|
DragonLady
21-11-2010, 16:54
Är det någon som vet hur lång tid det tar cirkus för citronerna att mogna? Har tagit in trädet o kör xbelysning bilden e tagen 11 augusti!
9 månader kan det ta för citroner att mogna. Själv har jag också ett citronträd med frukt som står i övervintringsväxthus där jag har minst 5 grader, så mina behöver nog 12 månader att mogna.
Lady Hamilton
21-11-2010, 19:46
Även jag odlar Citroner och de brukar som Rosita säger mellan 6-9 mån beroende på temperatur Men kom i håg att Citrusväxter som bär frukt inte skall utsättas för frost eller minugrader om du vill ha frukter att skörda och att de behöver tillskottsbelysning under den mörka årstiden Sep/okt fram till slutet av mars
DragonLady
21-11-2010, 21:05
Aha... såå lång tid  o det är från det att frukten börjar utvecklas då antar jag.. det poppar ju upp en blomma lite då o då men det har inte utvecklats några fler än de 3 som blev i somras, får väl se om man kan pollinera nästa blomma själv nu när det inte finns flygfän som gör jobbet Trodde inte man kunde förvara citroner så kallt som 5 grader, idealtempen ligger väl på 11-15 grader på vintern? Mitt träd står i ett fönster med lysrör över sig.. funderar på o flytta det till ett svalare rum så man minskar risken för ohyra, duschar det varje dag men det är ju ändå väldig torr värme inomhus
Mitt Citronträd har i år gett ca 50 citroner, det har varit ett bekymmer att stötta grenarna pga all frukt! Det har tagit ca 8-10 månader för för frukterna att mogna, jag har plockat bort en del innan de var mogna för att trädet inte skulle bli helt utarmat pga all frukt. Angående tempen så hade jag trädet i en "kuvös" av bubbelplast i uterummet, det var inte helt lätt att hålla det frostfritt under vinter som gick, men frukten växte snällt på ändå, fast det kanske tog lite längre tid. Denna vinter så övervintras trädet i friggeboden med extra lysrör och ca 5-6 grader. Det är en del frukt på gång igen, och en del blommor! Väldigt tacksamma växter, bortsett från att det gärna blir sköldlöss, fast det kan man ju avhjälpa med provadopinnar. Jag har inte tagit vara på den frukt som har skördats i samband med provadohjälpen...
Alexander-VG-zon3
21-11-2010, 22:06
jag brukar räkna 8-12månader. men som redan skrivits varierar det.
angående temperatur så tål dom några lätta frostnätter äldre plantor som har invintrat, men som redan skrivits frukt, blommor, nya skott tål ingen frost. heller ej unga plantor bör utsättas för frost. däremot kan dom övervintra i en temp på så kallt som +1c +5c. har man haft dom ute kan dom övervintra i rumstemp men då är det viktigt med extraljus. min citron tas in innan frosten och övervintras inne i sval rumstemp. citroner kan faktiskt övervintra utan extraljus speciellt om den står lite svalare. men även det kan variera mellan olika sorter, min mormors övervintras i en mörk källare den fäller bladen och mår sämre, medans min egen har övervintrat utan extraljus i rumstemp såväl (lika bra) med extraljus.
citroner får oftast en huvudblomning på vårvintern-våren-försommaren, då blommar dom i massor (kart gallring kan behövas) sedan kan dom få enstaka blommor under hela sommaren-hösten. men dessa bildas inte alltid till frukt. utan det är oftast från vintern-försommar blomningen som ger skörd.
Jag undrar om det är normalt att citronen tappar en massa blad när den står i uterummet, nära fönstret men utan extra belysning och det är ca 5-8 plusgrader ? Den är ca 1 meter hög och har en mogen citron och några små gröna kart. Den har stått ute hela sommaren och blommat mycket. Jag tog in den när det började bli kallt, men den har inte stått i minusgrader. Ester
Alexander-VG-zon3
22-11-2010, 12:12
97% av alla citrus-arter är städsegröna dvs ska egentligen behålla bladen åretrunt. däremot kan dom ibland under hela året byta ut enstaka blad som blivit glamma, men att alla fälls är att nått är fel.
och när det gäller bladfall så finns det flera orsaker. har du bild på dom bladen som trillat av eller hur ser dom ut ? var fälls dom först under-mitten-eller upptill ?
orsaker att den fäller blad fel ljus, för lite ljus, för mycket/för lite näring, för mycket/för lite vatten, ohyra, rotproblem, för kallt/för varmt, kalla rötter/varm krona och tvärtom (obalans), blåst, frost, för torr luft.
i ditt fall tror jag på att jorden har varit för blöt eller för torr under en längre tid. eller att rötterna mår dåligt. kanske också vara att den vill ha mer ljus.
dock så länge grenarna lever så lever den och då kommer det komma nya skott.
Alexander-VG-zon3
22-11-2010, 18:22
hur mycket vatten får den i veckan ? har den fått näring i somras och hur mycket/lite ? ser du någon ohyra ?
den gula citronen kan du ta veck, och använda. annars visar bladen bristsymptom och kanske också ohyra angrepp (kan vara gamla skador också).
ogräset som är i krukan ska du ta veck.
annars mitt tips är att klippa veck frukten och om den har döda grenar och kart så rensa veck det, och hålla koll på vattningen, låt den torka upp några dagar och sedan vattna den igen och låt torka upp. ev också att du placerar extraljus över den (lågenergi lampa eller kallvita lysrör eller med blåa/röda färger) ca 5-15cm ovanför högsta bladet ca minst 12timmar högst 18timmar. och låt det inte bli kallare än +5c och håll jämntemperatur över hela växten. till våren-försommaren hade jag planterat om den i ny jord, och 4veckor efter omplantering gett näring ca 3-4gånger per månad fram till hösten. så att den växer bra under sommaren och är fullmatad inför vintern. ta in den innan frosten kommer.
citroner har jag märkt att det är individuellt hur dom vill ha det, en del vill ha mer ljus och varme än andra. medan andra tål mer kyla och att övervintra mörkt. så du får se med din citron om det är en sådan som vill ha mer ljus och värme för att trivas bättre. på en del kan de vara så det är åt andra hållet att den gärna vill ha mer svalka.
hos mig har jag två citroner varav den ena övervintras i en mörkt källarförråd lägst +15c utan att fälla ett endaste blad, och så har jag en i fönstret under extraljus (här kan det blir lägre än +15c) som mår bra där.
Hej
Jag tycker 3-4 gångar näring varje månad mycket även om det är under vår och sommar .
Obs
Nästa alla växter som vintergröna ska förvara under ljus och över +10gradar plus dem behöver vatten under förvara.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
22-11-2010, 22:25
CITAT (Bassam @ 22-11-2010, 22:06)  Hej
Jag tycker 3-4 gångar näring varje månad mycket även om det är under vår och sommar . som med mycket annat beror närings behovet av flera orsaker, väder och plantans ålder och övriga faktorer exempel på hur mycket den växer och så klart också vilka växter. när det gäller under vila ska dom inte ha näring alls eller mycket litet. under tillväxten mer näring. just för citrusväxter ger jag mina ca 3-4gånger per månad och jag tycker citrusar förbrukar näringen snabbt. eller åtminstone mina citrusar verkar gilla att få näring ca 3-4gånger (jämnt utspritt) under varje månad från april-maj till sept (beroende på hur dom står och hur dom växer). närringsbehovet kommer man själv komma fram till vad sina växter behöver. för min mina brukar 3-4gånger per månad funka och då ger jag det rådet om det funkar alla ja det vet jag inte. hade jag gett rådet att ge näring 1-2gånger per månad istället så funkar kanske inte det heller för alla. om jag inte ger mina näring så som jag beskrev (för mina) så brukar nya blad snabbt bli bleka och visa bristsymptom, och förutom näringen gäller det ju också att ha rätt jord med ett ph som gör att citrusen kan ta upp näring.
Tack Flaxss för dina kloka svar. När jag tänker efter så har jag faktiskt inte varit speciellt snäll mot min lilla citron. Den har inte fått någon näring sedan jag köpte den i mars. Den har blommat hela våren och sommaren och den hade en stor citron när jag köpte den som nu har mognat. Ogräset tyckte jag var ganska fint, så jag lät det vara. Den är lite fuktig i jorden, men jag känner efter så att den inte ska torka ut helt. Tror du att jag törs ge den lite näring nu, eller ska jag vänta till våren ? Om jag ska ge den näring, fungerar det med biobact, eller vad rekommenderar du ? Jag ska skörda min citron och rensa bort ogräset och den får stå kvar i uterummet, hoppas på lite sol det har ju inte varit för mycket av det här i Göteborg. Uterummet har fönster i öster, söder och norr och ligger ganska öppet. Tyvärr så har vi inte fått till någon belysning på insidan ännu, och det lär nog dröja ett tag till. Återigen, tack för att du delar med dig av din kunskap, dina svar är alltid kloka(och lättbegripliga).
Alexander-VG-zon3
22-11-2010, 23:52
tack växterna som växer nere i krukan tar ju näring, det var mer så jag tänkte. annars får du plantera dom växterna i en egen kruka. även ogräs är ju växter och många av dom faktiskt vackra. verken torka eller för mycket vatten är bra, vattningen kommer man själv också fram till vad som funkar hos en själv. annats låt den torka upp (men inta torka ut helt) innan du vattnar igen, kallare den står desto mindre vatten och tvärtom i värme. har du 5-8grader (natten eller dagen?) så håll den mer åt det torra men inte veckor vis utan vatten. vatten är nog en av de svåraste saker att ge råd om, du får känna och testa dig fram och fundera på hur du ska göra. liten skvätt näring kan du nog ge nu, men annars ska den inte ha någon näring när den inte växer. näring ges när den växer under våren-sommaren-tidig höst. en del växer/blommor under vintern om dom står varmt och ljust då kan de ges svag dos 1-2gånger varje månad även under vintern. det ger jag till mina men dom växer också nästan hela vintern. alla näring brukar funka, bara den inte är kalkrik. får man väldigt gulmarmorerad blad så ge den näring med extra järn i. sätt den där ni har mest sol i uterummet. även om vintersolen inte ger så mycket så är det ändå bäst med så mycket sol som möjligt. är det ljuset den mår dåligt av så försök fixa extraljus så snart du kan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|