utgår från att de har pollinerat sig själva så är iaf chansen större att några kan ärva de nya egenskaperna. Har de korstas så blir de förmodligen mer lika i formen. Dom stod ute men jag såg aldrig en enda insekt i blommorna. Alla blommor blev frukter så de är nog självfertila. Jag läste de olika meningarna du skrev men förstår inte riktigt. De betyder väl samma sak? Kan du ha glömt ett o? Jag tolkar i alla fall ditt svar som att de kan ärva formen från frukten jag tog fröna av. Sedan vet jag ju inte om alla variationer är genetiska eller om variationen också kan bero på gödsel, värme eller torka. De har ju behandlats ganska lika men jag funderar på om de som blivit väldgit knöckliga kan ha blivit det på grund av att de fick för lite vatten just den dagen den aktuella frukten började växa.
Anja Danmark
22-11-2010, 07:28
Hej Christa -
Redskin er en F1-sort, hvilket betyder, at den ikke er velegnet til at tage egne frø af, for man kan ikke vide, hvad der kommer ud af det.
Der kan selvfølgelig komme enkelte gode planter - men så skal man have mange at eksperimentere med, og så er det måske bedre bare at købe nye frø?
Der findes mange paprika- og chilisorter, der ikke er F1, som man sagtens kan tage frø af, og det vil fremgå af frøposen, hvis de er F1.
Mvh Anja
Christa
22-11-2010, 12:03
CITAT (Anja Danmark @ 22-11-2010, 07:28)  Hej Christa -
Redskin er en F1-sort, hvilket betyder, at den ikke er velegnet til at tage egne frø af, for man kan ikke vide, hvad der kommer ud af det.
Der kan selvfølgelig komme enkelte gode planter - men så skal man have mange at eksperimentere med, og så er det måske bedre bare at købe nye frø?
Der findes mange paprika- og chilisorter, der ikke er F1, som man sagtens kan tage frø af, og det vil fremgå af frøposen, hvis de er F1.
Mvh Anja Varför funkar det inte att ta frö från F1 hybrider? Kan man råka få en helt annan sort om man sår en F1 hybrid? Kan du svaren på mina frågor om det skulle gälla en sort som inte är F1?
Piccante
22-11-2010, 12:20
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 12:03)  Varför funkar det inte att ta frö från F1 hybrider?
Kan man råka få en helt annan sort om man sår en F1 hybrid?
Kan du svaren på mina frågor om det skulle gälla en sort som inte är F1? En F1-hybrid är en korsning och då har F1 (generation 1) hälften av sina anlag från "moderplantan" och andra hälften från "fadern". När de självpollinerar så kommer det bli en viss del återkorsning där några avkommor kommer få de ursprungliga sorternas egenskaper och några kommer behålla den nya sortens egenskaper.
Christa
22-11-2010, 20:57
CITAT (Markus_H @ 22-11-2010, 12:20)  En F1-hybrid är en korsning och då har F1 (generation 1) hälften av sina anlag från "moderplantan" och andra hälften från "fadern". När de självpollinerar så kommer det bli en viss del återkorsning där några avkommor kommer få de ursprungliga sorternas egenskaper och några kommer behålla den nya sortens egenskaper. Blir då avkomman inte självfertil?
Piccante
22-11-2010, 22:29
Det kan den bli.
Anja Danmark
23-11-2010, 06:17
Paprika- og chilisorter, der ikke er F1, kan man tage frø af og få samme sort ud af det. Men hvis de har stået sammen med andre sorter, kan de finde på at krydsbestøve/korspollinera, og så kan man få en helt ny sort ud af det....
Der er mange meninger om, hvor stort problemet er - jeg har ikke oplevet det endnu, selv om jeg dyrker mange sorter på en gang, men det skal da nok ske på et tidspunkt!
Så hvis man vil være helt sikker på at få den sort, man forventer, er det bedst at købe frø - eller at sørge for, at ens ikke-F1 sorter ikke kan krydsbestøve. Det kan gøres ret let ved at binde et stykker fiberdug eller lignende rundt om grenen med blomsterne, før de springer ud. Når frugterne først er dannet, tages dugen af, og så kan man tage frø derfra og få den rigtige sort ud af det.
Christa
27-11-2010, 16:53
Är Sweet orange baby en F1?
Anja Danmark
27-11-2010, 21:57
Det ved jeg ikke - men prøv at google den...
Christa
28-11-2010, 08:45
Det står inget om det på påsen. Det borde det väl göra om det är en F1?
Anja Danmark
28-11-2010, 09:15
Det bør stå der - men jeg ved ikke, om det altid gør det...
Men det er da sandsynligt, at det ikke er en F1, og det er jo kun godt! Du kan evt. også prøve at skrive til frøfirmaet, hvis du gerne vil være sikker.
Christa
28-11-2010, 21:36
CITAT (Anja Danmark @ 28-11-2010, 09:15)  Det bør stå der - men jeg ved ikke, om det altid gør det...
Men det er da sandsynligt, at det ikke er en F1, og det er jo kun godt! Du kan evt. også prøve at skrive til frøfirmaet, hvis du gerne vil være sikker. När det gäller sorter som inte är F1 är det då större chans till stora frukter om man tar frön från stora frukter?
Anja Danmark
28-11-2010, 21:47
Jeg er ikke sikker - men tager altid selv frø af de pæneste frugter...
blomkronan
13-12-2010, 08:18
jag googla lite... och hitta en bok om frö-odling.Det är många sidor, men bläddra ner det finns en rubrik om chili och paprika, det jag tyckte var intressant var att paprika och chili sällan blir korsade med varandra  eller rättare sagt det är lätt att pollinera för dom är självferila. Det förklaras om F1 och F2 oxå...
Hej
plantor som kommer från självfertila växter ska bli samma mammor på grund att de ska ha samma sina mammor Gener.
H:Bassam
Tummelisa
19-12-2010, 20:27
svar ja. det är smart att spara frön med de kvaliteer man tycker om, och märka upp dom.
generellt säger man ju att har både modern å fadern en egenskap så går den vidare till nästa generation. själv sparar jag frön från de plantor som har ngt jag tycker om och skriver upp vad på påsen med fröna från den plantan. resten av fröna hamnar i omarkerad påse för nästa års odling.
när jag sår de utvalda fröerna fortätter jag välja ut de snabbaste starkaste plantorna med just de egenskaper jag vill ha. dessa korsar jag igen och så fortsätter det ofta odlar jag flera olika linjer av egenskaper inom samma planta, samtidigt. en kan vara färgen på blomman, en annan storlek, form...
NiklasTyreso
03-01-2011, 16:12
CITAT (Tummelisa @ 19-12-2010, 20:27)  svar ja. det är smart att spara frön med de kvaliteer man tycker om, och märka upp dom.
generellt säger man ju att har både modern å fadern en egenskap så går den vidare till nästa generation. själv sparar jag frön från de plantor som har ngt jag tycker om och skriver upp vad på påsen med fröna från den plantan. resten av fröna hamnar i omarkerad påse för nästa års odling.
när jag sår de utvalda fröerna fortätter jag välja ut de snabbaste starkaste plantorna med just de egenskaper jag vill ha. dessa korsar jag igen och så fortsätter det ofta odlar jag flera olika linjer av egenskaper inom samma planta, samtidigt. en kan vara färgen på blomman, en annan storlek, form... Selektion! Du skapar din egen linje med de egenskaper du önskar. Fler borde våga skapa och odla sina egna varianter. Det är kul! /Niklas
NiklasTyreso
03-01-2011, 16:39
CITAT (Christa @ 21-11-2010, 13:10)  Jag har tagit vara på frön från paprikan Red Skin. Jag hade flera plantor och frukterna såg olika ut på olika plantor och det fanns ibland också variation på själva plantan.
Är det någon vits med att göra så? Har frön från en stor paprika större chans att ge upphov till nya plantor med stora paprikor än frön från en liten paprika från samma sort? Jag får inte klart för mig hur du menar. Har du variation på en och samma planta kan du förvänta dig att få variation av alla frön från den plantan. Kommer en lång smal frukt och en rund frukt från samma planta har de samma genetiska variation. Ingen ide att sortera frön efter fruktens form i så fall. Har du variation mellan olika plantor och du föredrar en viss plantas frukt, då ökar chansen att få liknande plantor om du sparar frö från den bästa plantan. Alltså, långsmal frukt och rund frukt kommer från olika plantor. Spara frö från den planta du föredrar (men har de stått nära varandra kan de korsat sig). Det finns en genetisk variation i frön (precis som hos barn) så att inga nysådda plantor från ditt frö blir exakt lika. Variationen mellan de olika frön/nya plantorna är låg i sortäkta frön från plantor som inte har haft möjlighet att korsa sig. Variationen mellan olika frön/ dina nya plantor är hög i hybridfrö (ex F2 frö taget från F1 plantor). Variationen mellan olika frö/dina nya plantor är hög i plantor som har haft möjlighet att korsa sig. Recessiva gener: Beror den egenskap du önskar på en recessiv gen kommer alla dina dina korsningsplantor bli anlagsbärare i enkel uppsättning i genparet, men inga av dem kommer uppvisa egenskapen (om denna egenska inte nedärvts från båda föräldraplantorna). Det låter som du har hög variation bland dina paprikor. Var jag dig skulle jag plantera frö från de två bästa plantorna. Driva upp 5-10 plantor från vardera moderplanta och sålla hårt bort de plantor som växer dåligt, blir rangliga eller ger en frukt du inte vill ha. Troligen kommer du tycka att minst hälften av plantorna i nästa generation ger ganska bra frukt, som du önskar. Niklas
Tummelisa
03-01-2011, 19:31
CITAT (NiklasTyreso @ 03-01-2011, 16:12)  Selektion! Du skapar din egen linje med de egenskaper du önskar. Fler borde våga skapa och odla sina egna varianter. Det är kul! en liten varning det är Väldigt kul och därmed starkt beroendeframkallande. så var beredd både med tid å plats om ni funderar på att ge er in i träsket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|