Full version: Terasser i slänt?
FiaLisa
Som nybliven trädgårdsägare och ny på forumet har jag letat efter idéer om nedanstående, men har inte hittat något.

Jag har en slänt på tomten. Den är ca 15 meter lång och tre meter hög med kraftig lutning , gissningsvis 40 grader. Jag skulle vilja anlägga terasser på slänten för att kunna hålla kvar jorden och utnyttja den för rabattodling. Vad ska jag använda för att bygga terasserna, alltså vad ska hålla kvar jorden? "Stödet" eller vad man ska kalla det måste nog vara 40 cm högt för att terassen ska bli någorlunda bred.

Det behöver inte bli tre stycken 15 meter långa terasser. Jag kan tänka mig kortare terasser, kanske en eller två meter, men i så fall flera.

Jag är tacksam för all hjälp.
Ingrid på Västkusten
Det finns mkt - sten eller betong? Hur dyrt får det vara?
Med betongsten a la Stackstone kostar det ca 800-1000 kr per kvm, att anlägga murar är dyrt.
L-stöd finns det någe som heter men snyggheten säger jag inge om.

Å lutande tomt har jag med - nog som Du. Hela min trädgård är anlagd med terasser och slingrande gångar. Jag har inte en utan flera trädgårdar :-) kan man säga.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al....php?userid=130

Hälsar Ingrid
FiaLisa
Tack för svar!

Jag är inte jätteintresserad av att spendera en förmögenhet på slänten. Anledningen är att hela slänten faktiskt inte ligger på min tomt. Delar av den är kommunmark, men jag tänkte lägga beslag på den så att den ser välvårdad och fin ut.

Var hittar man L-stöd? Jag antar att de är fula, men det skulle kanske ändå kunna vara ett alternativ.
Ingrid på Västkusten
L-stöd hittar man i typ byggmarknader - om Du har ett lokalt betonggjuteri kan man emellanåt köpa lite billigare etc.
Slipers kan i så fall va ett alternativ - även om de inte håller så bra ( de moderna) men de är itne billiga heller.

Hälsar Ingrid
Micke
Om det finns något stenbrott i din trakt kan du säkert köpa sten därifrån, stenen brukar inte kosta särskilt mycket - däremot transporten. Men har man en släpkärra till bilen blir det billigare (om inte stenbrottet ligger för långt bort, då kanske det ändå lönar sig att beställa en lastbil). Man brukar kunna få komma in och plocka lämpliga stenar själv (åtminstone får man göra det vid ett par stenbrott här i min närhet) och då betalar man bara för själva stenen som alltså oftast är jättebillig.

Sedan är det bara att börja kallmura, d.v.s. stapla sten till en mur (ungefär som en stengärdesgård) som får vara ganska bred för att bättre kunna stå emot jordtrycket. Glöm inte att lägga en grund av grovt grus för dränering och bättre stabilitet. Vill man ytterligare förbättra stabiliteten kan man lägga betong under det första lagret sten.

Nackdelen är att det tar lång tid, fördelen är att det oftast blir vackrare (även med sprängsten) än betong. Och så finns det ju en del tjusiga växter som gärna växer i springorna i en stenmur. Och med tanke på de mängder sten du tycks behöva kan detta vara ett attraktivt alternativ.

Micke
Susanne i Linköping
Tänk bara på att inte överlasta bilen, det kan bli dyrt!!! ohmy.gif Och då menar jag inte böter utan reparationer.
ingridandersson
Jag förstår ditt problem. Jag har också en ny slänt sedan två år då vi byggde nytt hus. Vi har byggt en mur ca 80 hög av Keystone. Dyrt men snyggt.
Rullat ur koksfibernät i det brantaste partiet för att hålla jorden kvar. I det har vi planterat bla Klätterhortensia, Jasmine, Budleija, Funkia och mängder med olika perenner och ettåringar.
Nu hoppas vi att jorden ska vara kvar.
Förra våren hade vi stora problem med lera som rann ur slänten när frosten gick utr marken.

Lycka till!
Ingrid på Ekerö
Ingrid på Västkusten
Hej Ingrid,

Ni lade ingen markväv innanför stenen?

Ja, man måste vara noggrann även om man har budget för att göra om ett sådant jätteprojekt är inge kul alls.

Jag grävde om en rabatt häromåret intill en av mina kallmurar och det var ett JÄTTEHÅL precis under - där jorden spolats bort. Förföreegående ägare som tillverkat murarna hade haft jord hela vägen fram till kallmuren utan att göra som man skall d v s ha ett grus/dräneringslager innanför åtminstone. Om int eså åtminstone geotextil.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon