Full version: Dionaea
Suz
Hej!
På den lilla lappen som var med står det att den ska stå i minst 5cm vatten konstant...är det så verkligen??
Mycket ljus och inget näringstilskott står det med.
Ful som sjutton är den men lite häftig giggle.gif
skogstroll
de kan vara lite knepiga, jag har inte lyckats få nån att klara sig men det kan ju vara svårt att hänga med i vattningen. Sen tror jag de inte vill ha kalk i vattnet heller.
Suz
CITAT (skogstroll @ 22-11-2010, 08:29) *
de kan vara lite knepiga, jag har inte lyckats få nån att klara sig men det kan ju vara svårt att hänga med i vattningen. Sen tror jag de inte vill ha kalk i vattnet heller.

På vilket vis kan de vara knepiga?
Hur gör man om de inte vill ha kalk i vattnet?? Kan man lösa det själv (koka eller så) eller behöver man köpa det någonstans?
varghem
samla på regnvatten eller det vi har för tillfället... snö...
Suz
CITAT (varghem @ 22-11-2010, 21:00) *
samla på regnvatten eller det vi har för tillfället... snö...

Tack för tipset!
En liten följdfråga bara...är det inte mera "skit" i regnvatten än i kranvatten??
Eller är det sånt "skit" i det som de tål bättre? smile.gif
Solstorm
Jag har neutralt vatten i kranen med en totalhårdhet på 3 grader. Jag har ställt venuskrukan i en liten skål (den vill ju ha hög luftfuktighet) med torv. Torven gör vattnet mjukare och surare så det passar venusfällan bättre. Om du har väldigt hårt vatten så kanske det inte är tillräckligt att göra så. Så mycket som 5 cm vatten behövs inte hela tiden. När jag vattnar så ger jag kanske så mycket och sedan får den klara sig tills vattennivån kommer till krukbotten. Den tycker INTE om att torka ut.
Suz
CITAT (Solstorm @ 23-11-2010, 09:31) *
Jag har neutralt vatten i kranen med en totalhårdhet på 3 grader. Jag har ställt venuskrukan i en liten skål (den vill ju ha hög luftfuktighet) med torv. Torven gör vattnet mjukare och surare så det passar venusfällan bättre. Om du har väldigt hårt vatten så kanske det inte är tillräckligt att göra så. Så mycket som 5 cm vatten behövs inte hela tiden. När jag vattnar så ger jag kanske så mycket och sedan får den klara sig tills vattennivån kommer till krukbotten. Den tycker INTE om att torka ut.

Tack Solstorm!
Jag tar till mig ditt tips och ska sätta den i en liten skål med torv!
Tills vidare blir det regnvatten (snövatten).
Vet att man kan köpa vatten på apoteket....kan det vara ett alternativ?
Den är ju inte så stor så det lär inte gå åt så mycket antar jag.

I dag tog den sitt första offer...en jättemygga av något slag! -fear-.gif
Jag tycker faktiskt den är lite äcklig.....men hoppas den är effektiv!
Har nu läst på lite om den på nätet (Brutala blommor bland annat) och den verkar vara lite kinkig.
Ska införskaffa lite extra ljus och sen hålla tummarna för att jag lyckas hålla liv i den!
Solstorm
Jag skulle inte köpa det dyra apoteksvattnet. Om du har kommunalt vatten så kan du ringa och fråga vad om ph och hårdhet på vattnet. Har du egen brunn så kan du enkelt mäta ph med test köpt i akvarieaffär, kanske det finns på apoteket också. Det är ju alltid intressant att veta även i andra sammanhang.

Jag har hört en del människor berätta att deras dammfiskar dog efter skyfall. Jag tvivlade lite på dem men sedan råkade jag ut för samma sak själv. Jag vet att inget ytvatten kan rinna in i dammen. Jag blev misstänksam och började mäta regnvattnet. pH var skyhögt, något som jag inte trodde var möjligt. Antagligen så har det varit något konstigt utsläpp i luften någonstans. Växterna i trädgården klarar ju regnvattnet men man kan inte alltid utgå från att det är mjukt och surt. Antagligen har det blivit mindre surt nu än förr eftersom det inte finns så mycket oljeeldning kvar.

Om jag var som du så skulle jag ha en spann med torv och hälla vatten i det och låta stå och sedan använda det till venusen. Bättre än att köpa det dyra apoteksvattnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon