Full version: Älskade peperomior
batski
För några månader sen upptäckte jag peperomia-släktet och blev lite "kär". Kolla här vilka fina och söta pepis-arter som finns:

Peperomia prostrata

Peperomia tristachya

Peperomia fraseri

Peperomia maculosa

Peperomia miqueliana

Peperomia metallica var. columbiana

Peperomia dahlstedtii

Peperomia rupiseda

Peperomia paradoxa

Peperomia polzii

Peperomia tenuimarginata

Peperomia trifolia

Peperomia graveolens

Peperomia argyreia

Peperomia albovittata

Peperomia dolabella

Peperomia moralesii

Många av dessa arter har jag aldrig sett i handeln. Kan hända att en del är svåra. Om någon har eller haft haft någon/några av dessa arter får ni gärna dela med er av era erfarenheter tongue.gif Själv har jag än så länge bara P. prostrata, P. maculosa och P. rotundifolia (som jag tycker ser ut som P. trifolia på bilden), men det kommer säkert att bli fler biggrin.gif
teo
Jag har lyckats ta död på ett par olika Peperomia, en pereskifolia tappade blad efter blad och när sista bladet föll gav jag upp den. Jag har dock en P. obtusifolia variegata (den allra vanligaste i handlen tror jag) och den har inga problem att klara sig (bladen har med tiden blivit helt gröna - borde nog få mera sol kanske).
batski
Alla pepisar är nog inte lika lätta. Det borde finnas mer information om de olika arterna. P. maculosa tycker jag är lätt och det ska även P. argyreia vara, men den har jag än så länge ingen egen erfarenhet om.
batski
Hittade en site där nån säljer sticklingar från lite olika peperomia-arter, så jag har mailat och sagt att jag är intresserad av följande arter: P. fraseri, P. dahlstedtii och P. meridana. Personen i fråga hade även P. metallica var. columbiana och P. graveolens som jag gärna vill ha, men inga sticklingar till salu från dessa två.

Grejen är att personen inte bor i Sverige (bor i ett engelskspråkigt land) så jag vet inte hur h*n ställer sig till att skicka sticklingarna till Sverige, plus att h*n måste vänta till våren pga vintertemperaturerna här. Dessutom håller h*n på och säljer av sin växtsamling. Så vi får se hur det blir med köpet. Har inte fått svar än.
Fny
Jag har aldrig hört talas om peperomior, men de är ju jättesöta!
batski
Ja visst är de det yes.gif Och en del är också lättskötta smile.gif
fuchsian
Jag älskar dom ..... wub.gif Har bytt ut en del andra vanliga inneväxter till peperonior. Köpte hos en "knalle" 5 st och har bytt dem till större krukor.
Ska kolla på din lista vad mina heter, men dessa har anpassat sig bra och frodas. Kommer att skaffa fler av dom och de kommer jag att plantera i självbefattnande krukor pga att vi reser rätt mycket under vintrarna.

Hade några länge sedan, men dom fixade jag inte då.
Det verkar som att de tål en hel del när de väl har tagit sin plats. Glömmer att vattna, men de fixar lite torka emellanåt.
De är vackra växter, om man gillar dom och de trivs hos en, så då är det lyckad köp. Man får pröva sig fram var och en, men hos mig trivs de och är omtyckta pga att det inte blir så mycket skräp efter dom.
en pepperoni-älskande Fuchsian..... tummenupp.gif
batski
Vad roligt att höra fuchsian 000.gif Det finns massor av olika peperomia-arter. Här är en site om peperomior.
batski
Har precis fått bekräftat av en mycket peperomia-kunnig människa att mina misstankar stämde. Den växten som felaktigt säljs som Peperomia rotundifolia heter egentligen P. trifolia, så nu har en av mina växter bytt namn tongue.gif

Men jag tycker faktiskt det är dåligt att seriösa plantskolor säljer växter under fel namn thumbdown.gif
fuchsian
CITAT (batski @ 22-11-2010, 15:03) *
Vad roligt att höra fuchsian 000.gif Det finns massor av olika peperomia-arter. Här är en site om peperomior.

Tackar för tipset. Det fanns en hel del att läsa om dom.
Det brukar ju komma böcker om olika växtsorter, så jag väntar på en bok om peperomior, om jag nu inte ha missat det. Ska kolla i biblan först innan jag söker på nätet. Köper mina växtböcker från en växtbokklubb, ofta om en specifik växt, samt större växtlexikon. De är rätt prisvärda och bra böcker.
Blomsterlandets häfte om peperomior är ju rätt bra i börja med.
Jag är exra wub.gif på dom med röda blad, samt de småbladiga som hänger ner. Har endast en röd än så länge.
Ska nog kolla hos marknadsknallarna om de har fler sådana, de brukar komma i våran by ca. 2 ggr i månaden, beroende på vädret. Sist hade de flera sorter än de 5 st jag köpte för en hundring, men skulle fått ihop lika mycket till om inte maken hade fått ögorna på mig. Verkligen många sorter och billigt och plantorna var fina. Fler tillfällen kommer ..... Fuchsian..... tummenupp.gif
batski
CITAT (fuchsian @ 23-11-2010, 03:44) *
Tackar för tipset. Det fanns en hel del att läsa om dom.
Det brukar ju komma böcker om olika växtsorter, så jag väntar på en bok om peperomior, om jag nu inte ha missat det. Ska kolla i biblan först innan jag söker på nätet. Köper mina växtböcker från en växtbokklubb, ofta om en specifik växt, samt större växtlexikon. De är rätt prisvärda och bra böcker.
Blomsterlandets häfte om peperomior är ju rätt bra i börja med.
Jag är exra wub.gif på dom med röda blad, samt de småbladiga som hänger ner. Har endast en röd än så länge.
Ska nog kolla hos marknadsknallarna om de har fler sådana, de brukar komma i våran by ca. 2 ggr i månaden, beroende på vädret. Sist hade de flera sorter än de 5 st jag köpte för en hundring, men skulle fått ihop lika mycket till om inte maken hade fått ögorna på mig. Verkligen många sorter och billigt och plantorna var fina. Fler tillfällen kommer ..... Fuchsian..... tummenupp.gif

Så lite så smile.gif Åh får man veta vad det är för växtbokklubb? Låter intressant! Blomsterlandets häfte är fin och inspirerande. Men jag måste varna för att även där står P. trifolia felaktigt nämnt som P. rotundifolia. Det är en förväxling som har blivit vanlig, så istället för att rätta till det verkar man inom branschen bara ha accepterat det. Tråkigt tycker jag.

Fem pepisar för en hundring var inte dåligt alls tummenupp.gif Om du gillar de småbladiga som hänger ner kan jag rekommendera P. prostrata. Den har riktigt söta blad. Jag är glad att jag efter en del letande till slut råkade hitta den på ett ställe där jag inte hade letat tongue.gif
fuchsian
Ja, de små är söta och det var i den högen som jag rotade och letade när maken tyckte att nog med buskar, inget illa ment, men sedan när han sett dom växa här hemma så ska vi hålla ögonen på blomknallen, brukar vara här en och annan tors. så det är enkelt att spåra honom.
Han sa att han åker runt åt någon odlare med olika rumsväxter och det varierar vad som finns i lager och mitt i vintern kommer han nån enstaka gång beroende väder. Det var verkligen billigt för så fina och inte alltför små plantor, därför fick jag beslutsångest mitt i alltihop.

Där jag beställer trädgårdsböcker är; Hem & Trädgård, Bokklubben för dig och din trädgård.

webbadress; www.hemochtradgard.se tel. 08-4413410

Det finns också pysselböcker och lite matböcker utöver trädgårdsböcker. Jag får periodens bokerbjudande i ett häfte i brevlådan, men de skickar även ett nyhetsbrev till mailadressen om man vill. Kolla du på deras hemsida och sen gör du som du vill. Böckerna har hårda ytterblad och bra kvalite, varar längre än bocket.

Jag fick syn på detta som ett erbjudande när jag beställde tidskriften Allt om Trädgård som jag prenumerar, men maken läser den innan jag hinner ...... -cry-.gif Så kan det bli .... Fuchsian....
batski
CITAT (fuchsian @ 23-11-2010, 13:20) *
Ja, de små är söta och det var i den högen som jag rotade och letade när maken tyckte att nog med buskar, inget illa ment, men sedan när han sett dom växa här hemma så ska vi hålla ögonen på blomknallen, brukar vara här en och annan tors. så det är enkelt att spåra honom.

Hehe, kul att maken har insett sitt misstag tongue.gif

Han sa att han åker runt åt någon odlare med olika rumsväxter och det varierar vad som finns i lager och mitt i vintern kommer han nån enstaka gång beroende väder. Det var verkligen billigt för så fina och inte alltför små plantor, därför fick jag beslutsångest mitt i alltihop.

Ja det kan jag verkligen förstå. Det finns ju så många fina pepisar. Jag vill också ha en blomknalle som kommer till området ibland och säljer billiga pepisar tongue.gif Har insett att de flesta peperomia-arter verkar vara rätt svåra att få tag på, så jag antar att det blir ett och annat köp av sticklingar/blad via nätet som gäller. Kan inte våren komma snart så jag kan börja leta? tongue.gif När du sa att du gillar såna med röda blad kom jag att tänka på denna som jag tycker är skitsnygg, men jag misstänker att den kan vara lite svår att hitta.

Där jag beställer trädgårdsböcker är; Hem & Trädgård, Bokklubben för dig och din trädgård.

webbadress; www.hemochtradgard.se tel. 08-4413410

Det finns också pysselböcker och lite matböcker utöver trädgårdsböcker. Jag får periodens bokerbjudande i ett häfte i brevlådan, men de skickar även ett nyhetsbrev till mailadressen om man vill. Kolla du på deras hemsida och sen gör du som du vill. Böckerna har hårda ytterblad och bra kvalite, varar längre än bocket.

Tack så mycket!

Jag fick syn på detta som ett erbjudande när jag beställde tidskriften Allt om Trädgård som jag prenumerar, men maken läser den innan jag hinner ...... -cry-.gif Så kan det bli .... Fuchsian....

Haha, fast om både bokstäverna och bilderna finns kvar när han har läst klart så kan du ändå få lika stor glädje som han tongue.gif
fuchsian
Ja, just den röda hade han och en som var änny rödare i bladen. Jag är 90% säker på den pepperomian, för den var ju så vacker!!!! bravo.gif Ja, jag får min tid med trädgårdstidningen också, efteråt, först när han knyckt min dator/kamera - tidning efter "blomsterprakten."
Nästa gång kommer han inte undan, "trädgårdskillen", då ska jag handla!!!!Ska kolla om det går att beställa genom honom till gången därpå han kommer, det vore bra. Ska skriva det rätta namnet du gett till mitt blad fr. Blomsterlandet.

Dom som finns i Blomsterlandets blad är bara hälften av det sortiment som killen hade med sig. Maken har alltid varit ointresserad av växter, men nu när vi byggt om trädgården och skaffat växthuset så nu har hans intresse verkligen vaknat till livs, men han låter mig skaffa växterna och sedan står han för jord och krukor.

Jag hittade honom stående bara i kalsingarna vid min röda amaryllis och undersöka blomknopparna i morsse.
--- Naturens under, sa han. ... giggle.gif .. Fuchsian...
batski
CITAT (fuchsian @ 23-11-2010, 14:41) *
Ja, just den röda hade han och en som var änny rödare i bladen. Jag är 90% säker på den pepperomian, för den var ju så vacker!!!! bravo.gif

Vänta nu, menar du att han hade med sig P. graveolens??!? Wow!

Ja, jag får min tid med trädgårdstidningen också, efteråt, först när han knyckt min dator/kamera - tidning efter "blomsterprakten."

Hehe tongue.gif

Nästa gång kommer han inte undan, "trädgårdskillen", då ska jag handla!!!!Ska kolla om det går att beställa genom honom till gången därpå han kommer, det vore bra. Ska skriva det rätta namnet du gett till mitt blad fr. Blomsterlandet.

Med de priserna skulle jag också handla loss biggrin.gif Det var på Peperomia.net som jag upptäckte felmärkningen. Den riktiga P. rotundifolia ser inte alls ut som P. trifolia som den vanligtvis förväxlas med i handeln.

Dom som finns i Blomsterlandets blad är bara hälften av det sortiment som killen hade med sig.

Du får gärna hojta i fall han skulle ha med sig någon av dessa:

P. metallica

P. graveolens

P. fraseri

P. dahlstedtii

P. tristachya

P. rupiseda

P. resediflora

P. peciniifolia

Maken har alltid varit ointresserad av växter, men nu när vi byggt om trädgården och skaffat växthuset så nu har hans intresse verkligen vaknat till livs, men han låter mig skaffa växterna och sedan står han för jord och krukor.

Nice! tummenupp.gif

Jag hittade honom stående bara i kalsingarna vid min röda amaryllis och undersöka blomknopparna i morsse.
--- Naturens under, sa han. ... giggle.gif .. Fuchsian...

Haha, underbart! bravo.gif
fuchsian
Jag lägger de som du skrev på sparad och när han dyker upp och finns det sådana röda wub.gif och det du skrev så snackar jag med killen för att få mer info var han har sina blomrundor och sen om det finns så det löser man då på något vis.
Jag delar gärna av mej, så det fixar sig.
Nu blir det att åka till "lilla torget" i byn varje tors. Det finns en annan knalle där som sälger kläder och brukar stanna och snacka med honom, så jag tror att det vore en idee att fråga honom, även han med kläder är på olika ställen under veckorna.

Japp, bara stormen skulle ge med sig. Det vräker ner snö, massvis och folk uppmanas att stanna hemma, men det slutar väl ....... Fuchsian.... tummenupp.gif
batski
Åh tack! tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

Det har varit lite snöstorm här med. Inte så stora flingor med väldigt blåsigt. Ja jag hoppas verkligen det slutar blåsa nån gång. Me don't like sleep.gif

CITAT (fuchsian @ 23-11-2010, 18:23) *
Jag lägger de som du skrev på sparad och när han dyker upp och finns det sådana röda wub.gif och det du skrev så snackar jag med killen för att få mer info var han har sina blomrundor och sen om det finns så det löser man då på något vis.
Jag delar gärna av mej, så det fixar sig.
Nu blir det att åka till "lilla torget" i byn varje tors. Det finns en annan knalle där som sälger kläder och brukar stanna och snacka med honom, så jag tror att det vore en idee att fråga honom, även han med kläder är på olika ställen under veckorna.

Japp, bara stormen skulle ge med sig. Det vräker ner snö, massvis och folk uppmanas att stanna hemma, men det slutar väl ....... Fuchsian.... tummenupp.gif

Bassam
Hej

Det är bra att man satsa på grön Peperomia Annars behöver man extra belysning om de som har andra färger ska de byter färger till grön och ser dåliga eller de ska dö.

Obs

Gröna färger behöver lite ljus för att de kan samla mycket ljus.

röda och gula behöver extra ljus special i Sverige så de är fina men jag tycker inte satsa på dem..

H:Bassam

batski
CITAT (Bassam @ 23-11-2010, 19:12) *
Hej

Det är bra att man satsa på grön Peperomia Annars behöver man extra belysning om de som har andra färger ska de byter färger till grön och ser dåliga eller de ska dö.

Obs

Gröna färger behöver lite ljus för att de kan samla mycket ljus.

röda och gula behöver extra ljus special i Sverige så de är fina men jag tycker inte satsa på dem..

Tack så mycket för informationen! Ja jag inser att de med färgade blad behöver mer ljus och det ska man givetvis ta hänsyn till, men jag tror det skulle funka i ett ljust västerfönster, eller har jag fel?
batski
Hmm, du kan stryka P. fraseri från min lista. Plantan på bilden är inget annat än en P. resediflora, så det är resediflora som gäller, fast den fanns ju "också" med på min lista tongue.gif

Suck! Alla dessa felmärkningar thumbdown.gif
fuchsian
Det var ju detta jag märkte att de mörkbladiga kan stå lite vardans och trivas och nöjas med mindre ljus än de som är melerade mot ljust och den som är mest ljust i vilka jag har på fönsterbrädan.
Hade svårt att hitta krukväxter som skulle trivas på de mörkare ställen, men nu har jag inte det problemet och det brukar vara ljuset tänt där också, Jag hoppas verkligen att dessa 3 olika gröna trivs nu hela vintern där jag behöver en växt.

Jag har märkt att den mest gröna har blivit mer intensivt mörkgröna i färgen, men verkar trivas trots med dåligt av ljus. har inte gett gödsel än till dom, köpte dom i början av sept.
Jag är på allerten att skaffa flera ---- jagar den röda och de småblommiga .... har en utbyggnad i vardagsrumsfönster med en ensam karm i mitten ---- där brukar jag ha hängande växter i olika nivå och håll så blir det inte så trist. Det finns 2 större bordslampor där som tänds automatiskt och förlänger ljuset på vintern.
Har en orckidee samling på ett The-bord (engelsk stil som andra möblerna). Dom har fått en liten innomhusfontän för fukten och en lampa över som jag har tänd hela dagen. Först nu har jag skapat en miljö för orkideer där de trivs.
Den nyaste fick jag 2 v sedan som gåva med 3 stängslar mörkröda blommor av en klient som tack.
Dom äldsta är nu 4 år och jag har bebissar på gång, vilka jag tar hand om efter jul. (det är den vanliga brudorkideen) som jag har misslyckats innan detta flera gånger, så detta gläder mig ... tummenupp.gif .Fuchsian.....(gör en namnändring i anteckningarna)
batski
Trevligt att det finns växter som kan trivas där det är lite mörkare faktiskt. En del pepisar verkar kunna det. Men även bergspalm, zamioculas och silverkalla funkar bra där det inte är så ljust. Det finns säkert fler men dessa vet jag iaf.

Låter fint med vardagsrumsfönstret smile.gif Är det sen du har skaffat fontänen som dina phalisar har börjat trivas?

Tack för namnändringen tummenupp.gif
fuchsian
Jag har provat andra växter till skugga, men det har inte gått eller de skräpar för mycket. Även silverkallan blev "ledsen", så den åkte till en ljusare ställe.
Det var nog både fontänen och placeringen av dem som blev lyckad. Visserligen är det ljusare vid den breda fönsterutbygnaden, men nej, inte ens med fontän ville de trivas.
Jag grunnade på det hela och var utan orckireer, men sedan fick jag 3 st en och samma gång, som jag tänkte på den platsen där de är nu.

Jag hade min förra fågelns bur på den the-vagnen, men när " lill-gojan" kom i vårt liv, så behövde vi en större bur och på så sätt blev det en plats ledig.

Jag tror nämligen att mina tidigare ocrkides inte klarade av att jag vädrade vid sidofönstren och att solen på våren steker ganska så bra in om man glömt vicka på persienner. Fönstret är mot öst, till morgonsolen.
Jag tror helt enkelt att de klarade inte dessa omväxlingar så bra. Där de är nu, finns ju inte nån oro för dem, men jag tror också att trots med lite knappt med ljus på vintertid, trivs de med fontänen och snart är det dags att skaffa en ny fontän, den håller på att ge med sig och vi lämnar den inte på när vi lämnar huset, endast lampan. De har även klarat längre perioder med vanl. vattenkannor utan att torka ut för mycket när vi varit bortresta. ..... Fuchsian .... bravo.gif
batski
Vad roligt att det funkar bra med orkidéerna! smile.gif

Jag har en phal-hybrid i ett österfösnter som har blommat oavbrutet i flera månader. Till våren har jag tänkt att jag ska skaffa en P. equestris rosea och hänga upp den i en ampel, eller på väggen om jag har hunnit flytta till en ljusare bostad.

Oj så pepisarna klarar sig med mindre ljus än silverkallan? Det var inte illa!
fuchsian
CITAT (batski @ 24-11-2010, 19:44) *
Vad roligt att det funkar bra med orkidéerna! smile.gif

Jag har en phal-hybrid i ett österfösnter som har blommat oavbrutet i flera månader. Till våren har jag tänkt att jag ska skaffa en P. equestris rosea och hänga upp den i en ampel, eller på väggen om jag har hunnit flytta till en ljusare bostad.

Oj så pepisarna klarar sig med mindre ljus än silverkallan? Det var inte illa!

Så var det hos mig och jag hade köpt en ny silverkalla när den andre dog, men sen denna också dog, har jag haft endast en prydnad där.
Denna pepisen har tagit sig och det kommer nya blad till och med.
Jag såg idag att en av mina pepissar i mörkare ställen har fått röda, vackra kanter. En överraskning var det, även att den inte är helt grön utan har ljust mot kanten och nu har färgen blivit röd. En smal kant i varje blad av det röda. Denna får mer ljus än den mörkaste jag har. Plantan mår fint. ...Fuchsian....
Alexander-VG-zon3
hos mig har det varit tvärtom, att silverkallan har trivs(klarat sig) där det varit skuggigt medan peperomia blivit vackrare i lite mer ljus, även de gröna sorterna har blivit finare i ljus.

jag har haft silverkalla som har växt fint ca 2,5m ifrån nordöst fönster. medan peperomia blev vackrast när den flyttade närmre fönstret (blev kompaktare och finare). bland annat Peperomia rotundifolia slutade tappa blad och fick kortare avstånd mellan noderna och även Peperomia tetragona fick kortare avstånd och började blomma.
batski
CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 12:53) *
Så var det hos mig och jag hade köpt en ny silverkalla när den andre dog, men sen denna också dog, har jag haft endast en prydnad där.
Denna pepisen har tagit sig och det kommer nya blad till och med.
Jag såg idag att en av mina pepissar i mörkare ställen har fått röda, vackra kanter. En överraskning var det, även att den inte är helt grön utan har ljust mot kanten och nu har färgen blivit röd. En smal kant i varje blad av det röda. Denna får mer ljus än den mörkaste jag har. Plantan mår fint. ...Fuchsian....

Vad roligt! smile.gif Vad är det för arter/sorter du har? *nyfiken* rolleyes.gif
batski
CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 13:42) *
bland annat Peperomia rotundifolia slutade tappa blad och fick kortare avstånd mellan noderna och även Peperomia tetragona fick kortare avstånd och började blomma.

Hmm kan det vara därför som min P. trifolia har börjat tappa blad? unsure.gif Det har blivit större avstånd mellan noderna också. Den står iofs i ett (tyvärr något mörkt) österfönster, men har har läst att den klarar sig bra i skuggiga lägen...

PS. Har du nån bild på din rotundifolia? Jag har nyligen blivit informerad av en peperomia-expert om att den växten som brukar säljas under namnet P. rotundifolia egentligen är P. trifolia.

P. trifolia

P. rotundifolia
Alexander-VG-zon3
CITAT (batski @ 25-11-2010, 13:57) *
Hmm kan det vara därför som min P. trifolia har börjat tappa blad? unsure.gif Det har blivit större avstånd mellan noderna också. Den står iofs i ett (tyvärr något mörkt) österfönster, men har har läst att den klarar sig bra i skuggiga lägen...

PS. Har du nån bild på din rotundifolia? Jag har nyligen blivit informerad av en peperomia-expert om att den växten som brukar säljas under namnet P. rotundifolia egentligen är P. trifolia.

P. trifolia

P. rotundifolia

det är nog en trifolia jag haft om jag jämför bilderna, tror jag kommer inte exakt ihåg hur den såg ut, men den hade små blad. jag har alltid tyckt denna varit kenpig, den fäller blad både av torka och för mycket vatten. men det jag vet att när jag flyttade den nämre fönstret mådde den bättre. har också haft en sådan här småbladig i ett paludarium vilket den trivdes bra med.

jag har ingen bild på någon av dom, det var när jag bodde hemma som jag hade dessa.
fuchsian
CITAT (batski @ 25-11-2010, 13:47) *
Vad roligt! smile.gif Vad är det för arter/sorter du har? *nyfiken* rolleyes.gif

Jag ska plocka fram namnen åt dig de jag har hemma. Förresten, hittade på Blomsterlandets blad den speciella som har fått röda kanter. Om du har katalogen så är den på s.7, överst, den till höger, där står det också att den får sådana kanter, den som de kallar "Red Margin".
Jag håller på att byta kamera och program, så kan jag inte än fota mina, men jag ska ge dig bättre svar i morgon. tummenupp.gif ..... Fuchsian ......
batski
CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 17:32) *
Jag ska plocka fram namnen åt dig de jag har hemma. Förresten, hittade på Blomsterlandets blad den speciella som har fått röda kanter. Om du har katalogen så är den på s.7, överst, den till höger, där står det också att den får sådana kanter, den som de kallar "Red Margin".
Jag håller på att byta kamera och program, så kan jag inte än fota mina, men jag ska ge dig bättre svar i morgon. tummenupp.gif ..... Fuchsian ......

Tack, det ska bli spännande att höra smile.gif Ja jag har häftet, precis kollat tongue.gif Fina blad

CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 15:31) *
det är nog en trifolia jag haft om jag jämför bilderna, tror jag kommer inte exakt ihåg hur den såg ut, men den hade små blad. jag har alltid tyckt denna varit kenpig, den fäller blad både av torka och för mycket vatten. men det jag vet att när jag flyttade den nämre fönstret mådde den bättre. har också haft en sådan här småbladig i ett paludarium vilket den trivdes bra med.

jag har ingen bild på någon av dom, det var när jag bodde hemma som jag hade dessa.

Så lite mer ljus och högre luftfuktighet alltså. Tack smile.gif
Bassam
Hej

Alla sorter av peperomior trivs i stark ljus men är inte direkt sol de kan stå i väst fönster eller öst fönster men de som har brokiga blad behöver stark ljus så de kan stå öst fönster eller i söder fönster med skugga.

fuchsian
CITAT (Bassam @ 25-11-2010, 20:00) *
Hej

Alla sorter av peperomior trivs i stark ljus men är inte direkt sol de kan stå i väst fönster eller öst fönster men de som har brokiga blad behöver stark ljus så de kan stå öst fönster eller i söder fönster med skugga.

Så har jag uppfattat det hela med dessa växter. Provar mig fram just nu var de trivs bäst, men har satt de ljusa på fönsterbänken när det är så mörkt ute i denna årstid. ... Fuchsian....
Alexander-VG-zon3
de flesta växter med brokiga blad trivs i soligare lägen då de har mindre grönt, växter med stora och tunna och gröna blad kan stå klarar av/trivs i skugga då de kan dra mer nytta av det lilla som finns.

men nu går det ju inte jämföra ute skugga med inne skugga en bit ifrån fönstret, växter som trivs i naturen i skugga måste kanske ändå stå ljust inne hos oss.

pepromior är nog sådana som trivs bra i skuggan under träd i naturen. men som kan bli rangliga om dom står för mörkt/skuggigt inne.

jag tycker pepromior blir vackrare om de står i fönsterkarmen i ett norr eller öst fönster, och dom som vill ha mer ljus i väst eller söderfönster (som bassam skrev i söder skugga dom eller flytta en bit ifrån). i norrfönster kan det dock bli lite väl kyligt på vintern närmast fönstret.
fuchsian
Jag har öst- och väst-fönstren att tillgå och i de sneda delarna av fasaden finns fönster till mest åt söder och något mot norr, men där har jag inte några växter.
Du har helt rätt med det du skriver om olika växtförhållanden och dessa har jag rätt så klart för mig, men nu skulle jag vilja att dessa pepissar kunde trivas där det är mer skugga, dock ljuset på på dagen. .Fuchsian...

Det blev ju så udda mot alla skötselråd med mina brudissar (orcideer) som lever upp som bara den, de äldsta med "bebissar" och de är över 3 år gamla, men återkommer och trivs. Ibland får man helt enkelt gå efter sin egen magkänsla och "snacka" med blommorna hur de vill ha det. ....Fuchsian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon